allerhelstNorge Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 At det går an sier nå bare jeg: har søkt på studieplass på universitetet. I dag fikk jeg telefonen jeg har ventet på: kan jeg komme på intervju for mulig plass på det studiet jeg aller helst vil i hele verden. Ringer jobben og spør om jeg kan få fri. Svaret er blankt NEI!!! Jeg må selv prøve å bytte vakta mi med noen. Og det er bare en mulig person jeg kan bytte med. Hun er kjempelei seg, men kan ikke bytte vakt. Hva gjør jeg nå da???? Går jeg ikke på intervjuet får jeg iallefall ikke plass på studiet. Den eneste grunnen til at jeg jobber der jeg gjør nå er for å få praksis før studiet, men jeg har en måneds oppsigelse og intervjuet er førstkommende tirsdag. Dette blir ei fin helg ja........
Little Miss Naughty Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 hva med å være frekk og melde deg syk?? vet det er på kanten men av og til må man bare.... håper det ordner seg
Northernlights Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Huff, så dumt! Kan du ta deg fri bare noen få timer,da? Eller bytte bare noen timer? Kjenner til vansker med bytte av vakt. Jeg måtte jobbe syk i natt, men sjefen var så "snill" at hun ordnet så noen var på jobb til midnatt,så jeg fikk dra inn en time senere, og så kom det ei dame en time tidligere på jobbe klokka 6. Ikke greit alle steder å få fri,nei..
Gjest Skrevet 27. april 2007 #4 Skrevet 27. april 2007 Ja, men kjære vene. Dette går da ikke an. Du må jo få fri til å gå på skoleintervju. Vet ikke hva du skal gjøre, jeg. I verste fall må du jo ta en sykedag, det intervjuet må du jo gå på!!! Ønsker deg lykke til
-Lin Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 Hadde det vært mulig å bytte dag eller tid for skole-intervjuet? Kanskje de er litt mer forståelsesfulle? Bare si det som det er at du jobber der du jobber og har prøvd å få fri til intervjuet, men det er dessverre helt umulig. Jeg hadde ikke villet sagt jeg var syk i allefall, siden de nå vet at du har prøvd å få fri. Da blir du temmelig upopulær!
Gjest Skrevet 29. april 2007 #6 Skrevet 29. april 2007 Dette lukter det litt lovbrudd av, synes nå jeg da. Kan tenke meg at det finnes en lov som sier at man har rett til å få fri til å gå på et sånt intervju. Rettferdighetssansen min sier i alle fall det! :-) Kan du spørre om å få flyttet intervjuet? Hvis du sier til dem at du ikke har fått fri fra jobben, kan det hende du kan finne ut om det er lov også, ut ifra deres reaksjon.
Gjest Skrevet 29. april 2007 #7 Skrevet 29. april 2007 Ti Lin: Jeg synes det er helt på sin plass å si at man er syk. Hun trenger i hvert fall ikke å tenke på at hun blir upopulær, i og med at det er arbeidsgiver som legger opp til denne vanskelige situasjonen! Hvorfor skal hun da bry seg om det å være populær?
Ronja65 Skrevet 29. april 2007 #8 Skrevet 29. april 2007 Jeg hadde dratt på intervjuet. Kanskje prøvd å bytte intervju dag, men hvis ikke det gikk, så hadde jeg som sagt dratt. Om du ikke er syk, så vill du føle deg helt "syk" av å misse denne sjansen. Lykke til, ikke la sjansen gå i fra deg
-Lin Skrevet 29. april 2007 #9 Skrevet 29. april 2007 Hei, du har rett idet. Jeg ordla meg litt dumt der, og tenkte ikke helt...( Beklager. Jeg fikk bare litt flash-back da jeg leste alle som foreslo å si hun var syk. Jeg måtte selv på jobb en gang jeg for en gangs skyld hadde sagt nei til å bytte fordi min datter hadde bursdag samme dag og skulle feire. Hun som trengte fri skulle bruke dagen på å pakke fordi hun skulle flytte. Ingen kunne bytte med henne og da ble det nok en gang jeg som "måtte". Og da resulterte jo det i at alle fikk dårlig samvittighet siden min datter hadde bursdag og hun som var syk ble altså enda mer "upopulær". Selvfølgelig var det dumt med en sammenligning i dette tilfellet. Det spiller ingen rolle hva andre/sjefen måtte tro og mene. Jeg håper det ordner seg, for selvfølgelig må du gå på intervjuv!!! Lykke til
allerhelstNorge Skrevet 30. april 2007 Forfatter #10 Skrevet 30. april 2007 Yippeee!!! Det ordna seg. Da jeg dro på jobb på fredag hadde jeg bestemt meg for å si at om de ikke kunne gi meg fri/bytte vakta mi kom jeg til å gå på intervjuet uansett. Men da jeg kom på jobb var den nye avdelingslederen også på jobb og hun var meget forståelsesfull og sa at selvfølgelig skulle jeg gå på intervjuet. Hun gikk straks igang med å finne vaktbytte-løsning. Den "gamle" litt mer virene avdelingslederen prøvde å stikke kjepper i hjulene, men vi fixa det vi. Så nå sitter jeg her da, og forsøker så godt jeg kan å forberede meg til intervjuet i morgen. I og med at jeg er i ferd med " total change of career" er dette intervjuet det viktigste jeg noen gang har hatt i mitt liv, og jeg har hatt MANGE intervjuer. Kryss fingra for meg i morra da jenter, jeg intervjues i Bristol kl. 11 norsk tid.
Little Miss Naughty Skrevet 30. april 2007 #11 Skrevet 30. april 2007 Så fint at det ordnet seg. Siden vi har fri i morgen så skal jeg krysse alt jeg har (dere har vel bank holiday monday i dag dere). Lykke til.
allerhelstNorge Skrevet 30. april 2007 Forfatter #12 Skrevet 30. april 2007 Tusen takk!!! Nei, ingen bank holiday i dag. Det er neste mandag, som er første mandag i mai. Men da jobber jeg..... Ha en fin 1.mai, min blir relativt nervepirrende...
Little Miss Naughty Skrevet 30. april 2007 #13 Skrevet 30. april 2007 Selvfølgelig er det neste uke - surre hode som jeg er.
allerhelstNorge Skrevet 30. april 2007 Forfatter #14 Skrevet 30. april 2007 Er ikke så greit å holde styr på når brittene har sine bank holidays;) Er myyyyye enklere forhold i Norge.... iallefall om er er nordmann.
Little Miss Naughty Skrevet 30. april 2007 #15 Skrevet 30. april 2007 Nei ikke enkelt, men jeg jobbet i England i over 3 år så jeg burde jo husket det. Egentlig OK med de faste dagene i år mister vi jo en fdag siden 17. mai og himmelfarten er på samme dag.
allerhelstNorge Skrevet 30. april 2007 Forfatter #16 Skrevet 30. april 2007 Her har dem jo ALDRI fri hverken 17.mai eller Kr.himmelfart. Mine jenter går på en Church of England School, så på Kr.himmelfart har de fri etter lunch. De går i kirken først og slipper masse ballonger etter gudstjeneste. En søt tradisjon egentlig. Men i år skal vi jo til Norge!!!!! Er det ikke sånn at de fleste, iallefall skolebarn, får fri på fredagen etter 17.mai i år, fordi de går glipp av en fridag? Engelskmennene er kanskje litt smartere når det gjelder 1.mai i og med at de har fri den første mandagen i mai istedenfor 1.mai. Da er de jo garantert den fridagen iallefall....
Little Miss Naughty Skrevet 30. april 2007 #17 Skrevet 30. april 2007 Tror skolene har fri 18 mai i år. barnehagen til ungene har planleggingsdag den 18. Hendig spør du meg. Den fridagen jeg savner mest fra UK er fridagen i august. Her hjemme har vi jo ingen fridag mellom pinsen og jula. Før vi kom hit til Norge bodde vi i en katolsk delstat i Tyskland. Der bare ynglet det av fridager - herlig. Har dere fint vær der borte? Jeg bor i nord og vi har 1 grad og snø - brrrrr
allerhelstNorge Skrevet 30. april 2007 Forfatter #18 Skrevet 30. april 2007 Ja, enig. Den fridagen i August er fin.. om en ikke er i turnus på sykehuset da. Her er det ganske fint vær. Tror det er ca 18-19 grader i skyggen og sol. Påskeliljer og magnolia er forlengst avblomstrer og det er relativt laaaaaangt mellom snøbygene. Eldstejenta gikk av gårde på skolen i dag i kjole og knestrømper for første gang. Men jeg er nå relativt norsk av meg, så mine barn er vel stort sett de "best/mest" påkledde barna på skolen. Savner vel ikke snøen mest akkurat nå, men på vinteren savner jeg den veldig. Utrolig kjedelig vinter her da: regn, regn, regn og klipping av gress... Det blir nok en utrolig fin sommer i nord-norge også etterhvert. Sånn ca. i fellesferien når det er dritt vær sørafor
Little Miss Naughty Skrevet 30. april 2007 #19 Skrevet 30. april 2007 Ja, la oss håpe på en fin juli i år. For i fjor sommer var den helt grusom med snitt temperatur på 8 grader. Jeg var hjemme med minste jenta og hadde drømt om lange fine dager. Til slutt rømte vi til mormor Oslo. Men jeg er enig med deg at vinter med snø er best. Ønsker deg igjen lykke til i morgen. Skal snart avgårde og hente to gjørmekledde barn fra barnehagen. Oh herlige vår :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå