Gå til innhold

Må vi søke arbeidsgiver om svangerskapspermisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt usikker her..

Har bare ett skjema jeg skal sende NAV. Men begynner å lure på om arbeidsgiver også skal søkes..

Hvor finner jeg isåfall dette skjemaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal vel "strengt" talt søke ca 3 mnd før en perm som skal vare ett år.

Du kan jo fint bare skrive et brev/søknad om permisjon til arb.giver uten noe form for skjema.

Skrevet

Hør med arbeidgiveren din da.

Jeg har kontrakt til 1 aug og jeg snakkes med min arbeidgiver som hjelp meg og fylle ut papiret siden det er kommune som betaler meg foreldrepengene fram til 1aug og så tar nav over.Så jeg søkte begge plasser.

Noe vet ikke jeg hvordan det er til deg da.

Skrevet

hei Mariela-har jente, venter gutt;

man har RETT på perm.så man "søker" strengt tatt ikke om dette hos arb.giver.

Man har derimot en varslingsplikt etter §12-7i arbeidsmiljøloven:

Permisjon etter §§12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

Det er egentlig ikke noe formkrav her,men det beste er å få det ned på papiret,jfr.i brevs form.

:0)

Skrevet

Du må søke om foreldrepermisjon ja. jeg hadde et skjema jeg skulle fylle ut, men er ikke sikkert de har slik, at du bare trenger å skrive på når skal ha permisjon, om det er 80 eller 100% lønn, om far skal ha noe permisjon, når du har termin osv.

Hør med arbeidsgiveren din. Lykke til:)

Skrevet

Jeg vil bare oppklare en ting her:

Man søker Nav om foreldrepenger.

Man varsler arb.giver om uttak av sin rett på permisjon.

Iht.til varslingsplikten bør det komme et separat varsel til arb.giver i tillegg til det man fører opp på skjemaet til Nav.

Skrevet

Arbeidsgiveren min sendte inn skjema ang permisjon til nav. Dette skjemaet fylte vi ut sammen. Jeg sendte skjema fra arbeidsgiver sammen med min søknad om foreldrepenger.

Skrevet

jeg sendte til nav. og spurte arbeidgiver hva jeg skulle gjøre på jobben liksom. og han sa det ikke var noe jeg skulle gjøre. trengte ikke sende noen søknad til de.

men samtidig så er han jo et skikkelig rotehue.. så føler dette er litt usikkert på en måte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...