Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Det forundrer meg litt alt mange både vordende og erfarne mødre mener er nødvendig å få tak i som et minimum til babyen. Selv mener jeg mye av det er helt unødvendig, og er mer "kjekt-å-ha" ting og at produsentene virkelig har lyktes i å skape behov for ting som man egentlig ikke trenger. Man trenger jo kun egentlig noen bodyer, sokker, strømpebukser, seng, vogn, stellepute (denne kan man jo ta med overalt. Er litt mykere enn et håndkle rett på harde bordet eller gulvet), til nød stellebord. Badebalje kan jo være greit å ha, da babyen er ikke stor før han/hun har glede at dette. Myke kluter og håndkler. Voksipose, dyne og madrass (men trenger ikke mange av hver ting til hver årstid, er min påstand. Kan jo heller regulere litt hvor mye man kler på ungen. Ofte har vi en tendens til å ta på babyen altfor mye klær. Bilstol (leie) eller annet sikkerhetsutstyr dersom har bil. Etter hvert også barnestol av den trad.gammeldagse typen som kan gjøres om til bord og stol, for da kan ungen også etterhvert sitte å se på barnetv under kveldsmaten når den blir stor nok til å ha glede av dette. Smekker. Gulpekluter dersom ungen viser seg å være en "gulper". Ellers vil jeg si at både vippestol, vugge, gå-stol, smokker, tåteflasker m.m. er overflødig. Likedan disse nymotens bæsjebøtter til å ha brukte bleier i. Du har uansett ikke en brukt bleie lenge i søpla før du hiver ut søpla, og en bøtte m/lokk til en hundrelapp duger mer enn nok til formålet. Sikkert mye annet også som er unødvendig, men som jeg ikke kommer på nå. Provoserer sikkert en del med mitt innlegg, men jeg synes altfor ofte jeg ser mødre som på død og liv tror de må ha alt mulig rart for at babyen skal ha det bra. Greit nok om man har flust med penger og mere til, men blir litt provosert av at de samme menneskene som handler inn i dyre dommer masse unødvendig utstyr, samtidig klager over at det koster så mye å få barn. Er klar over at den førstefødte vil gi noen dyre utgifter, men ikke så mye som folk vil ha det til. Min erfaring er at baby- og småbarnsalder faktisk er svært rimelige år. Man kan da handle på tilbud, ungene godtar mer det du kjøper. Men at det er først når de kommer i pubertet/førpubertet og tenårene de virkelig begynner å merkes på lommeboka.
Gjest Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 Jeg har garantert kjøpt mer enn jeg trenger, og har nå fått beskjed av slekt og venner om å ikke kjøpe mer, for jeg får helt sikkert også kjempemasse. Iallfall av klær. Jeg har nok forhanla meg pga jeg syns det er så innmari gøy. Men har helt sikert brukt mye mer penger enn det som strengt tatt er nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 Er helt enig med deg HI, tror det er mer "vil ha" enn "vi trenger". Mange får ørene tutet så fulle av "...dessuten MÅÅÅÅ du bare kjøpe... for det er SÅÅÅÅ praktisk, du klaaaarer deg aaaaldri uten!", og for førstegangs kan det være vanskelig å vite hva man trenger, og hva som bare er Kjekt Å Ha. Brystpumper, flasker, morsmelkerstatning, 10 forskjellige stelleprodukter, 3 forskjellige dyner, bleiebøtte, tummy tub, og slike ting er strengt tatt ikke ting man trenger, men som man kan kjøpe etter at barnet er født dersom man mener man har et behov for det da.. Blir lett til at man kjøper mer enn man trenger, vips, så har man skap og uthus fulle av ting man har brukt 3-4 ganger før det ble lagt bort. Barn er akkurat så dyre i drift som man gjør dem til, den første tiden i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 hvorfor legge seg opp i og kritisere det andre velger å gjøre.... de som kjøper masse utstyr, dyre vogner og andre ting velger å gjøre dette... det er ingen som kjøper en vog for 7000 fordi at de må, men det er det de ønsker å gjøre... jeg vil ha alt klart til babyen er her. jeg vil ha masse utstyr, men har ikke kjøpt det mest dyre da... men vippestol har jeg. vugge har jeg i tillegg til senga.. uro over sennga har jeg, to dyner, jeg har ikke tenkt å kjøpe tummytub, men de som gjør dette gjør det for kosen sin skyld. jeg syns det blir så dumt å kritisere andre bare fordi du velger det anderledes.