Gå til innhold

GBS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har under dette svangerskapet hatt en del UVI, og har hatt blod i urin.

Dessuten er jeg nå svært plaga av masse utflod og sopplignende tilstander. Går på canesten, men det forsvinner ikke. Det er hovendt og klør i underlivet til en stadighet. En brennende følelse..

Legen min nekter å ta en slik GBS-test, fordi hun mener det ikke er farlig, og at om jeg har det, så vil jeg bare bli redd.. Da det er i følge henne ikke noe å være redd for, for de fleste har denne bakterien, og ingenting skjer.

Legen min sier at det ikke er vanlig å ta en slik prøve, og at hun aldri har gjort det før.

Er i min 27. uke om det har noe å si.

Jeg er nervøs, for jeg VET jo at det kan skje ting.. Men legen nekter å ta prøven..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. jeg sliter også med det samme som deg, tenkte spørre min lege på torsdag om den testen. slet med det i mitt første svangerskap og tok ikke den testen. alt gikk bra da.

du kan jo få jordmora di til å skrive til legen at du vil ha en slik test.

hva gjør du med uvi din.? går du mye på antibiotika? tar du noe tranebær kapsler?

Skrevet

Jeg har gått på antibitotika og tar hele tiden tranebær for å forbygge, men det blusser opp hele tiden.

Jeg skal be min jordmor skrive til legen som du sier, for hun forstår i allefall at jeg er nervøs..

Takk for svar .. HI

Skrevet

de er dårlige på servicen når det gjelder GBS prøve.

Visstnok foregår det mange diskusjoner rundt det for tiden. Noen mener man bør teste og andre ikke fordi det vistnok ikke er ofte noe galt skjer pgs denne bakterien.

Jeg ønsket å teste, men måtte faktisk fortelle de på legekontoret her jeg bor hva det var og hvordan prøve som måtte taes. Ingen samarbeidsvilje for å si det sånn...

Heldigvis for meg har jeg en far som e lege, så det endte med at jeg fikk prøveutstyret med rekvisisjoner og alt i posten, tok prøven selv og sendte den til laboratoriet. Utrolig at det er måten man tydeligvis må gjøre det på!!! Hadde forventa noe annet av det norske helsevesenet!

Skrevet

Hvis du har gjentatte UVI er du i faresonen i forhold til gbs, de skal iallefall gi deg penicillin under fødsel hvis du har gbs. Fant noe om dette på nettet tidligere, husker ikke hva nettsiden var, men fikk tips av noen her inne. Har selv gbs, og skal ha penicillin når jeg føder pga andre komplikasjoner. Men ellers har jo ca 20 % av alle kvinner gbs uten at de får komplikasjoner av dette, men visstnok skal man være forsiktig hvis man har gjentatte uvi blant annet.. :)

Skrevet

jeg tok den prøven forrige uke, og skal til legen i morgen, så tenker jeg at svaret er kommet.

Jeg sa bare til legen min at jeg ville han skulle ta den prøven jeg. jeg har ingen symptomer eller andre plager som gjør meg engstelig for at jeg skulle ha den. men jeg sa bare at jeg mente det var tull å ikke ta den når man kunne ta den og spare seg for mye komplikasjoner om den skulle være forhøyet og man ikke visste det.

Han var veldig enig i dette, for det er ikke bra å ha forhøyet verdier når man er i fødsel, og bedre å være sikker enn å ikke ta den sa han.

det var ikke vanlig at folk kom på å spørre om det selv sa han, men heeelt enig i at det var lurt selv om de ikke har noen rutiner for å ta den. Legen min er ikke fødselslege eller noe, kun komunelege. Vi har jordmor her men hun går jeg IKKE til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...