Yana Skrevet 28. april 2007 #1 Skrevet 28. april 2007 Noen som vet hva som skal til for å beholde sitt gamle statsborgerskap når en får norsk. Jeg vil gjerne at min mann skal bli norsk statsborger, men han vil ikke gi opp sitt gamle statsborgerskap. Så kan han ha to?
Ronja80.mor til 2 Skrevet 28. april 2007 #3 Skrevet 28. april 2007 http://www.udi.no/templates/Tema.aspx?id=7266 Ergo; om han hjemland ikke nekter han å fraskrive seg sitt opprinelige statsborgerskap, må han si det i fra seg.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2007 #4 Skrevet 30. april 2007 Jeg har aldri hørt om voksne som har fått lov til å gå fra ett sstatsborgerskap til to. De eneste tilfeller jeg har hørt om, er barn som får ha to statsborgrskap frem til de er myndige (eller er det 21?) hvsi de har like stor tilknytning til to land. Etter de er myndige (eller fylt 21) kan de under spesielle forhold få beholde begge statsborgerskapene, men i de fleste tilfeller må de velge. For å være helt sikker, bør han sjekke opp hvordan hans hjemland stiller seg til doble statsborgerskap. Hvis de ser ut til å godkjenne det, så har han kanskje en litt bedre sak overfor Norge, som i utgangspunktet ikke godkjenner det. Men mange land har jo en slik ordning at de stempler et 10 års visum inn i passet ditt dersom du vil, slik at du fritt kan reise til hjemlandet ditt uten å søke om visum. En slags "erstatning" for statsborgerskapet. Kanskje hjemlandet hans har noe sånt?
KatrineS Skrevet 30. april 2007 #5 Skrevet 30. april 2007 Mannen min fra Venezuela får beholde begge, men i Norge er han offisielt bare norsk statsborger. Når han "blir norsk", må han skrive et brev eller noe, og sende passet til ambassaden i Norge. Da sier han liksom fra seg sitt venezuelanske statsborgerskap. Men siden de i Venezuela godtar flere statsborgerskap, ringer de han når de får passet, og sier han kan komme å hente det der.. Jeg synes det hørtes rart ut når noen fortalte oss det, men vi snakket med ambassaden, og det stemte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå