Gå til innhold

Ang 6-ukers kontrollen for mor etterpå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som allerede nå har bestemt seg for å IKKE gå til den kontrollen?

Er den egentlig obligatorisk, noe man må gjennom?

Jeg er så i tvil. Var ikke på den etterkontrollen beregna på meg sist gang. Akkurat da var det greit for meg, men har i ettertid tenkt mye på hva hvis noe var galt likevel? Har liksom følt meg så annerledes nedentil etter siste fødsel, men jeg vet jo ikke hva som er normalt og ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er veldig greit å få sjekket at alt er som det skal etter fødsel, at livmoren har trukket seg sammen, at evnt sting har grodd som de skal, også er det greit å få ordnet opp med prevansjon.

Skrevet

Det er ingen som kan tvinge deg til å gå på den.

Det er jo ikke spesielt morsomt med en sånn undersøkelse, men for min egen del ser jeg på det som en nødvendighet og en del av svangerskapet nesten. Jeg vil gjerne få bekreftet at alt er som det skal etter fødselen.

Skrevet

Det kunne ikke falle meg inn å la være, så greit å få sjekket at alt er normalisert der nede igjen. Legen min tar også kreftprøve på denne kontrollen (så da er det tre år til neste undersøkelse), og ordner med prevansjon..

I tillegg blir det jo tatt blodprøver for å sjekke at blodprosent, jernlager, stoffskiftet osv har normalisert seg etter svangerskapet.

Ingen kan jo tvinge deg til å gå, men jeg ville absolutt gått var jeg deg, da vet du at du er frisk og normal etterpå.

Gjest MammaTil2 & LynVingen
Skrevet

Virker som vi alle har ulike erfaringer med denne kontrollen, her blir det fx ikke tatt noen blodprøver med mindre det er noe som ikke er som det skal, og underlivsUS er ikke standard med mindre du har behov for å få stingene sjekket eller for å få tatt en celleprøve. Selv skal jeg ha 6ukers kontrollen min for celleprøven og prevensjon - og evt. andre ting som kan dukke opp under og etter fødselen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...