Gå til innhold

Er dårlig syn arvelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er født nærsynt og har minus 10 og minus 12 på øynene..har alltid brukt briller/linser hele livet. Det jeg kom til å tenke på er om dette er arvelig...om lillegutt kan arve mitt dårlige syn? jeg selv har nok arva d fra min biologiske pappa noe som har plaget meg veldig!

Det jeg da lurer på er om lillegutt arver sambo sitt syn ell om han da arver mitt syn..ell kanskje han ik arver noe av d i d hele tatt? Sambo har vel minus 1 ell no.

Er skikkelig redd for at lillegutt skal gjennomgå d samme som d jeg har gjort i barndodmmen osv m colabriller.

Håper noen vet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at det er arvelig, men er ikke 100% sikker.

Skrevet

Syn er helt klart arvelig!

Skrevet

Jeg har faktisk hørt at dette ikke er arvelig, har snakket med øyelege og optiker om det, men det er noen år siden nå da, så kanskje de har forandret mening nå. De sa at dette er en av få ting som faktisk ikke var arvelig, men hvorfor noen får dårlig syn vet man ikke helt enda. Leste en undersøkelse som viste at barn som sov med lyset på var 50% mer utsatt for å utvikle dårlig syn enn barn som sov i mørkt rom, men vet jo ikke om dette stemmer heller selv om undersøkelsen virket seriøs og stilt på et bredt grunnlag.

Skrevet

Jepp, det er arvelig. Men kan feks bli værre av å lese mye, sitte foran data etc (konsentrere øynene mye)

Skrevet

Jeg har dårlig syn, mens samboer ikke har noen problemer med synet....

Ingen av våre 3 barn har foreløpig dårlig syn. Det har vi fått sjekket..

Men dårlig syn kan jo komme etter hvert.....

:)

Skrevet

Uff jeg håper virkelig ikke at d er arvelig...tenker mere på at jeg er født m d...får bare x fingrene for at han slipper d. Takk for svar =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...