Gå til innhold

Når man skriver et livstestament

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så holdes vel dette "hemmelig" til den dagen jeg dør? Far blir vel ikke opplyst om at det er skrevet?

Vil skrive et livstestament at jeg ønsker at mine foreldre skal overta den daglige omsorgen for barnet mitt når jeg dør. Far og jeg deler foreldreansvaret men han er ikke i stand til å ta vare på vesla på et daglig basis. Han skal selvfølgelig få beholde samværet han har idag, og mulighet for utvidelse dersom han får orden i livet sitt igjen.

Vil ikke legge ut alle grunnene til dette, men det er ikke til beste for mitt barn å bo fast hos far.

Jeg er usikker på om han ville kjempet for omsorgen vis jeg skulle falle bort, men tør ikke ta noen sjanser. Mine foreldre er villig til å kjøre en rettsak dersom dette blir nødvendig, for de er midt oppi hele å har sett hele situasjonen fra den startet. Så de er fullt klar over at dersom deres barnebarn hadde blitt gitt til far så hadde hun desverre ikke fått en trygg oppvekst.

Jeg er også ganske sikker på at far aldri ville ha vunnet, siden han per dags dato har samvær under tilsyn. Å hadde en eventuelt dommer gitt han omsorgen så tør jeg ikke å tenke på hva slags forhold hun hadde vokst opp med rundt seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nei farblir ikke opplyst det er personlig som et vanlig testamente...men du må ha vitner da.

MEN....tjansen for at foreldrene dine skal få omsorg er LITEN ....pga alder og at far allerede er i bildet...

Skrevet

Men hvem får henne da?? De kan jo ikke sende henne til faren sin!!

Skjønner ikke hvorfor besteforeldre ikke får barnebarna dersom den gjenlevende foreldren ikke er i stand til å ta vare på barnet.

Trodde de ville at barnet skulle komme til noen de kjente å slippe å komme i fosterhjem.

Får aldri ro i grava om mine foreldre ikke får henne :(

Skrevet

Beklager, men så lenge dere har felles foreldreansvar er det faren som får henne automatisk om du faller fra. Foreldrene dine kan fortsatt gå rettens vei, men sjansen for at det er forgjeves er stor....

Om de kan bevise at faren er ute av stand til dette vil barnet trolig havne hos noen andre, enten dine foreldre, hans foreldre, eller fosterhjem. Selv har jeg ikke planer om å forlate denne jord før ungene mine er myndige, slik at de slipper å deles!

Skrevet

De kan vel ikke sende barnet mitt til en far som har samvær under tilsyn vel??? De må vel tenke litt lengre enn som så.

Jeg nekter å tro at en far som ruser seg får barnet mitt framfor mine foreldre.

Har ingen planer om å forlate denne jorda, men man vet jo aldri hva som kan skje.

Skrevet

de plikter æå ta hensyn til livstestamentet ditt, men det er ikke testamentet som avgjør hvor barna havner. Trolig er dine foreldre for gamle til å få omsorgen, men jeg vet ikke om dte er noeon absoolutte grenser for det. Dette kan du jo lett sjekke ut ved å ringe barnevern, familievernkontor, familierådgiver eller andre. Når du er borte har de som ønsker å overta +omsorgen for barnet ditt, seks måneder på seg til å kreve omsorg. Hvis de som fremsetter slikt krav ikke blir vurdert til å kunne gi jenta omsorg, så vil barnet få et annet sted å bo.

Hvis eksen din har delt foreldreansvar med deg,. så får han selvsagt omsorgen for henne når du går bort. Er han uegnet, så bør du jo si fra til familievernkontoret allerede nå...

Skrevet

Det er vel bedre at hun kommer til noen hun kjenner godt? Hun ser jo faren sin så sjeldent så hun er jo ikke trygg på han engang de få gangene han har henne.

Hjelper det å si fra til familivernkontoret om dette da? Vi har allerede en avtale gjennom våre advokater at han skal bare ha samvær under tilsyn. Så det kan jo ikke være mulig at hun automatisk flytter til en far som ikke har lov å ha henne alene? Eller skjekker de ikke opp disse tingene?

Å om mine foreldre ikke får lov å overta henne så får de vel krav på samvær dersom hun blir satt bort til fremmede?

Synes det er fælt at jeg som er mammaen hennes ikke får bestemme hvor hun skal bo vis jeg faller fra. Det er jo jeg som kjenner henne best å vet hvor hun ville hatt det best å vokse opp. Mine foreldre er jo ikke så gamle da(i 40-åra), mamma har faktisk ei venninne på samme alder som nettopp fikk en baby.

Håper selfølgelig at jeg ikke faller fra mens hun er under 18, men har jo begynt å tenke tanken, for jeg vil jo ikke forlate denne verden uten å gjøre alt for at jenta mi skal vokse opp i trygge omgivelser.

Jeg kan jo håpe på at faren ikke vil ha henne da. I følge han så har han ikke tid til å se henne mer enn han gjør fordi jobben hans er så viktig for han. Skjønner egentlig ikke hvordan han skulle greid å kombinere den med henne. Dessuten flyttet han nettopp 12 mil fra oss, å hele min familie og hans familie bor her, så det ville jo vært fælt å tatt fra henne hele familien og vennene hun har her, bare for å bo i den trange leiligheten hans langt unna.

Skrevet

Hei

Jeg svarte deg like over her. Skjønner at dette plager deg og bekymrer deg, og jeg skjønner godt at du synes det er rett at det er du som skal bestemme hva som skal skje med jenta di om du dør. Men jeg tror du ikek skal snakke med noen som har peilig på dette, hør med familievernkontoret hvem som kan svare deg bedre. De vil forstå at dette er noe som du tenker på , det er helt naturlig at du gjør det. Men ikke bli lei deg over tankene, jeg tror heller ikke at eksen din får foreldreansvar så lenge han i dag må ha barna under tilsyn. Men snakk med noen som har svarene på dette, du - lykke til!

Skrevet

Jeg lurer på hvordan man skriver et livstestament. Kanskje HI eller noen andre vet?

HI: Utrolig kjip situasjon med delt foreldreansvar. Råder jeg til dokumentere alt som har med faren til datteren din å gjøre, ta vare på mail, sms, brev og skriv ned evt telefonsamtaler. Da har familien din større sjans i en evt rettsak og du har en bedre sak i forhold til familiekontoret. Har god erfaring med dette selv når det gjelder familiekontoret.

Skrevet

Du skriver det hos advokat, med vitner.

Jeg hadde mange sms hvor han innrømmet rusmisbruk, men en dag fikk vesla tak i tlf min å putta den i et glass med vann, å der gikk de i dunken :(

Men barnefar visste ikke dette, så han gikk uansett med på samvær under tilsyn fordi han trodde jeg fortsatt hadde mld.

Men de er jo ikke så mye verdt nå mer da.

Vi snakker ikke sammen mer så har ikke så mye å dokumentere :(

Skrevet

Jeg tror ikke du trenger å skrive dte hos advokat, nei. Men vitner må du ha. Goodle livstestament, så finner du alt du trenger å vite. Det finnes også et skjema på nettet som er en god mal. Bruk google.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...