Gå til innhold

Ikke kjent spark enda.. når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er fullgåtte 21 uker nå og har ikke kjent spark enda. kanskje litt noen få ganger.. men jeg er utrooolig usikker..

Var på ul i uke 18 og da stod alt bra til og morkaka ligger der den skal så den ligger ikke i veien.

Burde jeg ikke kjenne noe mer snart nå? hvor lenge hadde dere villet ventet før dere kontakter lege?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er noen fare ennå, men hvis du er veldig engstelig kan du be om å få en UL for å se at alt er som det skal. Bedre det enn å bekymre seg unødig.

Skrevet

Kikket på ekspertsvar og klippet ut deler av et spm/svar:

- Er 24 uker på vei og merker litt liv, altså boblelignende følelse (ikke spark), hvor lenge kan det være rolig der inne før man trenger å bekymre seg?

Takk for svar:-)

-Det er jo veldig hyggelig å kjenne liv da! Frem til uke 32 kan det gå dager mellom hver gang, så det er ikke før da ca at man skal kjenne det daglig. Regelmessig blir det aldri, de er litt våkne, så sover de og så er de våkne igjen.

Riktig lykke til videre!

Tror nok det er veldig forskjellig fra person til person, ja. Gleder meg til å kjenne liv selv... :)

Skrevet

Jeg tror jeg kjente spark omkring uke 22 jeg.

Hadde mange runder hvor jeg var bekymret, men prøvde så godt jeg kunne å ikke la redselen ta overhånd. Jeg vurderte å kontakte JM for å få høre hjertelyden (trenger jo ikke UL for å finne ut om det er liv) men jeg utsatte det og alt er greit. Snart fullgått 25 uker nå og nå kjenner jeg spark daglig men ikke alle dager like mye.

Dersom du var til UL i uke 18 nærmer det seg vel også at du skal på ny kontroll hos JM eller lege?

Skrevet

Takk for alle svar:)

Måtte flytte legetimen og har ikke før den 23. mai.

Men jeg er vel egentlig ikke så veldig bekymret, så jeg klarer å vente til da:)

Sikkert ikke en fotballspiller der inne.. hehe kanskje en yogababy;)

Alt ordner seg vel:)

Skrevet

Jeg hadde en periode med nesten 6 uker mellom hver kontroll. Kjentes veldig lenge mot slutten,spesielt siden jeg ikke kjente spark. Kan du ikke få fremskynnet timen en uke eller to?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Må bare reagere på det ekspertsvaret...i uke 32 SKAL en kjenne liv daglig! Det er uke 28 som er en grense, og hvis en f.eks. har kjent liv daglig siden uke 18, og så ikke kjenner noe en dag i uke 25 så skal en bli tatt på alvor hvis en ringer føden/legevakt/lege!

Men er helt normal å ikke kjenne noe i uke 22!:-) Er du veldig bekymra kan du jo få be om få en liten time hos lege eller jordmor for å få dem til å lete etter hjertelyd. Tar jo bare 5 minutter!

Skrevet

Er i uke 25 nå. Har kjent spark noen uker.

Fredag var det nesten helt stille i magen. Ringte sykehuset for å høre hva jeg skulle gjøre.

Fikk beskjed om å legge meg ned og telle spark 30 min. Jeg skulle kjenne 3 spark. Fikk jeg ikke 3 skulle jeg telle 1/2 time til.

(dette var på dagen) fikk de sparkene jeg skulle. Tok en ny runde på kvelden, da fikk jeg ingen spark på 1 time. Ringte på nytt på sykehuset.JM som tok telefonen diskuterte litt med legen. De ville jeg skulle drikke ett glass kald saft med isbiter og så prøve 1/2 time til. Da våknet den lille og sparket litt.

Lørdag var alt som normalt igjen så den hadde nok bare en dårlig dag.

MEN jeg blei tatt helt seriøst da jeg ringte, og det var deilig. Jeg var jo også glad for at jeg slapp turen til sykehuset. Det er deres jobb å ta oss seriøst så det kan vi kreve av dem :)

Jeg har ringt JM ved et par anledninger tidligere hvor jeg har vært usikker. Dette er første gang for meg og deilig å få svar på de tingene jeg tenker på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...