Gå til innhold

Min lille gutt "tar" leker fra andre barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er nå snart to år og har en tendens til å være veldig ego når det gjelder lek. Hvis et barn (særlig de på hans egen alder) leker med en leke, han han finne på å ta lekene ut av hendene på det andre barnet og nekte å gi dem fra seg igjen... Han vil heller aldri la andre barn leke med det samme som ham.

Jeg har problemer med å sitte å se på at sønnen min behandler andre barn ufint, derfor griper jeg inn og sier at han må gi leken tilbake til barnet.

Men er det riktig å gripe inn? Er dette bare en fase som de fleste barn går gjennom? Er det noe jeg/barnehagen kan gjøre for å få ham gjennom denne fasen? Eller skal jeg bare slappe av og ta tida til hjelp?

Takknemlig for råd fra andre som har barn med samme tendenser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en fase.

I barnehagen sier de "nei, det var xxx som lekte med den leken" og så må den som tar leken gi den tilbake. Samtidig oppmuntrer de "motparten" til å dele slik at begge barna etterhvert lærer at deling er det morsomste.

Skrevet

Synes det er veldig viktig at du griper inn for å lære ham at det ikke er lov å bare ta. Spesielt mindre barn kan jo ikke alltid "forsvare" seg heller når noen snapper leker fra dem. Selv om ting bare er en fase, er det ikke noe som bør forbigås i stillhet og barn har gjerne ulike ting som er ders "feil". Noen snapper leker, noen skubber, noen biter, noen kaster på ting osv, det er bare faser som de fleste har, MEN det betyr ikke at det er ok og skal oversees. Dette kan du øve på hjemme også. Sett deg ned med ham på gulvet og ta en leke du vet han er glad i og lek med den for deg selv. Når han kommer for å ta det, sier du nei og ber ham spørre fint om å få låne den først. Spør han fint så gi den noen ganger, men ikke hver gang, han må også lære seg at selv om man spør kan man få nei, og det kan gjerne være godt å lære dette hjemme også. Vi foreldre har litt for lett å gi leker til ungene våres med en gang vis de viser tegn til at de vil ha det vi har i hendene uten å tenke over at vi dermed lærer dem at de kan få det de vil når de vil ha det.

En annen øvelse er å lære ham å forhandle, dette kan de lære seg fra de er veldig små, vi måtte øve mye på det meg guttene våres (er 2 år mellom dem) og alt når minste bare var 13-14 mnd hadde han lært seg forhandlingsteknikken. Dersom sønnen din ser en leke han vil ha som er opptatt, så må han finne en erstatningsleke og ta den med seg bort il det barnet som har leken og spørre om de skal bytte leke, dette er spesielt nyttig ovenfor små barn (frem til 1,5 år) siden de ofte er veldig villige til å bytte leker. Og da må han gi noe igjen også, ikke bare snappe til seg og dermed blir begge parter fornøyde. Og han lærer seg sosiale ferdigheter på kjøpet ;-)

Skrevet

Takk, dette var gode råd. Det skal jeg prøve!

Skrevet

Det skjer en del ganger at unger til venner etc. tar leker fra sønnen vår uten at de reagerer. Da pleier jeg å sifra selv, men det resultat at noen av foreldrene blir sure. Men jeg synes ikke at jeg gjør feil i slike tilfeller. Skal jeg bare tolerere at andre barn tar leker fra ungen min uten at noen reagere ? (Må si at hvis sønnen tar leker fra andre barn, så sier jeg fra til ham også) Hva mener dere ?

Skrevet

Dytter litt jeg. Lurer litt på hvordan andre reagerer på at noen barn tar leker fra barna deres, uten at foreldrene griper inn og sier fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...