Gå til innhold

Sove om kvelden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i all verden gjør dere for å få de små til å sovne om kvelden? Og hvor lenge sover de?

Vi har egentlig et englebarn, på dagen kan hun ligge i bagen og småpludre for seg selv og sovne inn, eller hun sovner før vi går ut på tur, men på kvelden er hun lys våken, spiser masse og maser litt, tar feks ikke puppen med en gang, men ligger med vidåpen munn og puster raskt, med puppen i munnen, men lukker ikke munnen for å begynne å suge. Jeg blir litt stressa, men prøver å roe meg ned, så jeg ikke skal stresse opp henne enda mer.

Hun sovner ofte i armene mine etter amming, men våkner til igjen når jeg prøver å legge henne for seg selv.

Bading er ikke beroligende her i gården. Hun er redd og skriker. (Blir nok ikke babysvømming her med det første nei).

Vi har prøvd to ulike smokker, den første spyttet hun ut med en gang. Den andre klarer hun å holde i munnen ei stund, hun suger energisk og ligger med vidåpne øyne. Tror nesten det er for mye stimuli til at hun roer seg og sovner.

Det som funket i går var en god omgang med pupp og så min lillefinger som smokk - da var det midnatt, jeg var ganske sliten og vi sovnet begge to i senga vår...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg snikleser her inne, siden jeg var inne og skrev en melding til Seier og Glede, og så ble fristelsen for stor...Må bare.... *ler*

Tenkte jeg ville fortelle at det er en kjent sak at søvn avler søvn hos babyene. Derfor er det lurt å la babyene sove mest mulig, for det stimulerer nettopp søvnmønsterne.

Ellers så vil jeg fraråde å la babyen sovne ved puppen, for det vil skape mer og mer problemer etterhvert. Babyen lærer at hun er avhengig av puppen for å sove.

Bading er det flere babyer som blir giret av...og det er derfor lurt å gjøre det på andre tider av døgnet for de delt gjelder for.

Mine tips er som følger:

Ha faste runtiner, gjør det samme hver eneste kveld. Pysj på, pupp, kos og rolig legge henne i sengen sin.

Veldig mange babyer synes sengen blir for stor, så skap en mindre lun "hule". Gjerne ved å legge et sammenrullet teppe i bue i hodeenden...

Om hun finner roen i bagen, kan det være en ide å la henne sove der, for det er nemlig mindre og lunere nede i bagen enn i en stor seng...Kanskje det går an å sette bagen i sengen om natten? Det er ikke meningen å gjøre dette til en permanent løsning, men i starten er det viktigst å skape en fast runtine hvor babyen faller til ro og klarer å sove.

Ikke alle babyer liker smokk i det hele tatt. I begynnelsen er det frusterende for foreldrene, men det kan jo være at du kan gi henne noe annet som kan være hennes trygghet...en klut, en myk dukke eller liknenede... Noe som forbindes med ro og søvn. Ellers så finnes det alle mulige slags varianter av smokk, og det kan ta en stund før babyen viser særlig interesse.

Pass på at dere foreldre inntar kveldsmodus.. Senke stemmene, rolige bevegelser...og ikke minst tålmodighet er en dyd...

Jeg er sikker på at dere mestrer opgaven mesterlig! Som verdens beste foreldre til deres egen lille prinsesse, er det en vell av utfordringer som dere garantert finner ut av etterhvert...

Lykke til!

Klem klem

Skrevet

Mia var også vanskelig å legge i begynnelsen, hun ville absolutt ikke sove om natten men bare korte intervaller om dagen. Jeg var helt ødelagt etter noen uker, men så gikk det seg plutselig til. Vi satt vakt på natten første tiden med vaktskifte kl 04, utrolig slitsomt. En kveld klarte jeg ikke å sitte oppe lengre, så jeg gikk og la meg og tok med bag'en hennes i senga, og vips hun sov. Kanskje hun likte å ligge i bag'en, du kan jo prøve det. En mindre og kjent ting som hun allerede er vant med. Eller du kan prøve en varmeflaske i senga hennes så den ikke er så kald når hun skal legges.

