silje26*lykkelig mor til 2* Skrevet 30. april 2007 #1 Skrevet 30. april 2007 har et spørsmål som jeg grubler på for tia, min samboer jobber på sjøen,ute 4 uker og hjemme 4 uker,jeg har ei lita ei på 3 1/2 fra før med tidligere samboer. er nå gravid med min elskede sjømann og prinsessa mi skal bli storesøster,enda jeg er tidlig på vei så ho vet det ikke enda(vi tar våre forhåndsregler) tingen er råd fra dere som har vært/er i en slik situasjon,hvordan gjør vi dette med at de ikke har samme pappa etc. kan nevnes at prinsessa mi ikke har kontakt med pappaen sin pga hans livsstil.. noen råd anyone? takker og neier
Singelmamma og banden Skrevet 1. mai 2007 #2 Skrevet 1. mai 2007 Jeg er litt i samme situasjon som deg, siden nr to ikke har kontakt med pappaen. Han ønsker ikke kontakt i det hele tatt. Ho er også tre år,og jeg lurer på hvordan det blir når baby kommer og skal være hos sin pappa og eldste også har samvær (lite samvær). De har hver sin far alle tre, og jeg er dessverre singel igjen jeg da, men sånt skjer... :-/ Siden du og sambo bor sammen og han sikkert har fungert som en pappa for jenta di, så vil han nok fortsette med det. Å være pappa er ikke alltid det samme som å være biopappa, gener er ikke alt. Sett at det var han som hadde et barn fra før boende hos dere som ikke hadde kontakt med mor, hvordan ville du tenkt i forhold til dette barnet? Hva ville du gjort? Jeg er ganske sikker på at det ikke vil være noe problem, bare man er åpen og ærlig, og inkluderer henne på samme måte som om han var pappaen hennes.
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2007 #3 Skrevet 1. mai 2007 Ikke lag noe problem ut av dette.. for det trenger det ikke å være. Hvis du gjør som singelmamma foreslår og inkluderer henne på samme måte som om han var pappaen hennes. kommer hun jo til å føle det på samme måte som om hun skulle få en hel søster/bror. Det å bli storesøster er alltid stas, så lenge man blir inkludert i den nye familien. Vi sa til stedatteren min at hun skulle bli storesøster og for henne var det kjempe stas. Moren måtte selvfølgelig prøve å ødlegge gleden hennes ved å si at det ikke blir en ordentlig lillesøster/bror. Bare halv. Men når hun spurte meg om det sa jeg at det var riktig at det blir et halv søsken. Siden hun er lagd halvparten av mamma og halv parten av pappa. Men denne babyen er lagd halvparten av pappa og halvparten av meg. Men pappa er jo kjempe glad i deg. Og jeg er jo kjempe glad i deg selvom jeg ikke er mammaen eller pappaen din. Og Babyen kommer til å bli kjempe glad i deg. Babyen vil ikke være halvparten glad i deg... han el. hun kommer til å være helt glad i deg akkurat som alle andre babyer er glad i storesøsteren sin. Etter det har stedatteren min gledet seg fult til å bli storesøster og for henne virker det ikke som noe problem at det "bare" er halv søster/ bror. Tror ofte det er voksne som skaper problemer rundt dette temaet.Nå er riktignok stedattern min litt eldre en din datter(5år). Men mitt råd er likevel: inkluder henne og ta de spørsmålene som skulle komme, når de kommer...
silje26*lykkelig mor til 2* Skrevet 1. mai 2007 Forfatter #4 Skrevet 1. mai 2007 takker så mye for gode råd,setter veeeeldig pris på det Vi er ikke problemfokuserte hverken meg el samboeren min,derfor så fint å hoppe innom å kunne spørre til råds her, fint å se at man ikke er den eneste i verden med såkalte "situasjoner" og at ihvertfall dere to som har svart meg er oppegående og normale mennesker takker alåt!
Singelmamma og banden Skrevet 1. mai 2007 #5 Skrevet 1. mai 2007 Ja det er alltid fint å være litt føre var :-) Mine tre er jo egentlig halvsøsken da, og den siste har enda et halvsøsken på pappaens side, men vi kaller dem jo ikke halvsøsken for det ;-) Og når jentene mine lurer på den siste der så sier jeg bare at babyen har en søster til, og det faller dem helt naturlig, selv om hun ikke skal bo sammen med oss, men bor sammen med pappaen til babyen. Jenta di blir helt enkelt storesøster. Tror det vil være nok for henne. Og spm som kommer svares enkelt på etterhvert. Men kan være greit å ha tenkt ut på forhånd enkle svar på ting man regner med kommer.
varg veum Skrevet 13. mai 2007 #6 Skrevet 13. mai 2007 5 åringen (nå seks) min sa så fint : Sant at når du og g.... får baby blir han min pappa også... jada kjære..hehe Er annerledes å ha samme mor enn samme far (så lenge de er met hos moren) Sambo her ser på han som sin sønn.. og tror ikke dette blir noe som helst problem i det hele tatt... merker jeg at ungene blir forskjelllsbehandlet kommer jeg i så fall til å gi beskjed..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå