Puppeguri m/ 2 små dramaqueens Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Har tenkt en del paa dette.. noen folk har sagt, at viss din mor opplevde aa gaa over tiden, saa er det noksaa normalt at dattera ogsaa gjoer dette.. og omvendt.. viss mor hadde raske foedsler, saa er det viktig aa vaere obs paa dette... Og mange sier. at viss mor hadde langvarige og toeffe foedsler, saa er det ganske stor sjangs for at "du" ogsaa faar dette.. Hvorfor der ??? Er ikke alle foedsler ulike da ? Hvorfor skal man faa en toeff foedsel bare fordi mora vaar eks hadde det. ??? Hvorfor og hvordan kan dette vaere arvelig ? Vi er jo alle lagt forskjellige.. og babyer er jo ulik paa vekt og str... Haaper paa svar paa dette :D
Loglady Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Ingen ekspert på dette, alt jeg vet er at genene har sine egne veier. Når det gjeler fødsler, kan det kanskje ha noe med bredde på bekken å gjøre, lengde på livmorhals, hormonforhold, etc. Ikke uvanlig å ligne mor når det gjelder tidspunkt for menstruasjon og overgangsalder, f.eks. Andre kan sikkert gi deg bedre svar.
liin Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 Det har jo med som forrige svarer sier; gener. Det er utrolig hva som kan komme gjennom. Og det sies jo at det kan hende, ikke at det skal. Og det kan jo være greit å ha med seg hvordan mor hadde det, slik at dersom det skulle vise seg å bli likt, kan du/jordmor/fødselshjelper gjennkjenne det tidligere. F.eks min mor fortalte mg at på alle hennes tre fødsler fødte hun tørt. Det vil si at fostervannet ikke kom av seg selv. Hun mente at det måtte jeg si til jordmor slik at dersom jeg også fikk det slik, kunne jm ta vannet og jeg få en mer behagelig fødsel. Og det stemte. Så det trenger ikke å stemme, men jeg tror at alt som vil hjelpe er lurt å ta med seg. Og etterhvert som vi selv fødr, får jo vi også erfaringer. Tenk dersom det var din datter som sto for tur; ville ikke du ha hjulpet henne og prøvd å forberedt henne så godt du kunne på denne tingen som mest bare må oppleves for å i det hele tatt kunne forestille seg det?
Gjest Ut på tur Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 Jeg har snakket med JM om dette. Hun fortalte at fødselen ofte ligner på din mor sin. Men ingen regel uten unntak. Dette skyldes gener. Dette er ting som har med din kropp å gjøre altså arver du det fra dine forfedre ikke fra barnefaren. Når fødselen starter påvirkes av gener både fra mor og far. Altå kan du sjekke hvordan den blivende farmor sinde fødsler var i forhold til termin.
ennaH Skrevet 29. april 2007 #5 Skrevet 29. april 2007 Både mora mi og jeg er utstyrt med brede hofter. Hun oppsummerte at "det å føde er ikke vondere enn en real magesjau". Jeg vet ikke om jeg kan skrive under på det, men min fødsel var i alle fall ikke spesielt vond eller vanskelig.
kaur *har født!* Skrevet 29. april 2007 #6 Skrevet 29. april 2007 Tror ikke mine svangerskap og fødsler kan sammenlignes med min mors. Jeg har ikke lignet på henne i det hele tatt...
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 29. april 2007 #7 Skrevet 29. april 2007 Jeg har også hørt dette. Men min mor har bare hatt fødsler som har vart i mange timer, mens min søsters fødsler har bare vart 4 og 5 timer.. Det blir spennende å se hvordan min fødsel kommer til å gå..
Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira Skrevet 29. april 2007 #8 Skrevet 29. april 2007 Uansett så arver en gener fra både mor og far, og siden fedre ikke føder så vet en jo ikke hva slags gener man har fått derfra!
Propellmamma til 2 Skrevet 29. april 2007 #9 Skrevet 29. april 2007 Har hørt dette, men personlig tror jeg ikke så mye på det. Min mor hadde tre ekstremt lette og ukompliserte fødsler. Både min forrige fødsel og to av min søsters tre fødsler har vært veldig lange, tøffe og kompliserte. Vi er alle utstyrt med brede hofter og er like kroppsmessig, men når det kommer til å føde finnes det ingen likheter i vår familie...
LynxLynx Skrevet 29. april 2007 #10 Skrevet 29. april 2007 Dette har jeg også hørt, men det kommer vell an på hvor mye man har "arvet". Mamma var ikke kvalm, og det har ikke jeg heller vært. Hun hadde ikke dilla, og hittil har ikke jeg hatt det heller. hun hadde relativt lette fødsler, så jeg håper jeg ligner henne der også!!
*RutIetutt* Skrevet 29. april 2007 #11 Skrevet 29. april 2007 Dette stemte i allefall ikke på meg. Mamma fikk både meg og min søster fire-tre uker før termin og hadde kjappe "greie" fødsler og fikk små barn (rundt 2400g). Jeg gikk fem dager over, hadde en lang fødsel som endte i hastesnitt og fikk en gutt på 3770g....så det kunne nesten ikke vært mer ulikt;o)
*RutIetutt* Skrevet 29. april 2007 #12 Skrevet 29. april 2007 Men den ekstreme kvalmen arvet jeg desverre...(
Ms.Nurse Skrevet 29. april 2007 #13 Skrevet 29. april 2007 håper ikke dette kommer til å gjelde hos meg, siden mamma lå på sykehus fra uke 20 til 37 med meg! Totalt sengeleie pga blødning og legene sto nesten og talte dager for når jeg kunne reddes... jeg er 19+3 i dag så vi får krysse fingre og håpe noe sånt ikke skjer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå