Aga:-) Skrevet 30. april 2007 #1 Skrevet 30. april 2007 Jeg trodde at babyene ble store og runde fordi de fikk nok næring i morsmelk, og at det derfor ikke var nødvendig å introdusere fast føde før ca 6 mnd alder. Men nå leste jeg flere steder her inne at en del begynner med grøt o.l. allerede fra 4 mnd alder fordi de er store og angivelig trenger mer mat? Er det jeg som har misforstått helt eller? I mitt hode burde det jo heller være omvendt, altså at så lenge de vokser mye, jevnt og trutt, så trengte de ikke noe ekstra utover morsmelk? Hm. Kanskje jeg har tatt helt feil med tre barn? Selv om de har våknet mye på natta mens de er blitt fullammet, har de ikke sovet noe bedre etter hvert som de har fått fast føde, så for oss har det ikke vært sammenheng mellom fast føde og bedre søvn heller.. Jaja, en lærer så lenge en lever
Sessa ruger igjen... Skrevet 30. april 2007 #2 Skrevet 30. april 2007 Er nok noe i det at store barn trenger næring utover mm. Altså de krever så pass mye mat at mm ikke er nok, selv om mor har MYE melk. Har en venninne som har ammet seg helt vekk. Er bare igjen en flis med to pupper på. Gutten hennes er vel 11 kilo og er tre uker eldre enn Linea, til sammenligning veide Linea 8 kilo rundt 8 mnd. Men han sover ikke noe bedre om natten etter at de begynte med fast føde da... han vil ha pupp hele natten også! Nei, barn er forskjellige og det er mødre og hs også. Antagelig derfor det er så vanskelig å vite hva som er rett. Jeg blir i hvert fall aldri klok på rådene jeg får rundt dette med fast føde, så da gjør jeg heller det som følse rett og logisk for meg. Funker fint det!
Aga:-) Skrevet 30. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 30. april 2007 Enig i at det beste er å gjøre som en selv vil, men det er jo litt trist at hs gir så ulike råd og tips. En kan jo bli forvirret av mindre... Ingeborg veier jo også godt over ti kilo nå, og ser ut som ei hardstappa pølse;) Ser heldigvis ut som om veksten flater litt ut nå som hun har begynt å krypekrabbe i rasende fart rundt i huset.
belli72 Skrevet 30. april 2007 #4 Skrevet 30. april 2007 Hei, tror ikke at det er enten/eller her - altså har du store barn, så må de få fast føde før. Det kommer an på barnet, tror jeg. Min erfaring er at den største, han som la på seg mest, (fjerdemann her i huset) ikke ble mett nok av mm . Dette resulterte i at han våknet annenhver time om natten. I og med at jeg har ammet alle de andre også, så forsto jeg det slik at han rett og slett måtte ammes HELE tiden for å være mett og fornøyd. Det er greit om dagen (da er jo ikke de andre barna hjemme), men ikke om natten. Derfor fikk han mme da han var 10 uker. Vi fikk mye mer søvn! Jeg tok det opp med hs, som synes det var glimrende. Hun vet jo at jeg har ammet til krampa har tatt meg bestandig. Videre (med fare for å bli halshogget her inne) så tror jeg at du har et poeng: Veldig mange som fullammes inntil 6 mnd sliter med nattesøvnen, rett og slett fordi de fordøyer mm fort og må ha hyppige måltider. Tror absolutt det er en sammenheng mellom fullamming og søvn. Men det finnes alltid unntak som bekrefter regelen.... Når det er sagt har jeg fullammet et barn til han var 6 mnd, og han sov kjempegodt om natten, og var rund og blid. Derimot var det forferdelig vanskelig å introdusere fast føde.
belli72 Skrevet 30. april 2007 #5 Skrevet 30. april 2007 Sorry - ser du skriver at det ikke er sammenheng mellom søvn og fast føde. LIkevel vil jeg driste meg til å si at det kanskje er det likevel? Når de i over 6 mnd har våknet mye, så fortsetter de kanskje med det av ren rutine?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 30. april 2007 #6 Skrevet 30. april 2007 Det som også er fint med å begynne med grøt og middagere til ungen,er at en vet at de får i seg næring.Grøt er den viktigste kilden til jern for en baby og det er viktig at de får.De kan også få i seg c-vitaminer gjenom frukt og fruktpure,som hjelper kroppen å ta opp jernet. En baby som ammer,får ikke mer næring enn den moren klarer å få til igjenom melken og det er ikke alltid at en som fullammer,tenker på å spise 5 om dagen og tenke sunt kosthold hele tiden. Desuten,min sov bedre etter at han begynte med fast føde.Tror (noe også hs sa) at når større barn begynner med fast føde,så våkner de om natten av gammel vane og vil ha mat,så jo tidlgere en begynner med mat,lettere er det å vende dem av med å våkne på natten.Noe annet hs også sa,var at det var bedre å få de små til å godta mat,enn når de blir større,så det var lurt å la dem prøve mange forskjellige ting.
Aga:-) Skrevet 30. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 30. april 2007 Det har du nok kanskje rett i, ja. Både babyer og voksne danner seg jo fort vaner og uvaner.
Mammen_te_Hallvard Skrevet 30. april 2007 #8 Skrevet 30. april 2007 Eg kan svare på grunnlag av mitt barn. Var på fire mnd kontroll med Hallvard og då viste vekta hans 9640g og ei lengd på 68,5cm. Han er med andre ord lang og tung. Etter ein del diskusjon fram og tilbake med HS blei vi einige om og byrje og gi han graut om kvelden. For gutten har ganske stor apettitt på puppen...noko som gjer at eg slit me ryggen og slike ting. amma han gjerne annan kvar time. Etter ca 2 veker med graut innføring fikk eg ein annan gut i hus. På 5mnd kontrollen var han 10020g har lagt på seg 420g. Ser faktisk at vekta byrjar og "stagnere" litt. han legg ikk på seg 2 kg som var heilt vanleg.....dei første mnd. så no får han graut om kvelden og han søv heile natta:) veit at det er mange som ikkje får ungar som søv natta. eg tur eg villa prøvd me graut. gav berre ein halv porsjon i byrjinga. og no får han ein heil porsjon av 100 ml mm.
Aga:-) Skrevet 30. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 30. april 2007 Det har jeg ikke hatt problemer med, altså at de ikke har villet ha annen mat. Tror nok det også er like individuelt. Tenker som så at så lenge forskning og erfaring gjennom lang tid har slått fast at det beste er å fullamme til de er 6 mnd, og det ikke er noen åpenbare grunner til at de trenger noe mer (f eks at de flater ut i vekstkurven elelr taper vekt), så er det jo greit bare å amme. Har bare ikke helt tenkt på den måten at de må ha mer mat fordi de er store, for meg blir det litt ulogisk.. Men men, det er nok så enkelt at alle barn er ulike, like ulike som oss mødre;)
Sessa ruger igjen... Skrevet 30. april 2007 #10 Skrevet 30. april 2007 Ja, hs suger!! Jeg har elendig hs!! Skjønner ikke hvorfor jeg gidder å gå til henne en gang! Går bare på kontroller, men det ender med at jeg går derfra med flere spørsmål enn det jeg hadde da jeg kom dit! hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå