Gå til innhold

Blir dere veid når dere er på kontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør ikke, men andre som jeg vet om gjør. Hva er vanlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok greit å følge med på venta, men jeg veier meg hjemme, før frokost, på samme tid hver uke og på samme vekt. Da blir det mest nøyaktig, og hvis lege eller jordmor ikke godtar det, så er det deres problem, ikke mitt.

Skrevet

jeg blir veid hver gang jeg er hos lege eller jormor:)

Skrevet

Jeg blir alltid veid paa kontroll hos legen, men jordmor veier meg ikke. Ettersom legen skriver ned vekten de faar, mens jm skriver ned jeg sier, blir det bare latterlig hele greia, ettersom vekten min hjemme viser 4 kg (!!!) forskjellig fra legens. JM synes det er greit aa bare se paa vektoekning, og det er utifra den vekten jeg sa selv foerste gangen, som er paa helseskjemaet. Saa det blir uansett mest korrekt.

Skrevet

jeg blir veid vær gang jeg er hoss lege eller jordmor:) syns d er greit jeg...

Skrevet

Ble veid på første kontroll, har ikke blitt veid "offisielt" etter det. Følger med selv hjemme, og vet hvor mye jeg har lagt på meg.

Veier meg også en-to gang i uken, før frokost.

Skrevet

jeg veier meg også før frokost g et par ganger i uka.

Ble veid første gang til legen i uke 10, men JM sa at hun vi ikke nødvendigvis trengte å veie meg. Faktisk så var det jeg som spurte om det.

Syns det kan være greit for å følge med vekta og få høre om det er "normal" vektøkning:)

Skrevet

Jeg velger selv om jeg vil veies både hos legen og jordmor, men jordmora sa at det var best å veie seg på samme vekt hver gang, så nå blir jeg vel bare å veie meg hos jordmora:) Synes det er greit siden jeg ikke har vekt hjemme, litt ok å følge med på hvor mange kilo som sniker seg på;)

Skrevet

Jeg blir veid hver gang jeg er hos jordmor,altså ca hver 4-5 uke.

Skrevet

Jeg ble veid på første kontroll hos legen. Men nå er jordmor her hver 3 uke, så jeg går kun til jordmor, slipper de kontrollene hos legen. Jeg fikk bestemme selv hos jm om jeg ville veies der eller følge med vekta hjemme, klart jeg valgte å bruke min egen vekt, for den de har på legekontoret viste 2 kg mer enn den her hjemme =)

God helg!

Skrevet

Jeg ble veid første gang jeg var til kontroll hos legen. Har ikke blitt veid etter det.... har heller ikke vekt hjemme....

Skrevet

Blir veid hver gang jeg er hos legen, har ikke vekt hjemme så det er veldig greitt å få gjort det der, synes jeg. Har bare gått opp to kilo og er 18 + 2.... Men har gått opp en buksestørrelse og tre cup størrelser...

Skrevet

Hei.jeg fikk beskjed ved første legetime at jeg kunne bare veie meg hjemme og skrive på arket selv.Siden vektene ken variere litt fra vekt til vekt.Så jeg veier meg på morgen før legetime eller jordmortime,syns det er helt ok.

Skrevet

Det gjør jeg også:-) det var fakisk min jordmor som mente det var best da jeg går til både jordmor og lege...

Skrevet

Eg veier meg sjølv heime, men blir vegd på kontroll og. Kjem til å gje beskjed dersom det mi vekt viser og det legen si vekt viser plutseleg er veldig forskjellig.

Ein bør følge med på vekta når ein er gravid (veldig rask vektauke kan vere symptom på svangerskapsforgiftning), men om det er ein sjølv eller lege/jordmor som gjer det er ikkje så viktig.

Skrevet

Jeg blir veid hver gang jeg er på kontroll hos legen:)

Skrevet

Jeg blir også veid! Både hos legen og hos jordmor. Jeg venter tvillinger og det merkes jammen på vekta også. Håper bare jeg ikke får beskjed om at det går for fort oppover! Synes jeg spiser ganske normalt! Med datteren min veide jeg meg hjemme, og synes det var greit. Nå som det er andre runde føler jeg meg mer komfortabel med den offentlige veieingen(??)! Gir meg en trygghet i at alt vokser som det skal.

Skrevet

Med førstemann veide jeg meg hos lege/jordmor på hver kontroll.

Nå veier jeg meg hjemme først.

Skrevet

Nei, her veies det ikke på kontroll. JM er ikke så opptatt av vekt, hun mener det er altfor stort fokus på dette med vekt.

JM mener at så lenge magen vokser jevnt (SF målet), blodtrykket og urinen er fin og at mor kjenner normalt med liv rekker det lenge for å finne ut om alt står bra til. Vekta har jo egentlig veldig lite med hvor bra alt er.

Det er jo som hun sier at du ser jo på folk om de har gått opp masse, gått ned eller om de har jven vektstigning.

Skrevet

JM spør meg hver gang om vekten min, så jeg veier meg hos henne siden d er den vekten vi har gått utifra hver gang...Synes d er greit å følge m jeg...

Skrevet

Jeg har avtalt med jordmor å veie meg på min egen vekt hjemme før kontroll. Det var greit for legen også. Det er nok lurt å veie seg på en vekt hele tiden, ellers blir det bare tull..

Det virker som det er forskjellig praksis over alt, og det kan jo være bra:-) Vi får gjøre det vi synes selv er best mener jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...