Gå til innhold

Min lille gutt "tar" leker fra andre barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er nå snart to år og har en tendens til å være veldig ego når det gjelder lek. Hvis et barn (særlig de på hans egen alder) leker med en leke, han han finne på å ta lekene ut av hendene på det andre barnet og nekte å gi dem fra seg igjen... Han vil heller aldri la andre barn leke med det samme som ham.

Jeg har problemer med å sitte å se på at sønnen min behandler andre barn ufint, derfor griper jeg inn og sier at han må gi leken tilbake til barnet.

Men er det riktig å gripe inn? Er dette bare en fase som de fleste barn går gjennom? Er det noe jeg/barnehagen kan gjøre for å få ham gjennom denne fasen? Eller skal jeg bare slappe av og ta tida til hjelp?

Takknemlig for råd fra andre som har barn med samme tendenser.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle barn er sånn fra tid til annen:-) Ifølge prof. i barne ped. Stein Erik Ulvund har barn en iboende eiertrang overfor lekene sine eller leker de er opptatt av. Når vår sønn tar leker fra vår minste sønn, snakker jeg bare rolig til han og ber han om å dele ( han er 21 mmd minste er 7 mnd) Han er ikke helt med på det alltid, men jeg roser han opp i skyene de gangene jeg ser han gir leken tilbake. Dermed oppnår han også en "gevinst" ved å gi ting tilbake, og alle barn elsker jo å få skryt:-)

Skrevet

Jenta mi er også sånn noen ganger. Men så er barna hun leker med helt like så de krangler litt å gir hverandre sure tryner å så er det greit igjen, å da deler de. Vi griper ikke inn med engang, men ser om de greier å ordne opp selv først å det gjør de som regel.

I begynnelsen grep jeg veldig mye inn men vesla ble ikke noe bedre. Men etter at hun fikk litt mer frihet så har hun faktisk endt opp med å dele leker. Men før fikk hun aldri sjansen til å "gjøre opp" for seg for jeg grep inn så fort moren til et annent barn kom med killer blikk.

Regner med du har sagt hundre ganger at han må dele med andre??

Er det ingen i barnehagen som er like som han da? Han trenger kanskje litt motstand slik at han skjønner at det ikke bare er han som bestemmer. Jenta mi roa seg hvertfall betydelig ned etter at hun begynte å leke med barn som var like bestemte som henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...