Gå til innhold

Er det normalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

at eksen til sambo fremdeles kaller seg for tante til barna til sambos søsken? Det er 8 år siden de var sammen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke så veldig normalt. Men det kommer jo an på alderen til barna og hvor mye kontakt de har hatt i ettertid.

Skrevet

De har ikke kontakt... Bor på hver sin side av landet. Eldste er vel 17 år.

Skrevet

Men på konfirmasjonskortet til en av de sto det: "Hilsen tante..."

Skrevet

Min tante og onkel skilte seg for noen år siden, men tante har vært der frem til jeg var voksen. Vi sier tante om min onkels ekskone, selv om han har fått ny samboer nå. Dette gjelder både vi "barna", og alle voksne. Forholdet mellom min mor og hennes nå ekssvigerinne har ikke forandret seg. Og søskenbarna mine er også voksne. Vi kommer alltid til å kalle henne for tante, selv om min onkel har en ny. Vi liker hun nye også, men det er likevel tante som har vært tante så lenge jeg kan huske.

Skrevet

Ja, det forstår jeg. Men saken her er at barna kaller meg for tante. Vi har vært sammen i 7 år, så det har jo kommet noen flere barn etter dette. Disse regner jeg ikke med at hun kaller seg tante for. Synes kanskje det blir rart at storesøster har en tante som de små ikke har... Men, men. De får nå bare styre. :P

Skrevet

Det kommer litt ann på om de var sammen da barna var små og hvor gamle barna var da de gikk fra hverandre, selv ville mine onkler og tanter vært de samme så lenge jeg som liten kalte h*n for tante/onkel. Hadde de gått fra hverandre ville de vært dem samme fordi jeg da rett og slett har vokst opp til det.

Ser selv her, hvis min søster og mannen hadde gått fra hverandre ville han fortsatt vært onkel for det er det barna er vandt med i alle år.

Så jeg vil si det kommer helt ann på omstendighetene.

Skrevet

Ja, faktisk helt normalt. Mine tantebarn kaller min x, som jeg ble skilt fra for 8 år siden, onkel. Og ingen stusser på det.

Skrevet

"tante" er vel en "tittel" det skulle være mulig å være ganske raus på å dele.. man kan jo ha så mange tanter som helst, og en gang tante, alltid tante, mener nå jeg: både for mine (x)tantebarn og min x sitt forhold til mine søskens barn og min kjæres forhold til sin xsine søskens barn. Og konfirmasjonshilsner er bare en hyggelig måte å vise at man fortsatt er der for barna (uavhengig av voksnes ustabile kjærlighetsforhold).

En helt annen ting er barnedåper til nye småsøsken av x-tantebarna eller nye søskenbarn til barna ettersom man ser det. Der mener jeg x-ene blir helt feil, fordi det handler om å markere hvem som er hvilke voksne som skal stå rundt dette barnet i fremtiden.

Skrevet

Mamma'n til mine stebarn er fortsatt tante til ungene til broren til sambo. Den eldste husker ikke at de har vært sammen, og den yngste er født lenge etter at det var slutt - allikevel plager det meg absolutt ikke!

Hun er moren til søskenbarna deres, og jeg føler meg absolutt ikke "truet" av det på noen måte. Synes bare det er koselig, jeg!

Skrevet

Jeg føler meg ikke truet eller noe sånt. Det er sikkert fordi jeg selv sluttet å kalle min x-tante og min x-onkel for tante og onkel at jeg synes det er rart... For meg ble det naturlig å slutte å kalle dem det, særlig etter at jeg fikk nye.

Og så synes jeg det er rart fordi de ikke har kontakt. Bor som sagt på hver sin side av landet, og har vel sett hverandre to ganger siden det ble slutt...

Men jeg føler meg som sagt ikke truet, og det gjør meg ingenting. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...