Gå til innhold

Vaske babyklærne for seg selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så smått begynt å vaske ferdig klærne og utstyret til den lille gutten vi venter i juni. På nettet leser jeg at babyens klær og håndklær skal vaskes for seg selv, og ikke sammen med våre ting. Hvorfor er det slik? Kan vi vaske alt samtidig hvis vi vasker det på 60 grader eller mer? Er det bare de første månedene det er viktig, og så tåler de mer etterhvert?

 

På et par av de nye dynetrekkene vi kjøpte sto det at de burde bli vasket minst to ganger før de ble tatt i bruk, for å være sikker på at alt av kjemikalier og vaskemidler ble skylt vekk. Jeg bestemte meg derfor for å vaske ALT nytt vi kjøpte to ganger -med forvask og ekstra skylling! Jeg har aldri vært særskilt nøye med ting jeg kjøper til meg selv, men jeg føler at jeg ikke kan ta noen sjanser med helsen til det lille nurket som kommer.

 

Flere som er like overdrevent nøye? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Jeg vasket alltid alle klærne til min førstefødte for seg selv. Han er snart 3 år og ikke før nå har jeg så vidt begynt å vaske klærne hans sammen med våre. Det å ha en egen skittentøyskurv er smart, da slipper du å lete etter de små sokkene i en haug med andre klær osv :-)

Dyner og sengetøy vasket jeg Alltid 2 ganger på 60 grader før jeg ga la det på senga.

Like greit å være nøye med det når ekspertene sier det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei når klæne er nye vasker jeg de før bruk.. men jeg vasker de sammen med vårt tøy det er jeg bestandig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

 

jeg syns det høres litt hysterisk ut å ikke skal kunne vaske klærne sammen med andre familiemedlemmers klær. Jeg ville ikke bekymret meg så over dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter unge nr 3, så her går vaskemaskinen minst en gang om dagen uansett, kan ikke begynne å skille mellom hvem som eier klærne før en vasker da, her går det bare fulle maskiner!

 

Men jeg bruker bare allergivennlige vaskemidler til oss alle sammen da, og vasker sengetøy og håndklær til babyen to ganger på 60grader før bruk, det er omtrent så hysterisk jeg har kapasitet til å bli :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm visste ikke at man skulle dele opp klærne. kan ikke skjønne at det er noe i veien med å vaske klærne sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan ikke helt se for meg hvilken nytte det skal ha å vaske lillegutts klær for seg selv? Om man bruker milde vaskemidler til hele familien skulle det vel ikke ha noe å si? Skulle man være SÅ hysterisk må man jo i realiteten ta av seg alle klærne sine før man tok opp babyen og holdt den inntil seg. Han vil jo uansett komme i kontakt med våre klær når vi bærer og duller med ham?

 

Er det noe jeg ikke skjønner her...??? Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er helt enig. Han kommer jo i kontakt med oss allikevel, Og steril er han vel bare akkurat når han kommer ut, hvis man kan kalle det for steril da...men skjønner hva jeg mener.."bakterieløs" lr noe sånt. Jeg vasker det 1 gang sammen m våre klær, tror det blir litt hysteri ellers, som det kan bli med mangt..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva med nye klær til babyen? vasker alle dem før bruk eller...også to ganger?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker nye klær ja! Men ikke mer enn 1 gang. Men så har vi ikke allergi i familien, så har ikke blitt opplært til å ta noen som helst slags forholdsregler! Sett maskinen på forvask, så finner en løsning midt i mellom. Hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det er godt med klær som har blitt vasket noen ganger for barnet. -mer behagelig eller mindre kjemikalier, ikke vet jeg, men derfor vasker jeg lillegulls klær to ganger nå, før han kommer. Skal innrømme dette er nok mest fordi jeg synes det er så gøy, føler nesten han er her ;-) Men kommer nok til å vaske våre klær med hans, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker nytt babytøy to ganger. Men skiller ikke babytøy fra vårt tøy. Men jeg bruker ikke det vanlige vaskemiddelet. Bruker sensitiv :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vasket klærne til lillebror for seg selv nå, men etterhvert kommer jeg til å vaske dem sammen med våre klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

syns det blir litt overhysteriks jeg da...

 

de aller første klæra (KUN 1 maskin) vasket jeg for seg selv, bare fordi jeg ville fylle ei maskin med bare babytøy!! (utroilig stas for 1.x mamma).. :o))

 

men har alltid vasket babytøyet sammet med våres klær....

det gjelder alt, både sokker, smekker, gulpekluter, håndklær osv osv...

 

ellers blir det fort utrolig mange fler runder i maskina enn nødvendig! ;o))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...