Gå til innhold

Ligge på magen/trene nakke og rygg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 3 måneder som er "lat" og hater å ligge på magen for å trene nakken, han begynner å sutre bare etter et minutt eller to, dette ender med at han ligger på ryggen for det meste av tiden.

Hvordan er/var det med barna deres? Holder de hodet oppe allerede?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min begynte å holde hodet oppe tidlig og har hatt sterk nakke og rygg. Men likte ikke å ligge lenge på magen.

Men da han begynte å rulle på magen så var det litt mer spennende og jeg la leker for ham til å ta og leke med - så nå kan han ligge litt på magen og leke før han gir beskjed at han ikke vil mer.

Prøv å ha leker foran ham slik at det er gøy å ligge på magen og øk litt for hver gang. Kanskje ikke la ham ligge for lenge av gangen så han blir sliten og ikke vil mer.

Skrevet

pga kiss (låsning i nakke) slet vi veldig med mageleie. For å hjelpe han la jeg et sammenbrettet teppe under overkroppen slik at han kom litt i "oppoverbakke", og holdt et speil foran han. Det liker de godt:-) Da kunne han hvertfall ligge en stund.

Skrevet

Jenta mi ble dritsur hvis jeg la henne over på magen. Men jeg gjorde det jo likevel for å trene litt - og plutselig, da hun var 3 mnd og ei uke, gikk det som bare juling :) Hun stortrives på magen, holder hodet høyt oppe mens hun støtter seg på armene :) Ingen gradvis utvikling altså, skjedde over natta.

Skrevet

Vi har en jente på 7mnd, hun hater også og ligge på magen. I det siste har vi lagt henne veldig ofte på magen og trent så ofte vi kan, og jeg begynner og merke at det går litt bedre og bedre. Men huff så kjedelig og ta de opp og legge de ned hundre ganger om dagen. Får bare håpe det hjelper.

Vi har begynt og skrive opp hvor lenge hun ligger på magen om gangen. I begynnelsen var det bare 2-4 min og når kan det ofte gå 10-15min før vi må ta henne opp.

Skrevet

Vi var flinke og la lillegutt ofte på magen. Han ville ikke ligge lenge, så derfor ble det bare korte øyeblikk i starten. La han litt på magen hver gang vi var oppe og skiftet bleie og stelte. Da bøyde jeg meg også ned i ansiktshøyde, så han så ansiktet mitt.

plutselig en dag løste det seg. Nå er han 3 1/2 måned, og kan ligge leeeenge på magen. Kan kikke opp og smile på meg også, faktisk.

Skrevet

Mia på 2 1/2 mnd hater å ligge på mage, og det bekymret meg litt for vi fikk ikke trent nakken. så begynte jeg å legge henne på stellematten som ligger på vaskemaskinen, så hun kunne se på meg der jeg satt på huk og oppmuntret, og da gliser hun og synes det er storartig å løfte hodet. Hun likte bare ikke å ligge nesegrus i gulvet, og det skjønner jeg jo. Så prøv å legge han på et bord eller noe, kan hende det funker med din også :-)

Skrevet

Min har vært hos fysioterapeut gr. favoritt side problematikk, svakk nakke og et par andre ting. Hun nektet plent å ligge på magen og hylskrek fra første min.

Det fysio bl.a. foreslo var at når ungen ligger på magen, så kan vi holde rumpa nede ved å legge handa vår rett over rumpeballene (hehe). På den måten forflyttet vi tyngdepunktet fra nakken til rompa og det blir lettere å løfte det tunge hodet. Min forandret seg i løpet av et par uker og har ingen problemer med det.

Skrevet

Min gutt er kjempesterk,det påpekte de allerde på føden.Han holdt hode opp når han var rundt 12 timer og da ikke bare for å snu hode fra en side til en annne,som er vanlig,men han holdt det for å se seg rundt.Barnepleieren holdt på å sjokk,men som hun sa,jeg så med en gang at det var en sterk baby.

Hs sa til meg at det var veldig viktig å la ham ligge på magen,selv om han ikke likte det,fordi opptrening av musklaturen og hvis han ikke ville,skulle jeg begynne med fem minutter et par ganger og så øke med et par minutter og så øke videre med et par minutter.

Nå som vi var på 5 mnd kontroll fikk vi masse skryt av lillegutt og hun sa at hun merket at vi hadde ligget mye på gulvet med ham og motivert ham til å klare ting.Kjempekjekt å høre slike ting da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...