Gå til innhold

Kolikk?

Samsyn, Camilla og Therese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, tror snuppa har fått kolikk :-(

i 3 ettermiddager og kvelder har hun vært tilnærmet utrøstelig. Klarte jo å gjøre den ybertabben å spise mat med løk 2 dager på rad, men hvor lenge påvirkes hun av det? Tror ikke det er løken som er årsaken lenger.

Men når vi endrer sittestilling, skifter bleie, masserer, bader osv. så er hun stille.

Nå går David rundt med henne i bæreselen og nå er hun faktisk stille. Ga henne også litt sukkervann og tror det kanskje hjelper litt.

Men har noen av dere noen andre råd?

Hun blir jo så overtrøtt av skrikingen sin og da blir det jo dobbelt opp med trøbbel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan høres ut som kolikk, men kolikk kan også være forbigående som f eks om du har spist noe barnet ikke tåler (som løken). Jeg tror det skal være ute av melken din etter et par dager. Du kan evt. høre med Ammehjelpen.

Da Mia hadde kolikk var det ingenting som funka, hun bare skreik høyt og smertefullt i gjerne 2-3 timer på rad. Måtte bare la henne skrike dessverre, selv om vi prøvde alle triks i boka. Prøv en dusj, en person dusjer med barnet og en står klar med håndkle etterpå, Mia likte dusj og ble faktisk litt stille der.

Dersom du gir mme kan du prøve å bytte merke, vi gikk fra Nan til Collett og det hadde faktisk en effekt etter en ukes tid.

Noen barn vil bli holdt når de har kolikkanfall, andre vil ligge i fred. Det er aldri greit å vite hva man skal gjøre, jeg endte opp med å sitte og holde henne så lenge det varte. Om hun bare har magevondt så kan du prøve å "sykle" med beina hennes, det skal hjelpe å få ut luften. De tingene du nevner er jo ting som retter oppmerksomheten hennes mot noe annet enn vondten akkurat da, så det kan nok ligge noe i det at hun fokuserer på noe annet en stund.

Glad det er over, det tærer skikkelig på psyken å se barnet ditt ha så vondt og ikke kunne gjøre noe med det. Som regel satt vi begge og gråt i sofaen da gubben kom hjem og måtte ta over fordi jeg var helt basketcase, så det var slitsomt for alle 3. Om det vedvarer ville jeg dratt til kiropraktor, vi hadde jo planer om det når det plutselig ga seg.

Lykke til, jeg vet hvor slitsomt det er :-/

Skrevet

Vår har ikke fått kolikk, men to kvelder på rad har hun nektet å sovne...Men nå har vi kjøpt smokk!

Jeg var på helsestasjonen i dag og der fikk jeg tips om at jeg kan drikke fennikkelte hvis hun har luftsmerter i magen. Eventuelt kan jeg gi henne et par spiseskjeer med lunken te. En del av kolikkbarna har luftsmerter - og da hjelper det kanskje. Har også hørt at kiropraktor hjelper noen barn.

Skrevet

Jeg har fått med meg at mange anbefaler ammete, fenikkelte eller fenikkelkapsler mot magevondt hos de små. Sebastian fikk aldri kolikk, men tarmene hans var ikke modne så vi hadde noen runder med en urolig liten pjokk. Vi fikk beskjed om å ta Minifom hos HS men det har jo Legemiddelverket (eller hva det nå heter) gått ut og sagt man ikke burde gi til små barn :/

Skrevet

kanskje jeg skal ut å kjøpe litt forskjellige te typer i morgen :-)

Snuppa har faktisk ikke vært så ille i kveld, (så langt vel å merke)

Sovnet i bæreselen hos David, fikk mat for litt siden og sover nå i sengen sin....får bare se hvor lenge freden varer :-)

Ga henne også en omgang med babymassasje tidligere i ettermiddag.

Tusen takk for tips :-)

Skrevet

Amanda hadde heller ikke kolikk, men mye luftsmerter. Det som hjalp litt hos oss var fennikelkapsler, bytte MME til NAN hyperallergen (ska vist være bra med maltekstrakt i også), kutte ut alle melkeprodukter og alt mulig annet man kan få luft i magen av, mye varme på hennes mage (som bad, eller å bli holdt mot kroppene våres), amme henne sånn at hun lå i en mer sittende/opprett posisjon, magemassage.

Det er vanskelig å hvite hva som hjalp mest siden vi gjorde mange forskjellige ting samtidig, men hun ble stadig bedre. Vi vurderte også kiropraktor og trudde at det var kolikk en periode, men når hun var 5-6 uker ble det plutselig bedre av seg selv.

Men det er slitsomt når de små har vondt...

Lykke til!

Skrevet

Huff! Jeg håper virkelig det bare er noe forbigående! Kolikk er jo utrolig slitsomt for både barn og foreldre! Vi trodde Maja hadde kolikk en periode. Hun gråt masse i 10 dager, så gikk det over. Men vi prøvde alt mulig rart vi også; minifom, fenikkelte (både jeg og Maja drakk det), massere mage og føtter (fikk noen tips til fotsoneterapi av en homeopat), bysse og bære. Når hun hadde sine skrike-tokter, hjalp ingen ting. Det gikk ikke an å distrahere henne. Så jeg tror det er et godt tegn at dere klarer å distrahere henne. Får i hvert fall håpe det:-)

Vi tror å massere mage og føtter hjalp. Fenikkelte og Minifom merket vi ikke at gjorde noe forskjell. Men det er jo forskjellig fra barn til barn. Vi mistenker at det bare var umodne tarmer som trengte noen dager til å venne seg til den nye tilværelsen. Håper det samme gjelder for lille Camilla!

Lykke til! Krysser fingre for at det ikke er kolikk!

Skrevet

Camilla sov faktisk helt til klokka 01 før hun våknet og ville ha mat. Da tullet hun en del igjen men ikke lenger enn til 02:30 før hun sovnet igjen og sov til 06:30

Tror kombinasjon av mage/fot massasje og sukkervann kan ha hjulpet.

Tror ikke det er 100% kolikk, da ville hun nok ha vært hakket værre tror jeg. Men fyttikatta så frustrerende det er når man ser at hun har skikkelig vondt og gråter tårer...huff.

Men det som er rart er at man nesten har kunnet stille klokka etter når hun starter. Og kjipt nok så er det når David kommer hjem fra jobb :-(

bra for meg, for da er jeg ikke alene med henne. Men det hadde jo vært koselig om David kunne fått litt kosetid med henne før hun går til sengs for kvelden.

Får håpe hun er enda bedre i dag da!

Skrevet

Begynner å lure på om det er litt kolikk her i gården. Det er intens gråt og skrik hver kveld fra ca 19 til 21. Prøver alt. Mat er feil, vugging er feil, bæring er feil, bæresele er feil, vogn er feil...bare mer skriking. Det er ganske fortvilende må jeg si. Ingen diskraksjoner fungerer heller...

Regner med at skikkelig kolikk barn gråter mer enn dette, men det er vel kanskje ulike grader av kolikk?

Har endelig fått henne til å sove nå, etter 2 intense gråtettimer. Ganske slitsomt å ha det slik på kvelden.

Skrevet

Sliter litt i kveld vi også. På tross av sukkervann og massasje.

Men nå er hun nok overtrøtt så det holder, men hører at hun også har luft i magen sin stakkars.

Regner med å få den sprettrumpa av all løpingen opp og ned trappene hver kveld (får se det positive i det hehe)

Men utrolig slitsomt å ha det slik hver kveld ja. Hadde jo en god kveld i går men det ser ut til å bare ha vært et engangstilfelle.

Har vært å kjøpt meg både ammete og fenikkelte i dag da. Får se om det kanskje har noen virkning.

Men aner noen hvor lang tid det tar før evt. teen viser tegn til forbedring?

