Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 Jeg har ei på 15,5 mnd, og hun spiser fint lite. Eller, det hun liker spiser hun mye av. Men det er få ting hun liker. Dermed blir det til at hun får egen mat. Jeg lager noe hun liker. Når vi har: *kjøttkaker, poteter, brokkoli, blomkål, gullerot, saus = Spiser IKKE *Fiskepuddung/boller, poteter, gullerot, brokkoli, blomkål ,= spiser IKKE *Kjøttsuppe = Spiser IKKE *Kylling, ris, poteter, saus, salat = Spiser IKKE *Fiskepudding, saus, poteter, grønnsaker = spiser IKKE *Laks, poteter, grønnsaker, hvit saus = spiser IKKE *Trosk, potetmos, flesk, = Spiser IKKE *Potetball, poteter, kålrabi, damtetmorr = Spiser IKKE *Fiskegrateng, poteter og grønnsaker= Spiser IKKE *Pølsegrateng, poteter og grønnsaker = Spiser IKKE *Lasagne, med salat = Spiser IKKE *Pølsegryter, lyse, eller tomatgryter med salat. = Spiser IKKE *Kjøttpudding, poteter, saus, og grønnsaker, = Spiser IKKE *Blodpølse, med flesk, og poteter, = Spiser IKKE Det ENESTE hun spiser er : *Pannekake med blåbær *Kokte pølsebiter, med litt katshup på, men dersom de har stappe/saus vil hun ikke. *Pastarør. Vi tilbyr ALTID det som vi har, vi legger litt av alt opp på talerken. Og gjør IKKE noe nummer ut av det. Registrerer bare at pia ikke spiser bare ser på det og hiver bitene enten på gulvet eller på bordet, og dersom hun ikke får noe annet, så spiser hun godt med kveldsmat, og lar seg ikke affesere med at hun er spesielt sulten. Blir ikke sur eller noe slik. Men dersom jeg koker en go og mager gilde pølse, så spiser hun en heil slik. Dersom jeg lurer pølsebiter på talerken sammen med andre ting, spiser hun pølsebiter og hiver det andre. Måltidene er rolige og koselige med mor far og barn, vi spiser alle måltider sammen, og slik har det altid vert. Vi hygger oss og smiler, ler og prater under måltider. Så det er jo koselig. Om jeg moser maten, om jeg sorterer den, om jeg blander den, det spiller ingen rolle, hun spiser IKKE noe annet enn rene pølsebiter, pastarør, eller pannekake med blåbær. Dette har nå pågått siden i desember. Det har IKKE blitt bedre. Så dersom jeg IKKE skal lage pølse eller noe til ho, og hun skal kun få tilbud om det vi spiser, så betyr det at hun spiser middag omtrent 1 gang annenhver uke...... så ofte har vi pannekaker eller kokte pølser. I heile mars testet jeg ut det å IKKE lage noe ekstra til ho. Alt var likedan, bortsett fra at hun ikke fikk pølsebiter eller pastarør. Hun ble ikke mere sur og sulten, hun bare godttok at det ikke var noe hun likete i dag, og så spiste hun litt mer enn vanlig til kvelds. Ellers alt ok. Satt og fikklet med maten, tok på den, rørte med gaffel/skje, men puttet ikke i munnen, ikke talom. Så, hva gjør jeg? Noen gode råd??
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 Hva med å lære deg å stave interessant ordentlig?
Nickeguri Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Til anonym over her: Dette er da ikke et rettskrivingsforum! Da får du finne deg et annet sted å være!!! Skal du være her, får du fokusere på innhold og ikke språk. Til hovedinnlegger: hva med å tilby den samme middagen til kvelds? Hvis hun får noe hun (tror) hun ikke liker til middag, tenker hun kanskje at da er det like greit å vente til neste måltid, for da får hun sikkert noe hun liker. Og da er det jo verdt å vente. Sikkert greit å legge matvarene atskilt på tallerkenen, slik at hun kan velge om hun vil ha potet, brokkoli etc selv. Det viktigste er jo at hun spiser i hvert fall noe av det dere tilbyr. Pass også på at hun ikke drikker seg mett på drikke. Får jenta mi melk først, er det ofte at hun ikke vil ha mer mat etterpå. Men dette er kanskje ikke tilfelle hos dere. Lykke til!
Nickeguri Skrevet 27. april 2007 #4 Skrevet 27. april 2007 Bare et tillegg: Det at hun ikke spiser middagen, betyr jo ikke nødvendigvis at hun ikke liker den. Bare at det er mye annet hun liker bedre. Mat kan også brukes som et middel for å få det som man vil. Har det gått lenge nok siden forrige måltid, slik at hun er ordentlig sulten?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2007 #5 Skrevet 28. april 2007 gullungens mamma: Takk for støtte og fornuftig tilbakemeldign. Til ANONYM: Jeg har faktisk Dysleksi, så du trenger ikke være så uforskammet. Fy skamme deg, behandle medmennesker slik. Det får meg til å undres på hvordan du er mot mennesker du møter på din vei............... Huff. HI
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2007 #7 Skrevet 2. mai 2007 Lurte bare på - hva får hun til kvelds? Det går alltid ned høres det ut som.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2007 #8 Skrevet 2. mai 2007 Prim, for da VET jeg hun spiser godt..... Det er vel ikke så lurt å gi det, men...
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #9 Skrevet 3. mai 2007 Dette innlegget fikk meg til å tenke på svigermor. En av sønnene hennes (ikke min mann) spiste kun Nugatti på skiva, og ofte fikk han ostesmørbrød til middag når han ikke likte middagen. Dette sluttet han ikke med før han var godt voksen. Jeg misstenker svigermor for å ha vært bekymret for at han ikke skulle få i seg nok mat, og gitt ham spesialbehandling som resulterte i at han ikke likte noe som helst. Hvis du alltid lar jenta di få det hun liker (tolket deg slik), er det stor sjangse for at hun ender opp på samme måte. Tenk på all den gode maten hun går glipp av fordi hun tror hun ikke liker den. Jeg hadde gitt henne den samme maten som dere spiser, og bare latt henne spise så mye hun vil ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå