RompeRock Skrevet 27. april 2007 #1 Skrevet 27. april 2007 Jenta vår er nå 9 uker, og hadde en litt tøff start; med spiseproblemer og kraftig vekttap. Hun gikk ned fra fødselsvekt 3440 til 3000 de første dagene på barsel. Det lille hun fikk i seg kastet hun opp igjen. Vi ble sendt til nyfødtintensiv for utredning. De fant der ut at hun pga. en stram muskel i halsen og liten hake, hadde vanskelig for å skape vakuum når hun skulle suge. I tillegg svelgte hun mye luft, noe som føret til sprutgulp. Det ble tatt prøver, ultralyd o.l. uten å finne noe annet galt. Nå tar hun greit på flaska, puppen er for vanskelig; så jeg pumper. Men på disse ukene har hun i snitt bare gått opp 100 gram per uke... Og hun veier nå 4340. Mens hun har vokst 6-7 cm i lengde. Jeg klarer ikke å slutte å bekymre meg. I går var vi på ammepoliklinikk for første gang; da jeg har lyst til å gi amminga en sjanse til. Der sier jordmor at det virker som om jenta har både stram muskel i halsen og stramme nakkemuskler. I tillegg syntes jm at hun har dårlig muskulatur i ansikt, særlig kinn; og dermed dårlig mimikk... Jeg vet ikke helt om jeg er enig, for hun smiler jo bredt noen ganger, og mer og mer ) Men så har jeg ingen å sammenligne med, da dette er vår første. En ting er at hun aldri har prøvd å herme etter ansiktsuttrykk. Hun prater heller ikke så mye, men hun gjør det jo av og til... Hvor mye pludring er vanlig rundt 2 mnd egentlig? Hun er ellers vital, sparker og bokser med ben og armer. Og har mange tissebleier og bæsjer bra. Beklager at dette ble langt og litt kronglete, men jeg bekymrer meg altså litt. Men vet jo at hun har blitt grundig undersøkt også... Men leger tar/gjør jo av og til feil... Vil gjerne ha synspunkter på mine bekymringer. Andres erfaringer? Noen flere som har baby med stramme muskler i hals/nakke? Klem fra
minsin- j27.08.06, j10.04.10 Skrevet 27. april 2007 #2 Skrevet 27. april 2007 jeg har ikke vært borti dette før men jeg vil bare snde deg noen varme tanker, skjønner du er bekymra, det er vel en del av det å være mor. dette er sikkert noe som går seg til etter hvert. hun er jo fortsatt ganske ny. klemmer til deg fra:
frøy@ Skrevet 27. april 2007 #3 Skrevet 27. april 2007 Hei, Skjønner godt hvordan du har det!Jeg har ingen erfaring med stramme muskler og slike problemer, men dårlig vektøkning har vært kilde til bekymring hos oss. Jenta mi er snart 7 uker og hadde en periode da hun var 4-5 uker hvor hun gikk lite opp i vekt og en liten periode hvor hun gikk ned i vekt. Hun spiste og spiste og virket blid og fornøyd så vi skjønte ikke helt hva som var årsaken til at hun ikke ville legge på seg. Vi begynte da å gi litt mme for å være sikker på at hun fikk nok mat og da la hun plutselig på seg 300 gram på 4 dager!Nå har vi ikke veid henne på en stund og er spente på veiing i neste uke! Håper det ordner seg for deg og jenta di, du skal se at det går seg til etter hvert. Noen legger mindre på seg i starten enn andre, dette er noe som kan endre seg når hun blir større! Masse lykke til!! klem
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #4 Skrevet 27. april 2007 noen legger på seg mye andre lite, hvert barn følger sin egen kurve. husk at barnet legger på seg i rundhet. når det vokser i lengde så legger ikke vekta seg så godt så jeg tror du bare kan slappe av å nyte tida. om de hadde vært usikker på vekta hadde du måtte vært på ekstra veiing. og når du ser at at du skifter nok bleier i det daglige så er alt ok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå