*just me* Skrevet 1. mai 2007 #1 Skrevet 1. mai 2007 men blir ofte møtt med at det burde vi ikke. "slitsomt for storesøsken å få et nytt søsken når de er så små. vanskeligere å forklare barnet om den nye babyen osv. du bør nyte å ha god tid med den første, det er bare en gang du har bare ett barn" og mange andre frarådende kommentarer. jenta mi er 8 måneder nå. dere som har to tette, kan dere si litt om deres opplevelser? ville dere heller ha ventet, eller er det mye positivt med to tette? vil gjerne høre litt for og imot:)
SolPi@ Skrevet 16. mai 2007 #2 Skrevet 16. mai 2007 Mine to første er ikke veldig tette, men med 24 mnd mellom. Nå er de 7 og 5 og veldig gode venner. Fordelen er at førstemann ennå ikke var stor nok til å bli sjalu da vi fikk nr. 2. Han husker ikke hvordan det var å være enebarn. Ulmepen, hvis man kan kalle det for ulempe, er at vi hadde 2 bleiebarn, de sov til ulike tidspunkter, og begge måtte hele tiden ha tilsyn. Det var en slitsom periode mens de var veldig små for oss foreldre, men nå som de klarer det meste selv, er det veldig verdifullt for oss. Etterhvert fikk vi barn nr. 3, og da ble nr. 2 meget sjalu! Det var slett ikke stas med den lille som hele tiden krevde mamma og pappas oppmerksomhet. Jeg synes to tette er veldig koselig, de har utrolig mye glede av hverandre. De gjør mye fint sammen, de leker med hverandres venner nettopp fordi de er så nær i alder. Selvsagt krangler de også, og kan være veldig uenige i mye. Samtidig er de nødt til å ta hensyn til hverandre. Og de to eldste er veldig på samme lag når mamma er "dum" ;-) De kan sitte lenge å spille spill sammen, tegne eller leke rollelek. Min erfaring er at to tette er veldig fint, mye kos, mye vennskap, mye megling, og mye lærdom. Ville selvsagt aldri vært foruten. Samtidig tror jeg at uansett aldersforkjell på barna så kan man få det til å bli bra. Det er ikke alltid like lett å planlegge heller.... Lykke til!
olla Skrevet 28. mai 2007 #3 Skrevet 28. mai 2007 Vi har 17 mnd mellom våre, så visst du skal ha de så tett må du henge i!!!! Vi ville ha de tett, kom noen mnd før vi egentlig hadde tenkt(sånn er det når man blir gravid bare av at mannen ser på en nesten...) Men de har mye glede av hverandre!! Tror det er lurt å ha 2 tette først, før så evt få flere senere. Her er minstemann snart 2,5 og jeg vil vente litt enda, men med de to vi har, var det bare glede da vi fikk vite at det kom en til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå