Gjest Skrevet 29. april 2007 #1 Skrevet 29. april 2007 Min 7 mnd gammel baby klarer aldri å sovne av seg selv. Enten blir han bysset i søvn, ammet i søvn eller rugget i vognen. Hva er ditt råd for å få han til å sovne av seg selv. Dette gjelder både formiddag, kveld og oppvåkninger om natten. (vi er snart klare for innleggelse på galehuset...)
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #2 Skrevet 29. april 2007 Jeg herjer mye med lillegutt hvis han ikke har lekt med lekene sine - dvs. har ham på fanget og leker enten med lekene eller tuller mye med ham så han ler masse og snakker og aktiviserer han mest mulig slik at han skal bli litt trøtt av lekinga ) Og hvis han virker litt grinete så gir jeg en flaske og da blir han alltid litt søvnig og gnir seg i øynene - og da ligger han kjapt i senga ) Men jeg har også en Fisher price huske som går sideslengs og frem og tilbake som han liker veldig godt. Av og til er det nok å sette ham i den hvis han ikke får sovne og han er trøtt - den vugger ham i søvn og han kan fint sove der noen timer. Setter ham foran tv'en med Disney med masse farger og bevegelser og det blir så mye inntrykk på ham at han sovner tilslutt av det og vugginga. Hvis du klarer å få gutten til å sove på samme tid en eller to netter på rad så vil han kanskje begynne å bli trøtt av seg selv på den tida.
Mårud Skrevet 29. april 2007 #3 Skrevet 29. april 2007 Bad,grøt og rett i seng mellom 19.00 og 19.30..borte på 5 min og våkner 11 timer etter
selfangerkjerringa Skrevet 29. april 2007 #4 Skrevet 29. april 2007 Hos oss er det rutiner som er løsningen. Etter barne-tv tar jeg begge jentene (3 år og 4mnd gamle) på badet. Mens eldstejenta dusjer/baljebader, legger jeg minstejenta på badegolvet og gir henne en mage/fot-massasje. Av og til får hun en dupp i baljen først. Så er det på med nattklær, kveldspupp for minstejenta og yoghurt/brødskive for eldstejenta. Og mens sistnevnte koser med pappa, legger jeg mini i sprinkelsenga si. Hun får smokk og kosebamsen sin, jeg synger en sang, sier god natt og kysser henne på panna og går ut. Der ligger hun og pludrer ei lita stund, noen ganger må vi inn og putte inn smokken, da sier vi bare godnatt og kysser henne på panna før vi går ut igjen. Ikkeno snakking eller ta opp.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2007 #5 Skrevet 29. april 2007 Min løsning var å trille tur, da lerte pia seg å sovne av seg selv i vogna. Til slutt forbant hun vogna med soving og sovna av seg selv i den uten å trille, bare med tutten. Men det må jo sies at hun er bare 5 mnd så det blir vel værre jo gamlere de er.
Gjest Skrevet 29. april 2007 #6 Skrevet 29. april 2007 haha gulli...snakk om å stø salt i såret.. Jeg vil også ha det sånn........jeg lever ikke lenger, er bare såvidt jeg eksisterer.
Gjest Skrevet 29. april 2007 #7 Skrevet 29. april 2007 Men vi har rutiner, kanskje ikke nazi rutiner, kanskje vi skal innføre det...men fortsatt er det ganske ulikt når han sover på dagen, men kanskje nattesøvn rutinene kan komme uavhengig av dagsøvnrutinene?
kajak&Daniel Skrevet 29. april 2007 #8 Skrevet 29. april 2007 Daniel sovnet aldri før sent på natt, og ville da at jeg skulle gå med han til han sovna.. Men jeg begynte bare en dag å bade og ordne han, legge han, gi han mat og så synge og si god natt og gå ut.. I begynnelsen måtte jeg gå ut og inn hundre ganger og stappe inn smokken hver gang den falt ut.. Og hvis han gråt, la jeg meg ved siden av han til han sluttet. Av og til tok dette en stund.. men det gjør jo ikke noe å la han gråte litt når jeg da lå ved siden av han, og strøk han over hodet o.l. Jeg tok han ikke opp da.. Og prøvde å ikke snakke til han. Etterhvert gikk dette bedre.. Det er nå litt varierende hvor lang tid han bruker på å sovne.. Men jeg går aldri med han iallfall! Men om dagen har jeg gått med han helt til nå.. Så mitt neste prosjekt nå er å få han til å sove i senga si på dagen. Foreløbig har vi ikke kommet lengre enn at jeg går med han til han sovner, og så legger han i senga mens han sover. Men håper på å etterhvert kunne legge han dit uten å måtte bysse han i søvn..
Mårud Skrevet 29. april 2007 #9 Skrevet 29. april 2007 Begge har vært like snille..har venninner som har barn som er over året,og enda våkner om natten og duller og daller..skjønner ikke hva de har gjort galt egentlig..lillejenta mi har blidd lagt i egen seng siden hun var nyfødt,ikke tatt henne opp på kvelden når hun har grått litt,bare gitt henne smokk og latt henne ligge,hun har ligget i storsenga kanskje 1 time totalt etter hun var født.Strengt her
Mårud Skrevet 29. april 2007 #10 Skrevet 29. april 2007 Hun vet at når hun er i seng,så er det soving og kun det
Mårud Skrevet 29. april 2007 #11 Skrevet 29. april 2007 Har en venninne med et barn på 1 1/2 år..hun må bæres i søvn..hallo liksom..hva er det de styrer med..
selfangerkjerringa Skrevet 29. april 2007 #12 Skrevet 29. april 2007 Jeg har alltid slitt med eldstejenta mi og soving på dagtid... men natta er som en drøm med henne. Så det trenger ikke avhenge av hverandre nei
Fødemaskinen Skrevet 29. april 2007 #13 Skrevet 29. april 2007 pkt nr 1 er å IKKE ta ungen ut av senga. Man må sørge for at alle behov er tilfredstilt når han legges, slik at det ikke er noe grunn til å ta ham opp om han begynner å gråte. Roe ungen i senga med andre ord. Gjelder fra 6 mnd +. Ferber metode light kaller jeg det.
selfangerkjerringa Skrevet 29. april 2007 #14 Skrevet 29. april 2007 Det kan være vanskelig å bryte dårlige vaner. Det krever jobbing, og kan være ganske ubehagelig både for foreldre og barn. Kanskje venninna di kunne trengt hjelp og støtte noen kvelder for å gjennomføre et rutinebrudd, istedet for at du ler av henne bak hennes rygg? Da vi tok "skrikekuren" på eldstejenta etter en runde med dårlige innsovningsvaner rundt 10mnd-alder (måtte sitte ved senga hennes i 1 - 1 1/2 time hver kveld), satt foreldrene mine sammen med oss første kvelden. Godt å ha noen å prate med mens man hørte den hese gråten fra soverommet :/ Andre kvelden var vi alene, tredje kvelden også, og fjerde kvelden var det faktisk null skriking. Siden har hun ikke hatt noe problemer med å legge seg, nå er hun 3 år.
hårsår Skrevet 29. april 2007 #15 Skrevet 29. april 2007 Vi har kommet litt ut av rutinene, så lillemor kan like gjerne sovne 21 som 19. Dette er fordi hun har kommet ut av soverutinene på dagtid. Men pysj kommer alltid på kl 18, så får hun grøt, så sitter hun hos oss til hun begynner å gni seg i øynene. Da gir jeg på med pupp helt til hun sovner. Jeg bysser aldri eller rugger vugga. Vi prøver å legge henne inn halvvåken i senga slik at hun blir vant til å sovne selv, men oftest sovner hun for fort ved puppen. Smokken er et must for å sovne selv. Gjerne også et kosedyr. Det er derimot pappaen som legger henne når hun skal sovne av seg selv, for med meg sutrer hun bare. Kanskje dere kan prøve at mannen din legger poden etter kveldsmaten når du ser han er skikkelig trøtt og har gjerne fått litt pupp også? Vi legger henne inn når hun har sluttet å drikke, og bare ligger å sutter. Lykke til, Fertila, og hyggelig å se nicket ditt igjen her inne =)
selfangerkjerringa Skrevet 29. april 2007 #16 Skrevet 29. april 2007 Kom på en liten ting: jenta mi er visst ei sutteklutjente. Litt uvant med dette siden 3-årigen overhodet ikke var sånn. Mini sovner bedre og lettere hvis hun får ha bamsen (ei sånn kombinert sutteklut-bamse-greie) eller en gulpeklut (ren selvsagt) som hun kan trykke oppi fjeset sitt. Kanskje dette er noe dere kan prøve? Siden han er vant til å ha kroppskontakt mener jeg... kanskje du kan ha en klut mot din egen hud litt så den lukter deg. Sove med en klut på magen, eller legge en klut mellom bh'n og tskjorta og gå med litt.... det kan jo være verdt et forsøk?
Mårud Skrevet 29. april 2007 #17 Skrevet 29. april 2007 Hun har valgt selv å ha det sånn da hun lot henne sove sammen med henne fra hun var nyfødt til nesten året..så da kan hun ha det så godt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå