~La luna~ Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Ikke lett å gjøre selv. Skal ligge på ryggen. Skal måle fra skambeinet til toppen av livmora så vidt jeg har skjønt riktig. Har prøvd selv, men ble ikke så veldig nøyaktig for min del.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 hehe, sånn ja!! Jeg var så stupid at jeg trodde det var omkretsen rundt magen, men skjønte jo raskt at det ikke stemte. når måles dette for første gang da? og hva vil et høyt symfemål si? at barnet er stort?
Mamma mai-07 *på overtid* Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 Sf-målet beregnes ut i fra en kurve på helsekortet du får.Målene føres opp for hver gang du er hos hhv.JM og lege.Ut i fra dine Sf-mål vs.den fastsatte kurven på h.kortet så får man en indikasjon på hvor stor babyen er. Man kan imidlertid ha mye fostervann,som gjør at dette målet i seg selv er en dårlig indikator (da vil jo fostervannet utvide og gi et høyere mål). Jeg fikk målt mitt allerede i 12.uke,men det er litt forskjellig når legen begynner med dette.Det måles da senere ved hver eneste kontroll.
~La luna~ Skrevet 29. april 2007 #5 Skrevet 29. april 2007 Hehe, ja, ikke greit å vite alt Som regel etter ultralyd sånn at skjemaet ikke blir unøyaktig. De fleste får jo flyttet termin etter UL. Dvs i uke 24 for mange. Nei, symfyse målet har ingenting å si ifht til størrelsen på babyen Det er størrelsen på magen, fra skamben til livmor-topp. Jeg hadde veldig liten mage sist, men lå alltid litt over den røde streken. Du kan ha lavt mål, og ha stor mage. ( d avhenger av kroppsfasong, og vekt.)
~La luna~ Skrevet 29. april 2007 #6 Skrevet 29. april 2007 J spurte JM om dette sist kontroll, siden jeg har hatt liten mage forrige svangerskap, og ikke verdens største denne gang heller, men allikevel ligget litt over normalen på kurven. JM sa at dette målet ikke sier noe om babyens størrelse.... (men at dersom avviker veldig fra normalen vil de sjekke fostervann/baby)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå