Gå til innhold

Har noen spm om amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min flaskebaby begynte plutselig å ta puppen i går. Så har jo så smått fått begynt å amme han. Han sjønner ikke helt sammenhengen mellom pupp og mat ennda da, så blir litt skriking innimellom, men vi øver på saken;) Snart sjønner han nok sammenhengen.

Så som den ammenybegynneren jeg er lurer jeg på:

-Hvor lenge skal han ligge ved puppen? Helt til han sovner, eller til han slutter å suge? Han suger jo litt innimellom selv om han har sovnet...

-Når han sovner ved puppen, skal jeg da vekke han for å få opp en rap, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvor lenge ha skal ligge ved puppen avhenger av mange ting. hvor sterk utdrivning du har og hvor fort babyen din spiser. jenta mi har alltid hvert kjapp ca 10 min på puppen. tror noen kan bruke 15-25 min. Viss jenta mi sovner kiler jeg ho litt under haka eller masserer under foten inni hånda. Du bør vekke så han får spise seg mett. Når jeg ammer sittende legger jeg ho alltid opp for og se om det kommer rap. Ammer jeg liggende renner melken saktere og hun trenger som regel ikke rape.

Det som føles naturlig for deg og babyen din er som regel det som er riktig for dere.

Skrevet

her spiste tulla i 30 min på hveer pupp. men hun var veldig treg da sovnet mange ganger underveis også. en gormetspiser.

prøvde å kile henne under beina og inne i hendene slik at hun holdt seg våken og fikk spist ferdig. hvis du merker at han ikke suger mer og er mett men fortsatt henger på puppen, kan du forsiktig lirke en lillefinger inn i munnviken hans for da slipper han letter og du slipper å bli sår på puppen.

Skrevet

Det er nok greit å la babyen din ligge så lenge han selv vel, tror jeg. I begynnelsen kommer det melk som er spesiallaget for å slukke tørsten, og etter hvert når babyen ikke er så tørst lenger kommer den fete ettermelken. Det er den som gir babyen mest næring, slik at det er veldig viktig å la babyen få spise så lenge den vil.

Skrevet

Nå vil jeg tro at du driver og øker melkeproduksjonen, så du kan godt la han suge lengre enn 10-15 min i starten, bare for å få øket produksjonen. Men til vanlig, er det nok med 10-15 min. Et tips for å holde han våken til han er ferdig, er å kile han litt under haka eller under tærne. Det hjalp her så han fikk gjort seg ferdig.

Hvis han sovner på puppen, ville jeg ikke vekket han for en rap. Kun om du merker at han får vondt i magen sin ville jeg gjort det. Jeg bruker å legge mini opp på skuldera selv om han sover og gi han et par klapp på baken. Er det en rap i gjære, kommer den da uten at han våkner faktisk. Lykke til da, er så flott at du endelig fikk det til!!

Skrevet

det beste tipset jeg kan gi er å legge fra deg klokken..... la han ligge ved brystet til han har spist ferdig - om det er 5min eller en halvtime.... da jeg gjorde det ble alt mye bedre!

mens han spiser masser han under føttene, det øker sugerefleksen. eller inne i håndflaten. hvis han sover og suger så er det nok mest kosesuging (hørtes ekkelt ut hihi), men da kan du som det står over lirke brystvorten ut av munnen....

mitt råd ang rap - få han til å rape!!!! jeg var ikke så flink til det og han fikk kjempe vondt i magen.... og pga mye skrik..... du trenger ikke å vekke han, bare legge han på skulderen din mens han sover og stryk han over ryggen, så skal du se han raper selv om han sover......

jeg gjorde dette veldig bevisst på dagtid, men natten la jeg han ned!

lykke til, og ikke stress og bli oppheng i klokken. Gutten min er nå 8 mnd og jeg går fortsatt uten klokke - fortsatt han som bestemmer når han er sulten...... men han har selv en rutine som nesten stemmer på timen....

lykke til og kos deg med babyen - håper du fikk noen tips her =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...