Gå til innhold

Hvor mye mat skal jeg gi? Hun gaper og gaper (7 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan spise voksen-tallerken full med grøt, men den gangen jeg ga det bulte magen utover og hun virket altfor stappmett. Jeg trodde fast føde også var selvregulert hvor mye de skal ha, men har nå skjønt at jeg må si stopp for henne, siden hun selv gaper til hun kaster opp. Hvor mye skal jeg gi? Er det som med oss voksne, at det er best å gi litt og ofte? I dag og i går har jeg gitt av grøt litt mer enn det som står er full porsjon på grøtpakningen og så har jeg gitt mat igjen etter 3, noen ganger 4, timer. To porsjoner grøt per dag, ellers litt brød, middagsglass og for ikke å glemme fruktpuré- det kan hun også spise store mengder av. Ammer tre-fem ganger per dag. Hun er en liten (enn så lenge) jente, og jeg skjønner ikke hvordan det er plass i den lille magen. Virker noen ganger som hun har vondt i magen, men er ikke sikkert. Er forstoppet nå, så gir endel sviskesaft og litt malt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet skal du gi henne mat til hun selv sier stopp, sånn som du sa. Men hvis du mener det er svært unormale mengder mat hun får i seg, kan du jo ta kontakt med helsesøster/barnelege?

Skrevet

Vi har det likedan med datteren vår. Hun snur seg ikke vekk eller kniper igjen munnen når hun er mett. Har kastet opp noen ganger, ja. Prøver i dag og gi henne akkurat den størrelsen på porsjoner som det er meningen at hun skal ha, spendt på om natten blir bedre... for hun har vært mye urolig! Bæsjer hele tiden også...

Skrevet

har hørt om et syndrom...men kommer ikje på navnet...men det går ut på at man ikke har metthetsfølelse....kan vere verdt å sjekke viss gullungene bare spiser og spiser?

Skrevet

Jenta mi på 5 mnd er også sånn. Og eldstemann var sånn. Med han gikk det seg til da han var ganske stor. Rundt 9-10 mnd mener jeg. Da førstest begynte han selv å si stopp.

Jenta mi sier heller ikke stopp når det gjelder fast føde, så det må jeg regulere for henne. Men, flaske med melk, det vet hun hvor mye hun vil ha av...

Skrevet

Hei, og takk for svarene. Greit å vite at det er flere som har det sånn. Satser på at det ikke er noe syndrom... Hun kan selv stoppe når det gjelder pupp og flaske, kun grøt og fruktpuré hun ikke kan si nei til :) Er jo ikke så lenge siden hun begynte med sånn mat, kanskje hun bare har fått dilla!! Er ikke så veldig bekymret, regner med det går seg til, men spørsmålet mitt står fortsatt ubesvart; hvor mye skal jeg gi?

Skrevet

Det er nok "fasit" på dette med mat, men kan jo fortelle hva min gutt som snart er 7 mnd. får i løpet av dagen.

Spiser hver 3. time.

230 ml. mme

Grøt av 1 dl pulver

200 ml. mme og 1 halvtglass fruktpure med fiber

100 - 200ml. mme og et halvt glass middag

Grøt av 1 dl pulver og noen ganger 100 ml. mme

Han er veldig aktiv, og regner med at det gjør at han er ekstra sulten og.

Skrevet

Skulle være at det nok er ingen "fasit" på dette med mat:)

Skrevet

Jenta vår på 8 mnd er også sånn, særlig på grøt med banan/aprikos og fruktmos, hun elsker virkelig alt som er søtt! Hun er likevel veldig tynn.

Hun får ca tre måltider med fast føde (grøt/brødskive/et glass med middagsmat) pr dag pluss masse smaksprøver gjennom dagen på det jeg spiser. Ellers mm ca hver 4-6 time.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...