Gå til innhold

Hva gjør jeg med dette, da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla vår er nesten 1 år, og skal i 1-årsdag til en i barselgruppen om få dager. Jeg vet at dette barnet spiser is, og ser for meg at det vil bli servert det i bursdagen. Tulla mi har ikke fått is og heller ikke annen typisk sukkermat, og vi vil egentlig ikke at hun skal få det ennå heller. Jeg lager vel et problem som ikke er der, men jeg vet ikke helt hvordan vi skal ta denne situasjonen, hvis den kommer. Noen som har vært borti dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La nå datteren din få gleden av å smake litt is!!! Det skader ikke, og hun trenger ikke å få store mengder, vet du! Synes det er fryktelig sært å bekymre seg for en slik bagatell før et barneselskap. Herregud.

Skrevet

Syns du skal la ho få smake is:) Vi har også hele veien vært veldig strenge med sånt, men i bursdag får ho smake is og kake. Holder fortsatt igjen på brus og saft da....

Skrevet

Vesla mi fikk heller ikke noe spesielt søtt før hun var 1år. Men på bursdagen sin fikk hun smake litt av hvert. Greit å ikke døtte i babyer alt mulig drit, men når de har passert 1 år så burde de jo få smake litt når de er i bursdager, syns JEG da :)

Skrevet

Datteren min har kjempestor glede av kiwi-og-banan-mos. Jeg synes faktisk ikke det er helt naturlig at så små får f eks is og kake. Jeg prøver ikke å lage et veldig stort problem ut av dette, men jeg synes ikke det er noen vits i å gi et barn noe som faktisk ikke er nødvendig. Det er jo faktisk ikke sunt, og hun kjenner ikke til smaken. Hvorfor gi henne noe hun ikke vet at hun ev. har lyst på? Og hvis vi sier i denne bursdagen at datteren vår skal ikke spise is ennå, så kan dette virke som om vi mener de andre foreldrene er dårlige foreldre. Og det gjør vi ikke, men vi har ikke nødvendigvis lyst å gi vår tulle det. Skjønner egentlig ikke at dette er så sært?

Skrevet

det er tross alt bursdagselskap !! la henne få den gleden å smake litt da. det er absolutt ikke farlig ! De trenger forskjellige smaker de små også :)

Skrevet

Vi lar heller ikke bølla spise is og kaker enda. Vi har vært i et par 1 års dager, og det er ingen som reagerer på dette der vi har vært. Synes faktisk at det er opp til den enkelte foreldre å avgjøre hva de vil gi sitt barn. Jeg har alltid med egen lunsj til min sønn, og også gjerne marie kjeks. Det synes han er veldig godt, og for han spiller det ingen rolle om de andre spiser kake når han spiser kjeks. Det er bare moro å sitte med andre barn og spise noe.

Vi har ikke latt han få smake søtt ol fordi han reagerer veldig ofte på ny mat. Vi innfører sakte men sikkert nye ting så han ikke skal få vondt i magen og sår stump. Vi har nettopp begynt med vanlig melk, synes derfor det er unaturlig for meg å gi han is.

Det er jo også sant at de faktisk ikke vet hvilke smaker de går glipp av. Jeg hadde fulgt min egen mage følelse og ikke brydd meg om hva andre mener om den saken...

Kos dere i selskap.

Skrevet

synes absolutt ikke at du er hysterisk, og det er ikke et must at en 1-åring skal smake verken det ene eller det andre. Jeg hadde heller ikke tenkt at tassen skulle få smake noe søtt før om lenge, men jeg har ikke holdt det og han har fått smake økologisk sjokolade flere ganger;)

Hvis det ikke føles rett for deg at hun smaker is, så lar du henne ikke smake is. Rett og slett;) Det er jo bare slik verden går fremover, at noen tørr å gjøre noe annerledes enn alle andre.

Jeg tror ikke datteren din vil merke at hun ikke får noe som alle andre får. Gi henne fruktmos istedenfor, eller ta med noen maiskorn/ puffet ris el. lignende som hun kan spise på.

Vi har på sikt tenkt å følge vår sti mhp matvaner ovenfor minsten, og det å velge å gjøre noe annerledes medfører jo tross alt at en da må ta noen konfrontasjoner pga det både med barna sine, besteforeldre, tanter osv. Vi vil ikke at han overhode skal spise ketchup, hurtigmat, syntetisk snop, kunstige søtningsmidler osv osv, og det vil jo nødvendigvis by på en del debatter. Men alle "vet" jo at det tross alt er usunne greier, så jeg ser ikke helt hvorfor det skal bli den helt store diskusjonen.

Skrevet

Takk for det dere som er enige med meg. Begynte å lure på om jeg var den eneste som tenkte sånn. :-)

Takk for gode ideer til hva hun kan få i stedet. Det går nok bra uansett. :-)

Skrevet

Det er veldig mye sukker i mariekjeks så da har han fått søtt.

Skrevet

Det er jo tydelig at du ikke vil at jenta di skal få søtsaker i bursdagen. Dette må da andre respektere! Sukker er jo ikke noe jenta di trenger uansett, og ingen har vondt av at man utsetter å spise sukker. Dessuten er hun for liten til å reagere på at hun spiser noe annet enn de andre, så lenge hun får noe hun også syns er godt. Du har fått noen tips allerede. Hvis de som holder bursdagen, bare tilbyr noe med sukker i, syns jeg du kan fiske fram et alternativ fra veska di. Det er jo bare å si som sant er, at du ikke har introdusert kaker og desserter for jenta di ennå, og vil vente litt til. Det vil de fleste forstå.

Jeg håper i hvert fall at du ikke går på akkord med deg selv og hva du mener. Da blir jo det andre mener viktigere enn hva du mener er best for jenta di!

Lykke til!

Skrevet

Du trenger jo ikke gi henne is, selv om bursdagsbarnet spiser det. Det er ditt valg at hun ikke skal få det.

Det blir jo ikke noe problem, så lenge du ikke lager det til et problem.

Hva andre måtte mene og syns om ditt valg, blir jo dems problem.

Ikke gi henne is bare fordi andre måtte mene at hun burde får smake "bare" fordi det er bursdag. Datteren din vet ikke at hun er i bursdag, bare at hun er hos noen andre.

Skrevet

det er faktisk en sukkerbit i hver mariekjeks..så jeg hadde liksågodt latt gutten min få litt kake som kjeks!!

Ellers så er det vel bare å ta med lunch som du gjør til vanlig.. hadde ikke reagert på det jeg ihvertfall!

i bursdagelskap så har jeg først gidd poden lunchen sin,så har han fått smake på bursdags maten.. da orker han ikke så mye av det andre..men får alikevell litt bursdagsfølelse:o)

Skrevet

Hvis du mener at barnet ditt ikke skal spise søtsaker så kan du helt fint gi beskjed om det i bursdagen. Jeg har en sønn som har fått smake litt i overkant mye søtt, mye fordi vi har stoooor og ivrig familie som til tider er vel vanskelig å kontrollere på sånt. Uansett så har søte ting blitt en del av hans hverdag. Da mener jeg seff ikke at han får søte ting hele tiden, men han vet godt hva det er og han forbinder det med kos. Når han blir to til høsten komme han sikkert til å få kake eller is som bursdagsfeiring. Uansett, jeg eller vi, har et forholdsvis bevisst forhold til hva sønnen vår putter i munnen og hvor strenge eller liberale vi til enhver tid skal være til dette. Poenget er uansett dette; Du må stå for ditt valg hva søtsaker og ditt barn angår, og andre må stå for sitt. Personlig synes jeg det nedlatende og oven-i-fra-og-ned og anta at ikke disse menneskene også har et bevisst forhold til sitt barns matvaner bare fordi de antagelig velger å servere noe søtt i sitt barns bursdag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...