Gå til innhold

Er det feil av meg å be om sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer sånn på dette. Går ut i permisjon 31 mai, men jeg tror ikke jeg klarer å holde ut på jobben til da. Bare tanken på det gjør så jeg vil begynne å gråte.. De legger altfor mye ansvar på meg nå fremover, og jeg kan ikke bare si ifra om det heller, det er en veldig håpløs situasjon, det blir enten eller. Enten må jeg stå på skikkelig for dem denne siste tiden og risikere at jeg blir helt totalt utslitt av det, eller jeg må stoppe nå. Jeg skal til legen min neste fredag, og har tenkt å fortelle henne dette, men lurer jo på da, om det er feil av meg å be om sykemelding. Jeg får litt dårlig samvittighet av det, men jeg tror ikke jeg klarer de siste ukene... Jeg er så sliten. Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. jeg mener du har grunn til å be om sykemelding. Du bør ikke ha dårlig samvittighet for det. Det kan være slitsomt nok å gå gravid, du skal ikke slite deg ut. Verken du eller barnet har godt av det. Hør hva legen din mener. Du trenger jo ikke å gå ut i 100 % sykemelding med en gang. Kan hende 50 % er alt du trenger.

Vi har 20 dager igjen til termin. Jeg fikk 50 % sykemelding etter 6 mnd og 100 % etter 7 mnd nettopp på grunn av tretthet. Jeg orket ingenting og følte av det var urettferdig ovenfor både familien og barnet at jeg var så sliten. Jeg var ikke "tilstede" for dem. Angrer ikke et sekund på at jeg ba om sykemelding.

Skrevet

Takk for svar! Jeg føler selv også at det ikke er rettferdig ovenfor meg selv, kjæresten min og lille babyen i magen å slite meg helt ut. Ikke snakk om hvor deppa jeg føler meg av situasjonen! Føler jeg går glipp av noe veldig viktig fordi jeg ikke orker... Sliter en del med samvittigheten ovenfor kollegaene mine, føler at jeg stikker av i en nødsitasjon, men de kan jo ikke være første prioritet nå..

Jeg begynner å engste meg litt for lille jenta mi også.. er veldig liten, og har ikke vokst noe særlig de siste ukene. Har kun gått opp en halv kg siden 4 april, pluss at jeg har fått en del blodtrykksfall i det siste. Alle påpeker også at jeg er så liten.. uff. Sist jeg var hos jordmor (4 april) sa hun at alt så bra ut, men at jeg kom til å få en liten baby, men jeg trodde man skulle vokse en del nå på slutten? Er ikke store forskjellen siden da.

Nei, jeg gleder meg til å få snakket ut med legen min, og håper på å bli sykemeldt ut tida sånn at jeg får slappet av og tenke på lillen og kjærsten min.....

godt å få sagt det her også :)

Skrevet

Jeg går til en aller tiders jordmor og legen min er også helt topp! Det betyr utrolig mye at de tar seg tid til å lytte og forstår mine følelser. Og begge to er av den oppfatning at når du går gravid så skal du tenke på deg selv og barnet, andre (f.eks. kolleger) kommer i siste rekke!

Håper du også har en forståelsesfull lege :-)

Skrevet

Jeg går ut i permisjon 20 juni og jeg sitter med samme tanken som deg. Jeg skal til legen nå neste gang den 10. mai og da tenker jeg nok at jeg skal høre med legen min om å få lov til å redusere stilllingen min i hvertfall. til 3 dager i uken eller noe.

Man skal tross alt ha en del energi til den lille kommer og da er det masse som skjer...

Legen må jo se synspunktene dine...

Jeg hadde ikke "skammet" meg over å spørre om sykemelding.

Jeg har ikke vært sykemeldt en eneste dag så langt i dette svangerskapet og da vet jeg med meg selv at jeg har gjort mitt for å være på jobb.

Skrevet

Triste greier, kunne man ha endret litt på reglene knyttet til svangerskap så ikke det at man må prioritere å passe på seg selv og barnet må kalles "sykemelding", så hadde det vært et framskritt. Da hadde mange sluppet som innlegger og flere her å gå rundt med disse overveielsene og masse dårlig samvittighet som virker helt urimelig. Tenker litt på hvordan politikken er overfor eldre folk i arbeidslivet, der har man jo AFP og andre ordninger som ikke handler om at man er syk, men om at arbeidskapasiteten er mindre av en god grunn. Det er jo masse prosjekter også på å få flere eldre til å stå lengre i arbeidslivet ved å redusere arbeidstid og innføre andre goder, hva med noe liknende for gravide, i samråd med lege og jordmor? Så kanskje flere hadde orket heller enn å sykemelde seg tvert, og man hadde sluppet å gå som "syk" når man ikke er det...

Det ble visst litt politisk, vil jo også få sagt at jeg føler med deg, synes helt klart du bør redusere stillingen din (tror jeg vil kalle det for det!) av sikkerhetsmessige årsaker for deg og barnet. Lykke til.

Skrevet

be om sykemelding! ingen takker deg for at du sliter deg ut! hvis du jobber altfor mye kan du bli deprimert og utbrent. og det er det siste du trenger nå! Du skal jo kose deg med mammapermisjon snart!! lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...