Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor lang tid etter at man har smakt litt (mindre enn en øl) kan man amme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis barnet er over seks uker gammel kan du amme med en gang etterpå. Du kan amme når du har 0,5 i promille, men ikke mer enn det. Det tilsvarer 1-2 enheter.

Dette ifølge en brosjyre jeg fikk fra helsestasjon.

Skrevet

Men de anbefaler vel at en ammer først, deretter drikker? Slik at det blir lengst mulig mellom drikking og amming. Har iallefall jeg forstått det som...

Skrevet

ja, det er klart at det beste er vel så lite alkohol som mulig, så det beste er vel å amme først og deretter drikke..har hørt fra en annen mor her inne at barnet kan utvikle motorisk retardasjon om kroppen ofte får inntak av alkohol- og deretter må bryte dette ned..nedbrytningen går saktere hos babyer så kan hope seg opp om man drikker ofte..

Man hører jo så mye forskjelleg og alt er jo så relativt - alt med måte tenker jeg -

Selv tilpasser jeg drikkingen etter Hannah.. hun har siste ammemåltid ca 8-9 og da kan jeg kose meg med et glass vin etterpå;)

Skrevet

Nå ble jeg plutselig veldig usikker her...står jo i alle de bøkene og sånn jeg har fått at man skal vente 2-3 timer etter inntak av 1 enhet før alkoholden er borte i kroppen-ergi i melka. Og derfor vente med å amme til etter det...hvor kommer denne informasjonen her ifra om at man kan drikke rett etterpå, hvis promillen er under 0,5?

Skrevet

Alkohol

Alkoholkonsentrasjonen i morsmelk tilsvarer den man finner i morens blod. Den vil derfor aldri bli særlig høy. Vi vet ikke sikkert hvor grensen går for skadelig påvirkning av barnet. Du bør derfor være forsiktig med alkohol når du ammer. Hvis du drikker alkohol, kan du amme før inntaket. Ved å vente en tid før neste amming, vil mengden alkohol i blodet, og derved i morsmelken, reduseres. Et glass vin vil f.eks. gi en promille på 0,3–0,4. Det nedbrytes ca. 0,15 promille per time, slik at alkoholen vil være ute av blodet etter 2–3 timer. Melk kan eventuelt pumpes ut før inntak av alkohol og brukes senere. Det har imidlertid ingen hensikt å pumpe ut melken etter at du har drukket alkohol fordi alkoholmengden i melken hele tiden avspeiler alkoholinnholdet i blodet.

Hentet fra

http://www.babyverden.no/templates/Article____4419.aspx

Skrevet

Det er akkurat det der jeg har gått etter, men igjen besvarte det ikke spørsmålet om hvor denne andre infoen kommer ifra...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...