blond Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Noen som vet om det er vanlig at små barn har hovne mandler når de ikke er syke? Det virker ikke som om gutten min på 4,5 er plaget, men jeg trodde ikke det var vanlig med hovne mandler...
blond Skrevet 29. april 2007 Forfatter #2 Skrevet 29. april 2007 Legger til at han sikler innimellom (hver dag) kan det ha sammenheng med hovne mandler?
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2007 #3 Skrevet 12. mai 2007 Da gutten min var liten hadde han hovne mandler hele tiden. Han var ikke syk så ofte, men mandlene var enorme. De ble fjernet etter at jeg hadde fått kranglet meg til en time hos spesialist. Der fikk jeg bekreftelse på det jeg trodde: de hindret gutten i å puste, spesielt på natta. Han hadde også problemer med å svelge store matbiter. Siklet gjorde han også. Gå til legen og spør om du ka får sjekket dette ut. Vi fikk i allefall en helt annen gutt etter at mandlene var fjernet. Det beste vi har gjort for ham så langt, tror jeg. Lykke til!
Askepott_fremdeles Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Hei... veldig likt min gutt på 4,5. Vi skal til utredning nå. Hvordan er språket til barnet? Hos oss har den ene mandelen vært konstant stor. Nesten borti drøvelen. Før han var to år var de stadig blodsprengte, men dette avtok. Har egentlig ikke hatt så mange halsbetennelser, men han er ofte hes. Han sikler av og til. Syns også det lukter veldig vondt av munnen hans om morgenen enn hva som er vanlig. Har en gutt til på 1,5 som sover hele natten. Har aldri villet ligget i sengen vår. Han største våkner nesten hver natt og kommer inn i sengen vår. Har også mistanke om at han stopper å puste om natten. Den minste spiser alt og bryr seg ikke om konsistens eller store biter. Den største er meget selektiv. Så tilbake til språket som jeg spurte om. Gutten vår sliter en del med det. Jeg har hørt av flere andre, bare foreldre, ikke leger altså. at barna har blitt kvitt språkproblemene etter at mandlene er blitt tatt. Sjekket tidlig hørsel for å eleminere bort årsaker, men han hører godt. Han har hatt logoped det siste halvåret, og de trener i barnehagen. Han har for eksempel slitt med å si kake. Når de øver i barnehagen tar de en ispinne på tungespissen og da kommer det en perfekt K i kake. Jeg mistenker derfor på at tungen kan være litt vanskeligere å bevege seg normalt når man har store mandler som hindrer eller strammer. Dette er jo bare synsing, men jeg vurderer i hvertfall å få mandlene fjernet både av ubehaget han har med dem og kanskje litt i håp om at språket skal bedre seg. Syns derfor det er intrerresant å høre om det er flere barn med store mandler som sliter med språket. Jeg kan ikke annet en å anbefale deg å dra til lege å få vurdering. Selv trodde jeg en periode at de måtte ha masse halsbetennelser for å få godkjent ett slik inngrep, men jeg har i ettertid hørt om flere som har tatt dem pga de andre ubehagene som følger med. Lykke til!
blond Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2007 Han har ikke problemer med språket. Han hadde det tidligere, men det skyldtes at øregangene på den ene siden var tett/delvis tett. Da problemet (etter noen måneder) tok slutt ble også språket betydelig bedre. Det første leveåret hans (kanskje fram til han var 1,5 år) snorket han høylydt, var hes og siklet veldig, men da var han også rund og god. Nå er han snart 5 og lang og slank. Snorkingen er borte og siklingen er mye bedre. Vet ikke om mandlene var hovne da han var liten, vet bare at de er det nå. Så hva som har sammenheng med hva det vet jeg ikke. Han har også luktet vondt av munnen, men det har avtatt ettersom han har blitt eldre. Legen sier at det ikke har noe å si så lenge han ikke plages av det.Sammenhengen mellom sikling og hovne mandler kommenterte legen med å si at han jo kunne svelge selv om han hadde hovne mandler, så da antar jeg at mandlene ikke forårsaker problemene med sikling. Det er kanskje en modenhetsgreie, jeg vet ikke. Han spiser uten problemer så det er egentlig ikke noe å klage på. Håper det ordner seg med barnet ditt! Iallfall at dere får noen avklaringer så du slipper å bekymre deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå