Gå til innhold

Tror jeg må gi opp pumping og mm:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 15 dager med pumping og flasking tror jeg at jeg må gi meg på det. Tapper meg for all energi.

Når knøtte vokner så må jeg lage en flaske, han spiser og skal i teorien sovne så jeg får pumpe. MEN ikke den gutten nei. Da holder han det gjerne gående i et par timer med magevondt og småsutring. vil bli bært og være oppi armene hele tiden. Når han endelig sovner og jeg kan sette meg ned med pumpa så sover han kanskje en halv pupp så vokner han og er sulten igjenn. Og slik har vi det gående.

Innimellom sover han selvfølgelig så jeg får roen og pumpe, men hva da med mat? JEg må jo spise.. og om jeg bruker tid på det så skal det være sikkert at han vokner før jeg får pumpet ferdig.

I tillegg så er det jo ikke lite med melkespreng da når man går flerfoldige timer uten å få pumpet meg. Gjør drit vondt :(

Det tapper meg for krefter, for å ikke snakke om slankekuren dette er for kroppen. kiloene bare renner av. I tillegg så er det et slit å skulle reise ut av huset. Ikke bare må jeg beregne når småen skal ha mat, men må jo hjem for å pumpe meg. Viss ikke så sprenges jo puppene:( Blir lettest å bare holde meg hjemme, blir så ork å komme seg ut.

Ser ingen håp i denne pumpingen nå, den er bare grusom og trist.

Trenger litt oppmuntrende ord skal jeg klare å fortsette pumpingen.. Alternativt noen råd for å få melken til å forsvinne fort så jeg er kvitt den pumpa for godt..

PS. Knøttet er 15 dager og har ikke ville tatt pupp siden fødselen. Tok pupp her en dag og det var kjempe greier, men han har ombestemt seg igjenn og vil ikke ha puppen alikevel.. Så nå er vi tilbake på start med hylende skrik om vi tilbyr puppen:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en mann som kan avlaste deg litt og ta seg av småen så du får pumpet deg?

Har du prøvd bæresjal? Da kan du ha småen bærende på maen mens du gjør andre ting, babyer pleier å roe seg i bæresjal.

Og har du vært i kontakt med helsestasjonen ang dette? Kanskje de kan hjelpe deg til å få ham til å ta puppen?

Skrevet

Mannen er på jobb på dagtid og på natten så må han jo nesten få sove litt siden han må fungere i jobben på dagen. Men han hjelper til så godt som han har sjans til og vel så det.

Har tenkt å kjøpe slikt bære sjal, tror det kan komme godt med;) Kan man kjøpe det på nette noe sted?

Det største problemet med puppen nå er at han ikke ser puppen som mat. for han er det flaska som er mat. Så når han er sulten så nekter han å ta puppen, da er det hyling helt til vi tilbyr flaska. Har fått ha til å suge på puppen for noen dager siden da fikk vi ammet to måltid på rad, men nå er vi tilbake til utgangspunktet igjenn, han nekter å forholde seg til puppen..

Skrevet

Kjøpte selv bæresjal på nettet, så det går godt an. På tettinntil.com (tror jeg det var) er det tips og råd om bæring.

Kjenner gutten din melkelukten fra puppen? Vil det hjelpe å klemme ut et par dråper morsmelk så han skjønner at det liksom kommer mat fra puppen? Eller tror du det kan ha med at det er annerledes å suge på puppen enn på flaska?

Skrevet

prøver å sprute dråper inni munnen hans, men han blir så sint at han setter de i halsen stakkar. Tror rett og slett at han ikke kobler pupp og mat, noe som ikke er så rart siden flaske o mat er jo det han er vandt til. Og så hjelper det ikke så mye at han ikke er god på å ta puppen (den er litt vrien pupp) så vi famler litt og det blir ramaskrik.

Skrevet

Hallo!!

Vi hadde det sånn med førsteman. Tilslutt måtte jeg bare ta den avgjørelsen å slutte med pumping og pupping. Både datteren min og jeg fikk et helt nytt liv. Først da ble det hyggelig å bli mamma. Hadde endel melkespreng de først dagene, bare håndmelket det værste sprenget og tilslutt ble melken borte. Har hørt at man kan gå til legen å få resept på noen tbl som stopper melkeprod. Lykke til med hva du en bestemmer deg for. Et lite råd: lytt til deg selv og ikke hør på alle andres meninger.

Skrevet

jeg vet hvordan du har det. jeg pumpet mm med første barnet fordi hun ville ikke ha pupp(pumpet i ti mnd).

nå med andre mann pumper jeg fordi han har tett nese og blir helt hysterisk stakkars når melka renner selv- derfor er det helt umulig å amme. har pumpet i sy mnd nå. det er slitsomt, men heldigvis er gutten rolig slik at jeg får pumpet. tror ikke at det ville gått så bra hvis han var sutrete eller ville bli holdt hele tida.

det som jeg vil si er at du har forsøkt. hvis det ikke går så går det ikke, ikke stress. det er mange barn som får mme og de er fine og friske. ikke hør på de som kommer med negative kommentarer. det viktigste er jo at både du og barnet har det bra.

tenkt igjennom og hvis du ser at det beste blir å slutte med mm så gjør du det. og det med god samvittighet.

du er en god mamma:-)

Skrevet

Jeg også hadde problemer med å få gutten til å ta brystet etter fødselen. Fikk et tips på føden at det ikke var så lurt å gi flaske da barna må suge annderledes på flasken enn på brystet. Så gutten min drakk av kopp (gjerne et lite medisin glass i plast). Hadde flere ganger lyst til å gi opp, styr med pumping og gi med kopp, men holdt ut. Var flink å legge han til brystet før han fikk mat av koppen, så til slutt gikk det. Men det tok en og en halv uke før det gikk. Men hver gang tok det minst 15 min før han tok tak, så amminga tok lang tid, etter en stund tok han tak raskere. Så nå går det veldig bra! Heldigvis.

Ser nå at jeg har igjen for å være tolmodig, nå gå ammingen kjempe bra!

(Fikk et tips fra en vennine, for om kvelden har han en tendens til å bare skal ha mat, ligge ved brystet hele tiden. Da fortalte en venninne at hennes jente bare ville ha mat hele tiden. Hun fikk hjelp en dag, slik at etter å ha ammet jenta (må være sikker på at jenta var mett) var det en annen som hadde barnet, slik at hun ikke fikk mat igjen før det var godt 3 timer. Det at en annen passer/holder barnet, gjør at det ikke lukter mat av moren og dermed blir fristet, blir nok en del grining viss en gjør dette. Men det funket for henne.)

Ikke gi opp!!! Stå på!!!

Skrevet

Kan du ikke kombinere pupp og flaske da? Det har vi gjort her i huset pga at jeg ikke hadde nok melk. Greide å gjøre det til han var 6 mnd faktisk!! Jeg ammer nå kun et måltid på mårran, ellers har flaska tatt over.

Men om du bestemmmer deg for å gi deg med dette, skjønner jeg det utrolig godt og jammen har du gjort en kjempeinnsats!!!! Har du elektrisk pumpe??

Skrevet

Mente ; kombinere mm og mme seff *tullehode der jeg er*

Skrevet

Vi har kombinert mm og mme en stund, da melkeproduksjonen min lot seg vente på når småen ikke ville suge pupp. Har lånt en el-brystpumpe på helsestasjonen så den er god da. Men sliter på å ikke få tid til pumpingen når småen skal være så selskapssyk. Kommer nok til å prøve å pumpe litt for å få til et måltid for dag med mm, men å stresse for å få pumping hver 3-4 time må jeg nok bare gi opp. Tror ikke kroppen og psyken min tåler mer nå.

Skrevet

Melkeproduksjonen min kom seint i gang og snuppa mi forbinder heller ikke pupp med mat så måtte gi opp ammingen. Prøvde å pumpe i ca 3 uker, men pga at jeg ikke fikk pumpa meg ofte nok hadde jeg konstant melkespreng og ente opp med en hissig brystbetendelse. Helt tappa for krefter bestemte jeg meg for å slutte å pumpe og heller gi mme.

Pumper nå kun litt når jeg har melkespreng, og pumper ikke brystet tomt. Dette har hjulpet veldig på å få ned melkeproduksjonen (må bare pumpe 1-2 ganger dagen nå).

Mitt valg har gjort meg til en mye bedre mor. Men det er ikke sikkert dette er riktig for deg. Du må ha lykke til med det du bestemmer deg for.

Skrevet

Hei:)

Jeg kjenner meg godt igjen! Jeg hadde også ei lita jente som ikke tok pupp fordi vi var nødt til å begynne med flaske på sykehuset. Jeg ammer nå, og har noen tips til hvordan du kan få det til. MEN, ikke slit deg ut med amming - jeg har ingen tro på at morsmelk er så veldig mye bedre enn erstatning at nybakte mødre slite seg selv ut, fysisk og psykisk, på å gi babyen mat.

Men til tipsene:

Forsøk med skjold. Det anbefales ikke over lengre tid, fordi det kan gå ut over melkeproduksjonen din, ammingen tar lengre tid, og babyen får ikke i seg nok mat. Men for babyer som får flaske, så kan det være en mulighet for å få de til å ta puppen. Den første tiden fikk ikke babyen min nok mat gjennom skjoldet. Da ammet jeg først, det tok laaang tid og hun fikk ikke i seg så mye. Så pumpet jeg meg mens far gav flaske med mm. Slik kan dere godt gjøre det om ettermiddagene. Om natta gir bare far flaske mens du pumper - ingen pupping, det er natt og da skal det soves så mye som mulig! Far må trå til selv om han skal på jobb! Om dagen må du først puppe, så gi flaske først og så pumpe deg. Legg ungen ved siden av deg, langs låret i sofaen, da er han nær deg. Babyer kan få lov å gråte litt også da. Du kan jo gi han smokk, det gjorde jeg etter hvert, ungen var jo sugeforvirret uansett:)

Dette høres jo helt forferdelig tungt ut, og det var det! Hele seansen tok sikkert en time halvannen! Så var det en time eller to med pause og så og starte pånytt. Men det som skjedde var - babyen tok mer og mer gjennom skjoldet og fikk mindre og mindre fra flaska.

Vi kuttet først ut flaske på dagen - da pumper du ikke heller. Babyen fikk fortsatt en flaske etter pupping om kvelden og kun flaske om natta. Så tok vi bort kveldsflaska og til slutt var det bare pupp om natta også. Så var det bare pupping:)

Så var det skjoldet. Jeg har en teori om at det vil bli borte også bare hun blir større. Tips jeg har fått for det er å klippe en bit av tuppen på skjoldet. Så klippe litt mer for hver dag og til slutt vil hun forhåpentligvis foretrekke bare pupp.

Ja! Også må du passe på å pumpe 1-2 ganger for dag selv om babyen bare får pupp. Gjør det så lenge du bruker skjold for å holde produksjonen oppe. Jeg pumper om kvelden etter at babyen har lagt seg.

Tilslutt:

Skjold anbefales ikke over lengre tid av de som har "vett" på det, men for meg har det fungert.

Lykke til uansett hva du velger. Er forresten oppfostret på morsmelk selv og er aldri syk og er ikke allergisk;)

Skrevet

åkkay, da har du jammen prøvd!! Skjønner deg godt om du ikke orker. Hvis du holder på 1-2 mm måltid i døgnet, så får jo poden det han trenger og så gir du bare mme resten av måltidene. Minsten her har fått mindre og mindre pupp etter tre mnd alder. Men min melk var det jo ikke næring i heller. Jeg har pumpet meg for noen dager pga puppenekt og det var jammen slitsomt nok!! Tar av meg hatten for dere som orker å fullpumpe i ti mnd ass...... Det er ikke for alle som orker, og spes ikke når baby er krevende.

Skrevet

Nei hatten av for de som fullpumper seg i mange mnd, for det er slitsomt altså! De fortjener en stor klapp på skulderen:D

Har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre ennda, om jeg skal droppe pumpa helt eller pumpe en eller to ganger per dag. Må nok tenke litt mer på det, men å pumpe hele tiden det må jeg nok gi opp.

Skrevet

ammeskjold har fungert her også på mi snuppe som har puppenekt fra tid til annen...

Skrevet

Heri! Jeg kjenner meg så igjen i det du skriver, vesla mi vil heller ikke ta puppen og jeg har problemer med å få tid til å pumpe mellom slagene. Det jeg har gjort er å gå ned på antall pumpinger om dagen, og erstatte 2 av måltidene med mme. En helt ny hverdag for meg :-)

Jeg skal innrømme at jeg vurderer hver eneste dag om jeg skal gi meg. Men så holder jeg ut litt til.

Skrevet

Har du prøvd med hjelpebryst??? (Se ammehjelpen.no)

Jeg vet det er slitsomt å pumpe (gjør det selv mange ganger daglig. Har en tulle med spisevegring etter sykdom, hun tar hverken pupp eller flaske skikkelig). Men det er verdt det dersom du kan klare å holde ut litt til. Full forståelse dersom du ikke klarer mer, men forsøk en liten stund til. Pump deg, og gi melken i hjelpebryst. Da vil han forstå at puppen er mat etterhvert. Er ikke helt sikekrt det fungerer, men det er verdt et forsøk.

Tar han smokk? Isåfall har du muligheten din når han sover. Legg han i ammestilling mens han sover med smokken i munnen. Så napper du ut sutten og stapper fort inn brystet, forhåpentligvis uten at han merker det. Klarer du få til endten det eller hjelpebryst så er nok mye gjordt.

Jeg er også helt enig i at pappaen får stå opp å gi flasken mens du pumper på natten. Han får heller legge seg tidlig dersom han blir for trett. Lykke til. :-)

Skrevet

Takk for mange gode råd jenter, dere er gode å ha når ting ser litt grått og trist ut. :) Og så er det litt godt å vite at man ikke er alene med slitet, at man ikke er den første i verden som går gjennom dette.

Har ikke tatt en avgjørelse helt ennda, men jeg kommer nok til å trappe kraftig ned på pumpingen. Den sliter meg desverre helt ut. Om jeg får det til så kanskje jeg kan pumpe morgen og kveld. Problemet med morgenpumpingen er at prinsen ikke vil sove mellom kl 10 og 17. Da er det bare kos og mammas armer som er bra nok. Men vi skal iallefall se det ann noen dager før vi kutter pumpen helt ut..;)

Skrevet

Det var litt derfor jeg spurte om hjelpebryst. Dersom du bruker det så kan du gi mme med det, og så trenger du ikke pumpe noe serlig. Bare nok til at melka ikke forsvinner. Når han etterhvert skjønner poenget med hjelpebryst så vil jo han fikse produksjonen din selv, og da er ammingen i gang. :-)

Skrevet

Heisann

Uff, ja kjenner til det. Jeg fikk beskjed på sykehuset med min første at det var bare å ta med seg pumpa hjem for amma fikk jeg ihvertfall ikke til! Det var ikke så veldig hyggelig å høre - så jeg pumpet og pumpet og matet og matet til jeg var helt grønn og sliten. Så på et bilde fra da vi stod på som værst og jeg var hvit som et laken og håret stod til alle kanter :) så fikk jeg influensa og jeg orket ikke mer. Bestemte meg for å legge frøkena til brystet hele dagen og der tok hun puppen. Det var som hun endelig forstod "hva det gikk i " Så mitt tips er å legge til så ofte som mulig. Og så gi flaske etterpå.

Så kom baby nr to et år senere og jeg hadde egentlig akkurat sluttet å amme førstemann. Tenkte at dette kommer ikke til å bli NOE problem... Men jaggu var ikke denne babyen og treig og ville ikke suge. Jeg hadde lyst til å rive av meg håret. Heldigvis dro jeg hjem fra sykehuset tredje dagen etter keisersnittet og pumpet i senga og la gutten til brystet først. Det tok fjorten dager og babyen suger pupp som bare det. Men jeg gråt mine tårer siden jeg ikke fikk det til med en gang. Heldigvis visste jeg at sist fikk jeg det til bare jeg hadde litt tålmodighet. Men herlighet, en skal ikke slite seg ut og det er så mye press på denne ammingen. Siden jeg har vært på den siden å ikke få til å amme kjenner jeg så forferdelig godt frustrasjonen din og pumping er noe ordentlig drit. Får jo ikke gjort stort og en kan ikke reise så langt eller må ta med pumpe og få pumpe. Nå blir jeg kvalm av å høre pumpelyden og det var en stund jeg hørte lyden av den elektriske pumpa selv om den ikke stod på inne i hodet mitt:=)

Ønsker deg lykke til med eller uten pupp! Håper du får til ammingen slik du ønsker men ikke slit deg ut og bruk ikke tiden som skal brukes til å kose med babyen til å være frustrert over ammingen.

Stor klem

Skrevet

Har du prøvd brystskjold? Det har jo en tut liksom ,slik som flasken. Vår gutt tok ikke puppen i starten, bare skjoldet. Han fikk ikke i seg mindre mat slik mange advarer mot, så hs anbefalte oss å holde på med det til han skjønte puppen. La han alltid på skjoldet først for at han ikke skulle være så sulten og bli utålmodig før jeg prøvde med min pupp. Plutsleig en dag tok han puppen.

Har du forresten vært i kontakt med helsestasjon? De tar ammeproblemer veldig seriøst, jeg fikk hjemmebesøk med engang jeg kom hjem fra sykehuset pga ammeproblmet. Hvis du ikke har det, ta en telefon til dem,så kan de vise deg alt med skjold, hjelpebryst etc.

Skrevet

Jeg har det på akkurat samme måte. Gutten min er litt over 5 uker gammel. Pga at han hadde gulsot da han ble født, ble jeg på sykehuset frarådet om å amme han fordi han var for svak, og ble dermed slitt ut i forsøket med å amme. Så dermed måtte jeg pumpe og gi på flaske for å få i han mat. Jeg er veldig "hippen" nå på å få han over på pupp, for det letter jo så veldig mye på alt. Bruker nå mye tid på å pumpe og sterilisere. Han her vil også ha mye nærkontakt mye av tiden. Jeg løser det ved å ha han liggende over bena mine mens jeg pumper, av og til må jeg sitte med han over skulderen samtidig med at jeg har en hånd på pumpa. Det går på et vis det også.

Jeg har forsøkt ammeskjold, dog bare en gang, for jeg synes at han ble enda mere forvirret av det, men siden andre her anbefaler det, så skal jeg gjøre et nytt forsøk. Jeg starter stort sett hvert måltid med å introdusere puppen, har smatter litt på den, men spytter den fort ut igjen. Har vel klart nesten å amme han 2 ganger, men har alltid måttet gi påfyll med flaske etterpå. Jeg er selv utrolig frustrert til tider. For det hadde vært så mye deiligere, spesielt på nattestid bare kunne ha slengt ut en pupp istedenfor å måtte reise meg opp, varme opp vann/melk for så å gi han, pumpe meg også tilsutt sterilisere litt flasker. I tillegg til som HI sier, når man skal steder, må jeg planlegge så utrolig mye mere. Tenke ut steder jeg kan gå for å få vamret opp melk i tilfelle han blir sulten, eller å vamre opp vann, ha over i termos for å varme opp melk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...