Gå til innhold

Psykisk mishandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er 28 år, gift med en mann på 31, og sammen har vi en gutt på 2 år og jeg er ei uke unna termin med barn nr 2. I en heftig krangel mellom mannen min og meg, sa mannen min til meg bl.a. "ja, du er en liten dritt når du oppført deg slik"... (krangelens kjerne var at jeg kommenterte at han satt og chattet med en kompis online og jobbet med å finne info på nettet om en babycall vi nylig hadde kjøpt, mens jeg som er høøygravid støvsugde huset så svetten rant)

Jeg nekter, nekter, nekter å akseptere at noen snakker slik til meg, _uansett_ hva jeg måtte ha gjort i forkant. Slike karakteriseringer syns jeg er under enhver kritikk. Mener du dette går under psykisk mishandling? Jeg har sagt til mannen min at jeg forventer han enten sier unnskyld eller trekker det tilbake. Hadde jeg ikke hatt termin om ei uke, hadde jeg tatt med meg gutten og reist for å bo hos noen andre inntil mannen min trakk det tilbake/unnskyldte.

Mannen min mener det er lov å bruke slike ord/karakteriseringer når det sagt om en spesifikk situasjon, som "Du er en liten dritt NÅR.........." Hadde han dog sagt "du er en liten dritt" (punktum) er han enig i at det var noe som måtte trekkes tilbake. Jeg har prøvd å forklare at slike karakteriseringer er fullstendig uakseptabelt, og at han glemmer og skille på sak og person. Å si at noen ER noe er noe ganske annet enn å si at noen oppfører seg på en gitt måte. Eks "Du er dum / du oppfører deg dumt"

Hva er din kommentar til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm.. Nja, det var dumt sagt av ham, det er ikke det - og det er riktig av deg å si ifra at du ikke vil bli snakket slik til, bevares! Men å kalle det psykisk mishandling er vel å trekke det langt, synes jeg, med mindre dette er en del av et større mønster og han behandler deg slik hele tiden!

Min mann har nok sagt like stygge ting til meg i kampens hete noen ganger, og jeg skulle virkelig ønske han kunne kontrollere sinnet sitt og uttrykke seg litt mer diplomatisk, men det er nå en gang sånn at han blir sint og sier dumme ting. Han mishandler meg jo ikke for det, akkurat. Og jeg kan vel også si eller gjøre sårende ting. Det viktigste er at begge er lydhøre overfor hverandre og forsøker å ta en smule korreks hvis den andre mener at man oppfører seg uakseptabelt.

Skrevet

Veldig hår fine grenser her om hvorvidt du var dum eller oppførte deg dumt. Hvis du følte deg urettferdig behandlet, så må du kunne si ifra.

Slik jeg forstår det oppstod krangelen fordi han chattet og du svettet og slavet og ikke minst en uke fra termin.

Hva sa du og hva gjorde du da han deskyldte deg for "å være en dritt når du oppførte deg slik"?

Jeg synes du er litt vell hårsår akkurat nå.

Måtte du støvsuge akkurat da, kunne det ikke ha ventet til han var ferdig med å chatte, så kunne han støvsuge?

Skrevet

Psykisk mishandling er langt mer alvorlig enn dette her. Dette vil jeg heller kalle misnøye og ordkverulering. Forventer du saklig debatt hele tiden? Hvorfor ikke bare sette strek over dette?

Jeg synes du høres dramatisk ut, om ikke overdramatisk.. synes det er trist at du har så høye forventninger til mannen din at du ville flyttet ut pga denne kommentaren hvis du bare ikke hadde kort tid igjen til termin.

Skrevet

Jeg vil ikke karakterisere dette som psykisk mishandling heller. I min mening er det lov å si slikt når en krangler, og jeg er 100% enig med mannen din. Sorry! Jeg har opplevd å få høre at " jeg ville nok elsket deg mer om du var tynnere". Dette kom fra eks'en mens vi var sammen, og jeg var ikke tjukk i det hele tatt. Et sånt utsagn er psykisk mishandling i min mening.

BB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...