Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Har blitt helt gira etter å ha lest innlegg fra deg om tøybleier... å nå igår, så nevnte jeg dette for svigermor.. å da kom hun ned med 20 tøybleier, som hun hadde liggende!!!! =) dette var bleier som datteren hennes, alså min svigersøster hadde fått i gave når hun skulle ha barn, men hun hadde ikke brukt dem.. Dette er Kooshies bleier.. i bomull.. sånne med borrelås.. =) de er formsydde tror jeg.. =) på disse pakkene, det låg ti i hver.. så hadde de som ga disse først til svigersøster, hengt med en lapp.. der sto det at "disse skal kunne brukes uten plastbukse"... Vil det si at disse ikke "trenger noe" mer ? Kikket inni bleien, der såg jeg at det går ann å stappe inn sånn innlegg.. svigers kom også ned med en pose som inneholdt, maaaange sånne mindre bleier... vet ikke hva type.. helt hvite, med borrelås, var i en annen form følte jeg.. de var mye mindre også.. og så låg det maange sånne innlegg?.. som passet inni de kooshies bleiene.. I tillegg låg det 4-5 plasttrekk.. tror kansje disse hører til disse "små" bleiene... ? Kan du forklare meg hvordan dette fungerer.. ? det låg også med to bokser med sånn papir.. bleiepapir.. er nok sånn rispapir eller hva de kaller det... Slik jeg har forstått det, så brukes dette rispapiret når babyen har fast avføring, ikke så lenge den fullammes... ? men til dagligdags.. tar jeg bare på denne tøybleien da.. uten noe i tillegg? Eller har jeg alltid sånn innlegg inni, som de som låg i posen.. disse ligner litt på bind på formen.. lange tjukke... =) Og vaskes da disse sammen med bleiene? Bæsjer babyen bare rett i "tøyet" før jeg begynner med rispapir...? Håper du kan forklare meg alt du vet ang. disse bleiene jeg har.. hehe =) Maaange spm her.. men er bare litt forvirret.. hehe.. Håper så gjerne du kan ta deg tid til å forklare meg. det hadde jeg satt stooor pris på... =) På forhånd, takk
Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 29. april 2007 Forfatter #2 Skrevet 29. april 2007 dytter litt....
Kummin&Lillesel Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 Jeg anbefaler på det sterkeste at du blir medlem på forumet til tettinntil.com .. Der har de et eget tøybleieforum (som man må søke om opptagelse til) - som er UTROLIG informerende og hjelpsomt. Blant annet har de en flott og ryddig side hvor folk har stemt om hvor gode/dårlige bleiene er osv. Er et helt flott forum. Ellers så finnes det hjemmesider som feks http://www.kenguruloftet.no/ og http://www.babybiksen.dk som har gode og informative sider om tøybleier og hva som er hva, osv. Så da har du i alle fall noe å starte med. Jeg er ingen ekspert.. Men jeg har helt klart tenkt til å bruke tøybleier selv Jeg gleder meg!
NewYorkMom_får_to_tette Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 Hei Candycupps, Saa bra at du ogsaa kunne tenke deg aa proeve. Jeg er ingen ekspert ennaa, men har lest mye om temaet og kjenner mange som bruker toeybleier (som har veldig god erfaring med dem)--pluss at jeg har sittet en del barnevakt for unger som bruker dem og har litt erfaring der. Som Kummin sa--toeybleieforumet paa tettinntil er kjempebra! Der faar du svar paa alt du maatte lure paa. Det er et lukket forum, saa du maa sende en melding til adminsitrator om at du har lyst til aa bli med, men naar du foerst er innmeldt er det MASSE nyttig informasjon aa hente der. www.tettinntil.com Jeg har ikke erfaring med Kooshies, men vet at de finnes i flere typer. Tror du har alt-i-ett typen, men jeg er ikke sikker. Jeg tok en titt paa tettinntil og der er det skrevet masse om dem. Det var litt delte erfaringer saa det ut til--noen likte dem ganske godt, andre likte dem ikke i det hele tatt. Men naar du har faatt dem gratis er det sannelig verd aa proeve! (Du kan jo evt kjoepe et par bleier av andre typer slik at du har litt aa sammenligne med ogsaa.) Naar du har meldt deg inn paa tettinntil kan du jo lese mer om hva erfaringene rundt dem er. Vanskelig aa vite hva du skal gjoere med innleggene uten aa se bleiene. Enten er det en "lomme" som du putter dem oppi, eller saa legges de vel rett inni bleia. Og ja--foer man bruker rispapir baesjer babyen rett i toeyet. Da er det litt smakssak om du vil skylle av dem foerst eller ikke--mange gjoer det, andre putter dem bare i en bleiepose (spesielt hvis man vasker ofte) og tar en kald forvask foer de vasker paa 60 grader. Noen har ogsaa en slags spylesak som er festet til doen. Inntil barnet begynner med fast foede har jeg blitt fortalt at det strengt talt ikke er noedvendig aa skylle--saa lenge man tar en forvask. Hva jeg kommer til aa gjoere vet jeg ikke helt ennaa--tror jeg proever med forvasken fordi jeg synes det er litt ekkelt aa skylle bleier... :-) Men det blir kanskje annerledes hvis det er ens eget barn... Uansett, rispapir kan brukes naar de begynner med fast foede, og det er jo da det blir mest ekkelt ogsaa. Et lite tips (og flere faar du paa tettinntil--det er garantert.) Det kan vaere veldig lurt aa kjoepe to vaskeposer (kjoepes i toeybleiebutikkene) med vanntett ytterlag. Da putter du bare bleiene i en av dem naar du skifter paa ungen--og den kan slenges rett inn i vaskemaskinen sammen med bleiene. Den andre bruker du mens den foerste vaskes. Altsaa slipper du aa ta i bleiene. :-) Det var et lurt tips jeg fikk av en mamma som har gjort dette lenge, og hoeres veldig greit ut synes jeg. Tror ikke jeg kan hjelpe saa mye mer, for mer vet jeg ikke om den typen, men meld deg inn paa tettinntil du, saa faar du garantert hjelp. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå