Gå til innhold

Må religionen stå på helsekortet til gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer bare på om religionen må stå på helsekortet til oss gravide? Min lege ville vite hva jeg er og jeg synes det er noe personlig?

Ja jeg er muslim (fra Europa), helt lys og blåøyd og ikke praktiserende.

Absolutt ingen tror meg når jeg sier at jeg ble født i utlandet og har egentlig utenlandsk bakgrunn. Jeg skammer meg ikke for den jeg er, jeg er faktisk stolt av meg selv og det har jeg all grunn til å være.

Jeg ber ikke fem ganger om dagen osv... men ja vi spiser familie middag sammen når vi har id, på samme måte som nordmenn spiser familie middag på julaften.

Så legen min ville absolutt vite hva jeg er og skrev på kortet muslim. Jeg er en karriere kvinne som har mye med helsevesenet å gjøre og har hørt fra flere at når muslim står på helsekortet så nekter de å si kjønnet på UL (det fordi de tror at muslim vil helst ha gutter).

Jeg har strøket over der legen skrev muslim på helsekortet, fordi jeg føler at det er en privat sak.

Grunnen for at jeg skriver under som anonym er fordi man møter så mye fordommer bare man nevner ordet muslim. Det er som regel fra det som ikke har lest nok om forskjellige religioner og legger alle under samme kam.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk også spm om dette, men legen min sa flere ganger at flere av spm var ganske private og at jeg ikke trengte å svare om jeg ikke ville.. Hallo, hvilken praktisk betydning spiller det liksom om hvilken religion du tilhører? Tull, spør du meg..

Så rett du gjorde da du strøk det ut:-) (siden det føltes rett for deg)

Skrevet

Trodde det hadde noe med om det skulle skje noe spesielt underveis. Noen religioner tillater f.eks. ikke blodoverføring. Og noen ville vel satt pris på en nøddåp hvis det skulle skje noe med barnet.

Men selvfølgelig burde man jo få velge selv om man vil ha det stående på kortet.

Skrevet

Jordmor spurte meg og skrev paa kortet. Tror hun sa det var fordi vi da ble tilsendt noe ekstra informasjon etter foedsel, muligens i forbindelse med daap??? Jaja, det var en eller annen grunn hun gav.

Skrevet

En blir spurt, siden barnet automatisk følger morens trosrettning. Står selv i den katolske kirken, mens mannen min er i statskirka. Barna følger automatisk meg, om ikke annet blir gitt beskjed om.

Lykke til alle sammen

Skrevet

min er helt blank, har ikke fått spørsmål om det en gang

Skrevet

Jeg ble heller ikke spurt...

Skrevet

Har selv ikke blitt spurt om det. Legen har taushetsplikt. Vet selv som helsearbeider at det kan være en fordel å vite hva slags religiøs bakgrunn man har.

Skrevet

jeg er muslim og har skrevet på helsekortet. Da jeg var på UL. sa de med en gang kjønnet var tydelig.uten problem. er førstegangs og har veldig lyst på ei jente , men nei da det kommer en prins.

Skrevet

Enig med deg som strøk det ut! Har en mann som er muslim, ved forrige sv.skap skrev vi det på helseskortet og jeg følte det ble lagt negativt merke til ... Denne gangen oppga jeg det ikke slik at det står intet på oss begge, for det er jo ikke noe de har noe med!

Skrevet

Legen min sa at det ikke var nødvendig å fylle ut, og at det skulle bli utarbeidet ny mal til helsekortet hvor det ikke ble spurt om trosretning i det hele tatt. Kan ikke se noen grunn til å ikke stryke det ut hvis du ikke vil ha det der.

Skrevet

Absolutt ALLE opplysninger du gir på helsekortet blir gitt frivillig, det står faktisk på med små bokstaver. Jeg har alltid nektet,også yrke og hvor jeg jobber, har ingenting med mitt svangerskap å gjøre. Min og barnets helsetilstand, og evn. tidligere svangerskap og fødsler er det eneste jeg svarer på, selv om noen blir sure.

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Har måtte fylle ut helsekortet to ganger, og aldri fått spørsmål om det der engang...så feltet på religion har stått tomt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...