Nå legger vi Mia ca 22 og hun sover til 06-08 et sted, uten nattmat. Vi burde vel legge henne før, men hun er ikke trøtt så da vil vi ikke tvinge henne heller. Jeg er så stolt av henne og håper det varer *bank i bordet*. Litt skal man ha igjen for kolikk og alt annet ;-)

Først er det mat, så bad/stell og så litt mer mat, og så er det natta.

Lykke til! Det går seg til, man må bare ta tiden til hjelp :-)

Skrevet

her i gården så starter vi kveldstellet et sted mellom 18 og 20, alt ettersom hvor våken hun er. Noen ganger er hun totalt kake klokken 18 og da velger vi å ta kvelden fremfor at hun blir overtrøtt.

Gir henne litt mat, så steller vi til natt-tøyet, kanskje massasje og bad, så litt mat igjen på gjesterommet eller annet stille sted, så er det rett i sengen. Hun hører på Enja og annen rolig musikk før vi kommer å legger oss. Virker som hun liker det og roer seg litt ned av musikken :-)

Noen ganger sovner hun under rapingen, andre ganger så er hun tilsynelatende lys våken når vi legger henne i vuggen. Vi må som regel inn til henne noen ganger for å gi smokk og litt trøst. Men hun pleier å sovne rimelig greit. (når hun ikke har luftsmerter vel å merke)

Pleier å være ganske rask om hun begynner å grine, har lest at det er viktig for dem å vite at foreldrene er i nærheten. Hvis ikke kan de bli usikre og redde, Ser ut til å fungere rimelig greit på Snuppa iallefall. Må ikke så ofte inn til henne som tidligere. Vi lar henne aldri ligge å grine alene i sengen sin. Men det er klart opp til hver enkelt det da :-)

I går hadde vi siste kveldsmatingen klokken halv elleve. Kan ikke huske om jeg var oppe å ammet etter det hehe. Er forferdelig usikker, spurte mannen min men han visste ikke han heller :-) Ammetåka ligger tykk her i gården ja. Vanligvis så er det nattmat en gang mellom 3 og 5

Uansett så sto vi opp 06:30

Har også tydd til samsoving, er ikke så lett når man er stuptrøtt og eneste stedet hvor småen roer seg er i sengen til mamma og pappa. Ser ikke noen problemer med det jeg, men prøver å ikke la det bli en vane for henne. Men det er litt som med grining alene det da, la småen heller samsove av og til, da blir de nok litt tryggere og tør å ligge alene i sengen sin etterhvert. Det er iallefall min teori :-)

Bare la vesla ha egen dyne i sengen deres og legg henne med hodet litt høyere oppe enn deres slik at hun ikke puster inn deres "utpust" hele natten :-)

Lykke til :-)

Skrevet

Det er mulig det går seg mer til etterhvert. :-)

I kveld har hun faktisk tatt smokken og omtrent sovnet inn, men våknet igjen da hun var sulten. Vi skal prøve å legge henne rundt 22/23 i dag - og så får vi se hvordan det går...Helsesøster mente at det ikke var lurt å legge henne for tidlig nå, for da kom hun til å våkne så tidlig - men at vi skal legge henne tidligere og tidligere ettersom ukene går.

Jeg tror heller ikke at samsoving er farlig (hun har egen dyne, vi røyker ikke etc), og at det sikkert oppleves vedlig trygt for barnet. Jeg har heller ikke tro på å la de aller minste ligge å skrike for seg selv (kanskje derfor vesla aldri gråter...), men tenkte vi etterhvert skulle begynne å venne henne til å sovne selv på kvelden.

Det underlige er at fra 8 og morgenen og fram til 14/15 så kan hun fint sovne inn av seg selv i bagen/vognen. Mens fra 14/15 og utover så sovner hun ikke så lett av seg selv. På det værste var hun våken fra 15 til to om natta. Jeg prøver å ta en liten trilletur på ettermiddagen, for å gi henne en liten blund, så hun ikke blir overtrøtt. Egentlig syns jeg det er vanskelig å se om hun er trøtt eller ikke - bortsett fra hvis hun gjesper eller glipper med øynene da...

Skrevet

opplever det samme som deg når det gjelder å sovne selv etter klokken 15, Da er veien til å bli overtrøtt veldig kort føler jeg.

På formiddagen dupper hun av rett som det er, men når ettermiddagen kommer så er det ikke så lett lenger.

Men hun er rimelig grei når hun først havner i vuggen, da er det liksom natta og hun roer seg etterhvert med smokken og musikken sin.

Det du kan se etter når det gjelder tegn på trøtthet kan være at hun tar seg veldig til ansiktet og ørene. Det har Camilla begynt med, men da er hun som regel overtrøtt eller på god vei til å bli det :-)

Skrevet

Hei,

Her er det sååå opp og ned med sovingen. I dag har hun nesten ikke sovet siden kl. 09 i dag tidlig. Nå er klokka ti på kvelden og hun sutrer og er mye grinete. Når det gjelder nattesovingen går det greit selv om hun ikke sover natta over enda. Mannen min tar henne fra rundt 22 til 02. Så jeg får sovet litt i ett. Etter det er det mat rundt 4 eller 5. Deretter er hun gjerne våken 1-2 timer og så sover vi gjerne til i 8-9 tida. Vi håper snart hun skal sove hele natta.

I begynnelsen ville hun gjerne ligge ved siden av meg i senga eller oppå magen min. Enda hender det at vi på morgenkvisten sovner med henne på magen. Men etter hvert fikk vi henne til å sove i bagen som hører til vogna. I den har jeg lagt ett teppe som jeg har rullet rundt hodet hennes så det skal være varmt og trygt. Under det har jeg en av mine brukte t-skjorter så hun lukter meg og det fungerer veldig greit. Må si at jeg sover sååå mye bedre når hun sover i egen "seng".

Men det vi derimot sliter en del med er at hun er utrolig urolig på dagtid noen dager. Blir helt utslitt av å bære henne rundt hele tida. Noen som har gode råd?

Skrevet

For oss var det dårlig med søvn i starten, pga luftesmerter hos Amanda, og da var det ikke så mye vi fikk gjort med rutiner og slikt. Da måtte vi bare prøve å få henne å sove litt når hun var så utslitt at hun ikke orket å være våken.

Når de ble bedre prøvde vi å gjøre kvellene så like som mulig, og å få henne å sove litt tidliger hver natt (hun var som mest våken kl. 23-01.30 i starten). Nå sovner hun som ca kl 20.30 og så er det morgen 06.00, og en (eller to) amminger på natten. Frem til for noen uker siden sovnet hun til puppen hele tiden, det har nok hengt i siden hun ikke gikk opp så mye i begynnelsen og vi måtte gi henne mat så ofte som mulig... Uansett fant jeg ut at hun kun ville ha puppen som smokk (hun skrek når det kom for mye melk, hun var jo ikke sulten!) og da var det slutt på å få pupp når hun var trøtt! Nå sitter vi inne på soverommet og koser litt før hun skal sove. Hun sitter på mitt fang og jeg synger vuggesanger for henne til jeg ser at øyene begynner å bli veldig trøtte (det forutsetter at hun er litt trøtt i utgangspunktet!). Så legger jeg henne i sengen og fortsetter å kose å synge en liten stund. Som oftest sovner hun og jeg kan gå ut av rommet. Av og til gråter hun litt og jeg får komme tilbake et par ganger før hun sovner helt.

For å få det bedre på dagtid forsøkte jeg å innføre "faste" sovetider (minst tre ggr per dag). Hun var våken et par timer, og så var det soving i vogna, våken et par timer til og så soving osv. I begynnelsen måtte jeg trille vågnen på humpete underlag utendørs, etter hvert kunne jeg stelle vogna utenfor etter en liten trilletur, og nå holder det å legge henne i vogna ute på balkongen. Men det var mye trilling i begynnelsen!

Men det er ikke sikkert at den friden varer for evig. Den siste uka har det vært en god del skriking her når hun skal legge seg, både i vogna på dagen og i sengen på kvelden. Men det kan være sånn at hun fortsatt ikke er helt i form etter vaksinen hun fikk i forrige uke... får håpe det! Men jeg mistenker egentlig at hun bare funnet ut at hun kan bestemme litt over oss, og at det er kjedelig å legge seg når vi andre er oppe, selv om hun er kjempetrøtt...

Hun har også begynt å skrike når hun skal bade (noe som hun alltid elsket før), så jeg vet ikke helt hva som hender her i gården!

Skrevet

I starten måtte Maja sovne i armene våre på kvelden. Og vi holdt henne som regel i armene til hun sov skikkelig tungt. Da først turte vi å legge henne forsiktig ned i sin egen seng. Det tok oss ca fire-fem uker før vi begynte med "ordentlige" kveldsrutiner. Nå blir Maja kveldstrøtt til ca samme tid hver kveld. Rundt klokka åtte går vi på badet og skifter og steller. Så tar jeg henne med på soverommet hvor vi har det mørkt og litt kjølig. Jeg ammer henne liggende i senga vår. Så legger jeg henne over i hennes egen seng. Ofte ser hun da veldig våken ut. Så går jeg ut og lar henne ligge alene. Som oftest sovner hun uten noen protester, men noen ganger må vi inn for å gi henne smokken.

Når de er så små skal de jo ikke ligge å skrike. Og de første ukene tror jeg ikke det er så mange som får barna til å sovne av seg selv alene. De er jo vant til å være inne i magen, så det er ikke rart at de trenger nærhet og varme. Dessuten er de for små til at de blir skjemt bort allerede da.

Men når man skal gå over til å legge dem i egen seng er sikkert individuelt. Maja begynte å vise klare tegn til at hun ikke bare var trøtt, men at hun var klar for natten. (Dvs vi så forskjell på om hun ville ha en dupp eller om hun trengte å ta natt.) Da først skjønte vi at vi skulle prøve å legge henne alene i våken tilstand.

En forsker på barn og søvn (Naphaug?), sier jo også at det er lurt å legge barnet i våken tilstand ned der det skal sove resten av natta. Dette slik at de ikke plutselig skal våkne et annet sted enn der de trodde de var. (Hvis man sovner i mammas fang, så kan man jo bli ganske skuffa og sint hvis man våkner i en stor seng helt alene:-) Men jeg vet ikke om det gjelder fra de er helt små...

Men vesla er jo lita enda, så det går seg nok til. Etter hvert får man laget seg noen rutiner som man er fornøyd med, men så finner plutselig de små rakkerne ut at de skal endre på disse rutinene igjen. Så er det å begynne på nytt igjen.. Ja, det er ikke vi som er sjefene lengre nei:-)

Skrevet

Fint å få høre om andres erfaringer :-)

Jeg vet jo at hun er veldig liten ennå, og at jeg egentlig ikke kan forvente så mye rutiner...Jeg har i alle fall kommet fram til at jeg mener at så små barn ikke skal ligge alene å skrike - så da får det bli pupp og senga vår til hun blir litt tryggere - men det er jo ikke alltid hun sovner da heller.

Her om kvelden prøvde vi å legge henne for seg selv i bagen, på soverommet, lyset av, men med døra på gløtt. Hun lå der og lagde litt lyder for seg selv, hun skreik ikke, men sovnet ikke heller. Da vi skulle legge oss begynte hun imidlertid å mase...

Til Lykkebarn: Vi har både en bæreslynge og en bæresele (ergosele). Slynga funker dårlig (foreløpig), men selen, med nyfødtinnlegg, fungerer ypperlig. Hun blir rolig og jeg kan få gjort ting. Har feks støvsugd og lagd middag mens hun sitter i selen. Dessuten tar hun seg små dupper der. Det virker som den, eller å gå tur på ettermiddagen er den beste måten å hjelpe henne til å ta en lur på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...