Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 har akkurat fått vite at baby er for stor. litt bekymret.. Har nå kuttet ut alt sukker og søt frukt. håper det vil hjelpe. noen med erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 er forresten 32 uker, og baby veier 2,5 kg !!
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Jeg tror ikke min baby er stor men bekymrer meg for ALT og dette er selvsagt med på lista. Hvordan finner man ut om babyen er stor? UL? Legen min sier ingenting..men har fått sånne kommentarer fra andre folk: "oi detta må da være en stor baby".. jeg er i uke 33 (vel, egentlig ikke før i morgen, men tjuvstarter litt;))
bea med magen Skrevet 27. april 2007 #4 Skrevet 27. april 2007 hei.. jeg har ivertfall stor baby i magen... var på UL i går å da lå den 33% over normalen. jeg er 34+4, å ca vekt på ungen nå er 3,5kg. rekna med at den blir over 4,5 når den blir født 29 mai(KS).
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 skal du ta KS pga barnets størrelse? legen min skal følge opp med nye ul-undersøkelser, og så vurdere om fødselen bør settes i gang før terminen. 2.5 kg i uke 32 var visst 20 % over normalen... ganske merkelig - selv er jeg tynn! men har spist for mye frukt og sukker og beveget meg for lite pga bekkenløsning
maiprins Skrevet 27. april 2007 #6 Skrevet 27. april 2007 hei! på tirsdag var jeg på sykehuset, tok UL, og da sa legen at nurket mitt var 3000 gram. jeg var da 34+5. jeg sa, ojjjj, men da sa legen, du må huske på at når jeg regner ut hva nurket ditt veier sånn ca ved termin så er det 3800. ååå ja - sa jeg da! og tenkte at det ikke var så ille likevel! Jeg har fått diagnosen svangeskapsdiabetes nå og må også kutte ut masse - legge om kostholdet. selv om jeg må legge til at jeg har vært bevisst på kostholdet mitt fra før - og ikke spist så altfor galt tidligerer i svangerskapet. Lykke til anonym
Gjest Skrevet 27. april 2007 #7 Skrevet 27. april 2007 Jeg regner med at han i magen er ganske stor, vil tippe han blir ca 4200-4300g ved fødsel. Har store SF-mål, har fått litt store barn før (3900g og 4070g) og jordmor mente at hun kunne kjenne det utenpå magen på kontroll i går også at han er større enn snittet, hun har jo 20 års erfaring og klarer vel å kjenne litt om en baby er stor, middels eller liten, hun sa hun ville bli svært overrasket om han ble under 4 kg selv om han kanskje kom før termin.
En Prins + Prinsesse Skrevet 27. april 2007 #8 Skrevet 27. april 2007 har det mye å si om jeg spiser sukker og drikker brus, hvor stor ungen blir asså? jeg fikk beskjed på ul at ungen tok til seg den næringen den tgrenger, å ikkeno særlig av det usunne jeg spiser.... jeg har også fått beskjed om at ungen er litt større enn gjennomsnittet, men ikke mye... jordmor tippet at han kom til å veie ca 3800 - 2900 g...
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 27. april 2007 #9 Skrevet 27. april 2007 Hvordan kan jordmor tippe dette? Er det ved hjelp av UL?? For legen min sa at han ikke kunne vite str på babyen uten å bruke UL...er litt nysgjerrig på hvordan det ligger an nede i magen her, men vet ikke om jeg gidder bruke 800kr på UL på privat klinikk...
Gjest Skrevet 27. april 2007 #10 Skrevet 27. april 2007 Hun kjente det bare sa hun, avstanden fra hode til stumpen, han virket stor. Er jo så klart ikke noe nøyaktig, men har man jobbet med dette i 20 år og kjent utenpå tusenvis av mager så får man kanskje en viss anelse etterhvert om hva som er normalt i de ulike ukene?
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 27. april 2007 #11 Skrevet 27. april 2007 Ja det stemmer nok sikkert det, men vanligvis så må de vel bruke UL for å kunne avgjøre størrelse ikke sant?!?
Fire småtroll Skrevet 27. april 2007 #12 Skrevet 27. april 2007 Min forrige veide 4800g, og jeg har skyhøye sf-mål dette svangerskapet så jeg har fått ekstra UL og oppfølging.. Den er stor denne også, men de tror ikke den blir like stor som den forrige og de vil sette meg igang to uker før termin, da regner de med at den blir 4-4200g og det er jo helt overkommerlig. Men den fødselslegen jeg har vært hos på sykehuset sa at det var godt dokumentert at barnets fødselsvekt ble påvirket av mors kosthold, og det jeg spiser av sukker og raske karbohydrater suger ungen til seg og vokser på. Så han formante meg til å holde meg unna sukker (ikke lørdagsgodt engang sa han), og spise så sunt og grovt som mulig. Da ville ungen får all den næring den trenger og bli så stor som naturen har bestemt, men ikke større enn nødvendig. Det samme sier jordmor jeg går til på helsestasjon. Nå klarer ikke jeg å holde meg borte fra lørdagsgodtet da, men er veldig forsiktig på hverdagene. Det har ført til at jeg har lagt på meg mindre dette svangerskapet selv, og ungen er jo mindre også, så da har det kanskje noe for seg....?
En Prins + Prinsesse Skrevet 27. april 2007 #13 Skrevet 27. april 2007 det må det nok ha da.... men sf målet mitt var helt vanlig.. det lå midt på streken... å jeg spiser masssse godteri... og ul viste at jeg ikke kom til å få en giga baby... men litt over gjennomsnittet!
Gjest Skrevet 27. april 2007 #14 Skrevet 27. april 2007 Jeg var på ul i dag, da sa de at lillegutt ca veier 1340g. Jeg er forresten 30 uker.
Fallerifallera Skrevet 27. april 2007 #15 Skrevet 27. april 2007 Jepp! Skal settes igang på termindato nå 1. mai pga det. Legen estimerte gutten i magen til å være ca 42-4300 gram nå! Han har lagt veldig på seg de siste ukene særlig, og jeg spurte lege og jordmor om det hadde noe med kostholdet mitt å gjøre - de mente det ikke var det...
monlimamma til 3 vakre jenter Skrevet 27. april 2007 #16 Skrevet 27. april 2007 det er vel ganske normalt, mener de sa til meg at gjennomsnittsvekta i uka 30 var 1300 g
Anonym bruker Skrevet 28. april 2007 #17 Skrevet 28. april 2007 Hallo!!!! 1340 g var vel ikke akkurat en STOR baby vel?????????????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå