lucky!! Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Har bare så vidt vært inne på tanken om at storesøster kan få være med på sykehuset under fødselen. Hun er 12 år. Egentlig en helt fjern ide men fikk lyst til å høre andre sin mening om dette. Veit at hun kommer til å være urolig og veldig spent når hun skal være hjemme å vente på at den lille blir født. Kan det være bedre for henne at hun får være delaktig isteden for å bare vente??? Tror nok hun ikke blir med i tilfelle det skulle skje noe skremmende under fødselen men tenk om det hadde blitt en flott opplevelse for henne??? Din mening??????
Nilla :-) jenter 05/07 Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Det kommer helt an på hvor moden hun er, spør du meg. Og hvor mye dere har snakket om hva som skal skje/kan skje og at du evt kan avse pappaen for at datteren skulle kunne trenge han.. Jeg var selv med på fødselen av min halvbror da jeg var 12 år. Det var en stor opplevelse for meg å bli hentet på skolen og få være med. Jeg klippet navlstrengen og har alltid følt meg spes knyttet til han på flere måter. Tror det er viktig å snakke om opplevelse i etterkant slik at blod og rop som evt kan ha blitt oppfattet som skummelt forklares som naturlig. Når du er 12 år vet man jo hva smerte/vondt er. Lykke til med avgjørelsen uansett :-)
Ane** Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 Har du snakket med henne om det? Kommer jo helt ann på hvordan hun er som person, men en på tolv er jo ofte mye mere moden enn hva vi "voksne" vil se... Om hun har veldig lyst, dere har snakket mye om det osv så kan hun da få være med.. Skulle ting bli "stygt" på føden kan hun jo bare få sitte utenfor å vente... Hun MÅ jo ikke få med seg alt om hun skulle føle det blir ubehagelig, bare fordi hun har blitt med ned til sykehuset..
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 Det er jo stor forskjell på hvor moden en 12 åring er, har du ei av den litt sarte typen ville jeg ikke ha gjordt det, det kan være veldig skremmende selv for en voksen pappa og se at noen du er glad i ha så vondt.. Men tror du hun kan takle det uten å bli vettskremt kan det sikkert være en stor opplevelse. Dere bør jo i tilfelle se noen førselsvideoer og prate godt om hva hun kan vente seg først. Det kan jo fort bli litt dramatikk hvis du må ha hjelp av lege, sugekopp e.l. Ikke bare bare for henne og evt bli kastet på gangen da, da må du jo klare deg uten mannen din også fordi han må trøste og berolige 12åringen. Et alternativ er å ha storesøster og f.eks mormor på gangen, og så fort ungen er ute og over på magen hente henne inn så hun får møte den lille med en gang, før stell osv. Jeg var 15 år da jeg ble storesøster, og var på sykehuset men ikke med på selve fødselen. Det var stort nok for meg, særlig da barnepleieren lot meg ta det aller første stellet, så jeg stelte den lille FØR mamma gjorde det selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå