Gå til innhold

Ang store barn og kosthold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har født to relativt små barn før, men hadde da et veldig sunt kosthold uten brus og godteri.

Nå i mitt tredje svangerskap har jeg hatt veldig stor appetitt, og særlig da på det søte.

Jeg prøver å spise mye søt frukt istedenfor sjokolade.

Det jeg lurer på er hvor mye kostholdet har å si for dette med å få store barn. det er jo stadig flere som føder store barn,noe som sikkert har noe med maten vi spiser å gjøre, men har ikke dette også noe med arv å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har akkurat fått konstatert stort barn (skal settes igang pga det). Er førstegangs. Da jeg spurte lege og jordmor om det hadde m kostholdet mitt å gjøre sa de nei, at det var genetisk og mulig andre faktorer (som de ikke spesifiserte...) Men jammen om jeg vet! Har ikke hatt sånn veldig dårlig kosthold føler jeg, kanskje litt "slækkere" de siste ukene nå, men har ellers spist sunt (og ganske lite fordi jeg har vært så kvalm..)

Samtidig så merker jeg jo at ungen reagerer når jeg spiser/drikker søtt så...

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke hører til her inne på 3.trimester, men er bare litt inne og titter. Vi jobber med nr 2 om dagen.

Uansett, da jeg fikk førstemann, veide han 5020 g og var 55cm lang. Jeg har alltid vært slank, og dette var genetisk. Jeg spiste ikke noe voldsomt mye mer søtt enn hva jeg ellers gjorde, mens jeg gikk gravid. Men er man "disponert", for å få store barn tror jeg de blir det nesten uansett. Ungen tar det han trenger.

Skrevet

Tror ærlig talt det er en kombinasjon jeg. Jeg venter mitt tredje store barn (forrige veide 4800g), jeg er en helt vanlig str 38-40 jente på 174cm som har lagt på meg ca 12kg i svangerskapene mine, så at jeg får så store barn er genetisk. Både mamma og mormor fikk også store barn.

Men legen min på sykehuset (får oppfølging til størrelsesestimering) sa at det er godt dokumentert at mors kosthold har sammenheng med størrelsen på barnet. Han sa at alt jeg spiser av sukker og raske karbohydrater suger ungen til seg og vokser på. Så han sa jeg helst skulle holde meg helt unna sukker, og spise så grovt og sunt som mulig. Da blir ungen så stor som naturen har bestemt, men ikke større enn nødvendig. Når du fra naturens side produserer barn på 4,5kg kan du ikke fore den på sukker så den blir på 5kg sa han... Så da er det vel genene som bestemmer om du får en unge på 3200g eller en på 4500g, men kostholdet ditt kan fort gjøre babyen din en halvkilo "feitere"

Synes det høres veldig logisk og riktig ut jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...