Skrevet

Kolikk betegnes som utrøstelig gråt i minst 3 timer, minst 3 dager i uken visstnok. Det trenger ikke være 3 sammenhengende timer, men kolikk er jo et temmelig vagt begrep. Magevondt er nok litt mer dekkende, og det kan de jo få av så mye med sine små mager. Mia skrek sammenhengende i 2-3 timer nesten hver kveld, det var helt merkelig gråt, som om hun pustet og gråt samtidig "hyl - pust - hyl - pust" osv samtidig som hun strammet hele kroppen, vet ikke om det hjelper.

Det jeg gjorde i begynnelsen før jeg mistenkte kolikk var å eliminere ting fra min kost, jeg startet med melkeprodukter da det er den mest vanlige årsaken til magevondt hos de små. Dvs all melk, smør, ost etc. Absolutt alt, det er litt kjipt men det går å finne alternativer uten melk. Så prøvde jeg ting som løk, druer etc. I mitt tilfelle var det ingen av de som hjalp, men jeg vet at det funker for mange. Verdt å prøve?

Om dere mistenker at det er noe dere har fått i dere kan dere prøve å gi mme ved noen måltider for å se om ting forbedrer seg. Husk da å pumpe så dere opprettholder melkeproduksjonen.

Jeg fikk beskjed at ammeteen skulle være i systemet ihvertfall etter 2 døgn. Den hadde dessverre ingen effekt her, heller ikke fennikelkapsler men jeg vet det fungerer for mange. Vi sluttet med Minifom og det var ingen endring, så da fungerte visst ikke den heller.

Håper det gir seg hos dere begge, slitsomme greier det der :-/

Skrevet

Det der kolikkbegrepet er litt vagt, ja. Har en bekjent som har et barn som var uvel og sutrete med magevont om kvelden, men roet seg av å bli bært. Altså ikke ordentlig skriking og hyling. De tenkte at dette var slitsomt, men det er jo i hvert fall ikke så ille som for de med kolikk... Etter noen turer til helsestasjonen fikk de konstatert at det tross alt var kolikk. Etter hvert gikk de til en kiropraktor og da ble alt mye bedre. Så kolikk kan nok være veldig forskjellig fra person til person. Og så kaller de jo luftsmerter i magen for kolikksmerter, selv om det ikke er kolikk.Et litt forvirrende innlegg kanskje. Håper at det bedrer seg snart for alle dere med barn som har vont i magen/kolikk!

Skrevet

Tror man bruker begrepene litt ulikt. Men luftsmerter har de og frustrerende er det om det kan kalles kolikk eller ikke. Virkelig slitsomt! Men det er vel ikke rart de lille kroppene trenger tid til å venne seg til å få en helt annen form for næring. Tarmsystemet deres er jo helt ukjent med dette! Får bare håpeat de ikke bruker så lang tid på å venne seg til det:-)

Men hold ut, det går over!

Skrevet

Vi trodde jo at Mia var ferdig med dette, men den gang ei...

Kolikken gikk jo plutselig over, men ble erstattet av andre problemer med avføringen, så vi har måtte hjelpe henne å få det ut ved å trykke forsiktig inn et termometer og få ut det som gjør vondt. Det føles så fælt og brutalt å gjøre det, og kan umulig være bra i lengden, men hun virkelig hyler av smerte når det står på, så vi kan ikke annet gjøre enn å hjelpe henne å få ut bæsjen så er det hele over og hun er blid igjen. Men nå har vi fått tips om at kiropraktor kan hjelpe med det og, så vi skal det i morgen. Er det ikke det ene så det det som kjent det andre...stakkars lille jenta. Synes hun har hatt nok nå :-/

Skrevet

uff stakkars lille Mia. Håper virkelig kiropraktoren kan hjelpe henne!

Her i gården så hjelper fenikkelte en god del virker det som, men hun har til tider vondt i magen likevel. Har tenkt litt på å ta henne til kiropraktor bare for å se om det kan være noe som trenger å løses litt opp. Men kan ikke bestille time før hun har vært på 6 ukers kontrollen. Hun er 6 uker i dag men har ikke fått time hos HS før til tirsdag så da får vi bare vente :-)

Lykke til hos kiropraktoren i morgen og hold oss oppdatert. Er forferdelig spent på hvordan det går :-)

Skrevet

Får håpe det hjelper med kiropraktor, for det ikke noe særlig å ha det slik i lengden. Det er mye disse stakkars små skal være med på, og de tåler jo heldigvis en del. Men det er ikke noe særlig når de hyler av smerte, jeg takler sånt veldig dårlig. Lykke til i morgen

Skrevet

Da har vi vært der, kiropraktoren klemte og dunket i vesla og sa hun var veldig stram nederst i ryggen der tarmene jo er. Så det var absolutt grunn til å ta henne med, og vi er optimistiske!

Kan ha noe med at hun stanget en del i bekkenet mitt før hun kom ut å gjøre. Jeg skylder - som vanlig - på sykehuset som glemte oss i mørkten. Vi skal ha 4 behandlinger, har det ingen effekt da så kan de ikke hjelpe oss. Mia er litt sutrete nå, håper hun sovner snart og at det ligger en skikkelig bajs i bleia som hun har fått ut helt selv når hun våkner. For et ønske...en bisarr verden det her :-p

Takler sånt dårlig jeg også Millapril Blir til at vi griner i kor begge to :-/

Skrevet

Får håpe det fungerer, Sanasol! Og at det ligger en liten bajs der imorgen tidig! Husker godt hvor vondt det var når Amanda hadde luftsmerter i starten. Vi gråt i kor vi også...

Skrevet

Hvordan tok Mia kiropraktortimen? Var hun grinete når han holdt på eller var det greit?

Synes det høres litt skummelt ut jeg :-)

Ble det ei gedigen bæsjebleie på dere i dag morges?

Luftproblemene til Camilla er blitt mye bedre, drikker både ammete og fenikkelte hver dag og det virker som om det hjelper bra. I natt sov hun helt til klokken 06!! Sovnet vel rundt 21:30 og fikk siste måltid klokka 20, så man kan trygt si at hun var suuuulten når hun våknet hehe

Kan ikke si at jeg skjønte mye når jeg våkna i morges nei :-)

Håper hun kan fortsette sånn, det hadde vært deilig det!

Skrevet

Så bra at Camilla har blitt bedre, det lover godt for fremtidig nattesøvn :-)

Kiropraktoren var veldig flink til å forklare hva hun skulle gjøre, så vi ikke skulle bli bekymret. Det ser ganske vondsomt ut på en så liten kropp, men Mia tok det så fint og var veldig flink. Hun lå i bare bleia, og kirop. trykket og presset på diverse punkter som hun hadde kjent var harde. Så la Jimmy seg oppå benken og fikk Mia oppå seg så kirop. kunne komme til ryggen hennes uten at Mia skulle føle seg ensom og på hardt underlag. Litt sutring, men hun fikk smokken sin og grov hodet i halsgropen til pappa, så gikk det bra. Så tok kirop. et lite apparat som skulle lage trykk på ryggvirvelen, og la sine fingre mellom dette apparatet og ryggen til Mia, så ikke ut somom dette plaget Mia noe videre. På ettermiddagen var Mia ganske sutrete og ville bare være inntil meg, hver gang jeg prøvde å legge henne ned gråt hun og inntil meg sutret hun. Så sovnet hun i 16 tiden og vi gikk en lang tur og hun sov i 4 timer på rappen. Sovna igjen kl 22 så det var nok slitsomt for henne. I dag er alt vanlig. Hun fikk vondt i magen igjen i går, og vi måtte hjelpe henne å få ut bæsjen, men det kan jo ta litt tid før dette funker. Vi har ihvertfall startet og er veldig glade for at vi gjør noe!

Synes Mia var så flink, tøffe lille jenta mi :-)

Skrevet

Så tøff den lille jenta di er! Må si hun holder ut mye, og er veldig flink. Håper virkelig det hjelper for henne og at det blir bæsje-bleier på rekke og rad i løpet av helgen! Moro å glede seg til litt bæsj!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...