Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

Jeg har en gutt på 14 mnd. Vi har pusset tennene hans siden første tannen kom, men kun på kvelden. Pusser dere om morgenen også?

Han får også fortsatt en flaske melk på kvelden, og den har jeg gitt etter tannpussen... ellers er det helt håpløst.

Han er ikke så veldig glad i vann, men gir det så ofte som jeg kan. Ellers har han fått veeeldig uttynnet saft.

Er jeg helt på bærturm, eller??? :)

Tusen takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du er på bærtur. Tenner skal pusses etter frokost og før han legger sge. Det skal IKKE gis sukkerholdig eller syreholdig drikke etter tannpuss. Det er da opplagt... Ærlig talt, jeg håper dette er et tulleinnlegg, ellers ender ungen din opp med råtne tenner. Bare tull å si at det er håpløst å gi ham melken FØR tannpussen, det er DU som bestemmer. Det er også DU som har ansvar for tannhelsa hans, så du må nok skjerpe deg.

Skrevet

hei du anonym skjerp deg. hva er vitsen med å svare slik.. drittsekk

Skrevet

Litt på bærtur, kanskje? Flaska med melk etter tannpuss er nok ikkje lurt. Elles anbefalar dei jo å pusse to gongar om dagen, men eg må innrømme at det ikkje er fast rutine her i huset. Tannpuss om kvelden vert gjennomført om så med tvang, men om morgonen vert det ikkje gjort. Frokost et han som oftast i barnehagen, og då pussar dei ikkje tenner etterpå.

Skrevet

Pass deg, møkkamenneske, ellers kommer jeg og pusser tennene dine med dritt.

Skrevet

Jeg har også en liten jente på 14 mnd og heldigvis liker hun å pusse tennene både om morningen og kvelden. Hun får en flaske melk når hun skal legge seg om kvelden og jeg pusser tennene hennes etter at hun er ferdig å drikke, går helt fint det!

Prøv å pusse tennene hans etter melken!

Skrevet

Jeg var på HS for en stund siden. Da ble det spurt om tannpuss. Jeg sa som det var at det var et helvete og at vi prøvde å pusse to ganger om dagen. De sa at det var bra nok inntil videre. At vi ikke trengte pusse så godt som jeg helst ønsket foreløpig. Jeg ammer ofte en liten tur etter tannpuss pga gangen i det hele. Hadde dårlig samvittighet for det. Det mente de jeg ikke skulle ha så lenge tennene ble pusset!

Skrevet

pusser morgen og kveld men gir selv ei flaske melk etter tannpussen på kvelden. men det er fordi hu sovner av flaska. kansje jeg er dum men jeg gjør det sånn inntill videre for vi har slitt i tre mnd med og få hu til og sove.

Skrevet

Du gjør barnet ditt en bjølrnetjeneste. Jeg er sjokkert etter p ha lest denne tråden: Maken til tafatte mødre som ikke klarer å sette grenser, men heller skaper store problemer for barnet i ettertid. Tror dere barna takker dere npr de sitter der med råtne tannstubber? Oppfør dere som mødre, ansvarsfulle mødre...

Skrevet

anonym: syntes ikke du skal skrive dette jeg. HS sa vi kunne gjøre det slik. vi pusser morgen og kveld. er veldig nøye da. og hender vi gjør det oftere. hu drikker kunn vann resten av dagen. så trur hu klarer seg veldig fint. desutten er det kunn to tenner på lille frøkna her.

Skrevet

Off... noen av dere, altså!

Jeg ser på meg selv som en veldig ansvarsfull mamma - og ingen andre skal komme å si at jeg ikke er det fordi jeg har gitt lillegutt melk etter jeg har pusset tennene hans på kvelden i en liten periode.

Jeg har selvfølgelig ikke lyst til at han skal få råtne tenner. Skal innrømme at noen ganger er det ikke så lett å vite hva man skal gjøre(sånn generelt), og noen ganger kommer man litt skeivt ut - men heldigvis er dette "problemet" noe jeg fortsatt kan rette på.

Skrevet

Du burde nok droppe å legge han med flaska ja :(

Holdt på sånn en periode vi å, men det var fordi hun var umulig å legge uten. Men i vinterferien tok jeg et oppgjør(da hadde jeg fri fra skolen å hadde tid til å kjase med henne hele kvelden) å endelig så lærte hun seg å sove uten flaska.

HUn får fortsatt flaske, men det er før tannpussen da. Hun er ikke sånn kjempebegeistra for å pusse tennene, men får gjort det greit nok.

Det er tre ting som skurrer for meg her, å den ene tingen er at dere pusser før kveldsflaska.. ikke bra :(

Den andre tingen er at han drikker mest saft, heller ikke bra :( Her er det saft max en gang i uka på lørdager, ellers vann resten av tida.

Vann er noe de må lære å like, å saft er vel noe av det verste du kan drikke for tennenes skyld.

Den tredje tingen er at dere ikke pusser på morran heller. Da har han ligget med melk på tennene hele natta å så går det maaaange timer før dere pusser igjen.

Så dere burde hvertfall begynne å pusse på morran sånn at dere får rengjort tennene etter å ha svømt i melk hele natta.

Så min mening er at det er et par ting dere burde forandre på. Det er jo seff opp til dere, men det er viktig at melketennene blir holdt rene og ordentlige for at de skal danne grunnlag for nye tenner.

Så selv om de mister melketennene så spiller det en rolle hvordan de neste tennene blir, altså hvordan melketennene ble rengjort.

Skrevet

ja, ansvarsfull føler jeg meg også. noen tar litt av til tider.

Skrevet

Takk til deg over, håper de nå endelig skjønner det etter ditt fornuftige innlegg. Jeg merket meg spesielt dette:

"Den tredje tingen er at dere ikke pusser på morran heller. Da har han ligget med melk på tennene hele natta å så går det maaaange timer før dere pusser igjen.

Så dere burde hvertfall begynne å pusse på morran sånn at dere får rengjort tennene etter å ha svømt i melk hele natta."

Og da blir tennene utsatt for angrep 24 timer i døgnet.

Nei ærlig talt, jeg synes faktisk noen av dere er uansvarlige og vet utrolig lite om barnestell. Tenk å ikke forstå at tennene må pusses, og at man deretter ikke skal utsette dem for nye syre/sukkerangrep på mange timer...

Blir helt oppgitt av dere. Håper dere har LÆRT nå da og SLUTTER å gi skadelig drikke etter tannpuss! OG at dere begynner å pusse om morran.

Skrevet

Vel, jeg blir faktisk litt oppgitt over meg selv også ;)

Jeg har startet et nytt og bedre liv for min sønns tenner fra og med i dag!

Har også snakket med Helsestasjonen som sa at tannpussen skal starte for alvor når de er 1 1/2 år ca når de første jekslene titter frem, så da tror jeg nok jeg skal unngå råtne tenner.

Takker for noen reale spark bak... og at det kanskje ikke har så mye med uansvarlighet å gjøre - men vi trenger noen av de innimellom også :)

Ha en fin dag i solen!

Skrevet

Hei puppesnuppa, sorry at jeg var så hard mot deg. Klart du ikke er ansvarsløs! Du er jaggu både ydmyk og lærevillig. Lykke til med tannpussen. Forresten skal du ha skryt for at du søker råd her inne. Ikke meningen å være så tøff mot deg.

Sorry :-(

Skrevet

Men altså, det med at man bør pusse tennene ETTER frokost.

Det har vi aldrig gjort hjemme, og det gjør jeg ikke med tuppa heller.

For å stå opp, og møte omverdenen, snakke med mann og barn UTEN å ha pusset tennene, men DEN hæslige morgenånden.....nei takk.

Dessuten så er det jo bare en time eller to så er det frukt, og så er det lunch, og ja sånn går jo dagen.

Men seriøst, pusser dere ikke tenner før etter frokost??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...