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #5 Skrevet 27. april 2007 Men kjære, det var da ikke ment som kritikk, men jeg har lov til å ha mine meninger om emnet på lik linje med alle andre. Les gjennom tråder som heter "hva trenger jeg til den lille kommer?", hvor mye av det som ramses opp der er egentlig nødvendig? Det handler jo bare om at man ikke trenger alt det som listes opp! Hvor mange tror du ikke sitter med huset fullt av babyutstyr og fødebagen pakket til randen fordi de får høre "dette bare MÅ du ha"? Er ikke uten grunn det med jevne mellomrom dukker opp innlegg som heter "hva er det mest unyttige du kjøpte før ungen ble født?" Jeg har allerede masse utstyr etter flere barn, etter barn nummer 1 har innkjøp mest vært "vil ha", men det er jeg flink til å fortelle også når noen spør "hva trenger vi?". Hilsen anonym over deg
Anonym bruker Skrevet 30. april 2007 #6 Skrevet 30. april 2007 Vil vel ikke si at smokker og tåteflakse er unødvendig.. hadde jeg ikke fått kjøpt smokk, vill min første unge aldri fått sovet eller kost seg, hun hadde et enormt sugebehov, var en jordmor som ba meg kjøpe det.(hun hadde vel tatt tommelen til slutt) tåteflakse måtte jeg også ha da jeg ikke kunne amme. så hvis ungen skulle få mat måtte det jo bli med en flakse. Jeg er enig med deg at mye er unødvendig, men ikke alt. Anger på at ikke vi kjøpte vugge til vår det hadde vært så mye bedre hun lå leeeenge i vogan for vi måtte vugge henne i søvn.
Ella i farta Skrevet 2. mai 2007 #7 Skrevet 2. mai 2007 Jeg er enig i hva du sier...men for oss og i alle fall 50 foreldre på dib mener at vippestolen var helt uunværlig.. Det førstegangs må innse mer er at butikkene er åpne etter du får babyen og...så man kan handle mer etter behov. Du trenger mest stellebord og kluter, seng og vogn med tilbehør i starten og så kan man heller spe på.. Det mest bortkasta er vel alle de fancy klærne som man uansett ikke vil ta på dem...det blir liksom body og strømpebukse, sparkebukser og sånt
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2007 #8 Skrevet 4. mai 2007 Vel, har to barn og tredje på veg. Har klart meg både uten smokker, flasker og vippestol uten problemer i hele amme- og baby/småbarnsfasen. Og kommer ikke til å endre på dette til nestemann. Vippestol kan fort bli en "hvilepute", babyene klarer jo fint å ligge på babyteppe, de får dessuten verdifull rygg- og nakketrening (selv om de kun klarer korte perioder på magen før de må skifte stilling). Krever riktignok litt tålmodighet, fordi man må aktivisere babyen litt for å få han/henne til å holde ut mageleiestilling (ved rygg- og nakketrening). Min erfaring er at dette har ført til rask motorisk utvikling og at de har utviklet styrke og koordinasjon raskere enn mange andre, fordi de alltid har måttet "kjempe for å komme seg frem". Dvs. ingen hjelpemidler som gåstoler, vippestoler m.m., bare aktive foreldre som har brukt seg selv som "leke". Ang. smokker, så har alle jeg kjenner innrømt etter hvert at omtrent de alle har måtte venne babyen til smokk, før babyen faktisk godtok smokken. Og de ærligste av dem har til og med innrømmet at det er jo for at de voksne skal få litt fred, og at smokken ikke primært er for babyens skyld. (provoserer vel mange nå, men).
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2007 #9 Skrevet 5. mai 2007 hm... er dere bare kjipe og gnien med penga eller.... sure fordi andre velger å bruke penger på babyen....
paulinen Skrevet 5. mai 2007 #10 Skrevet 5. mai 2007 Forskjellige mennesker, forskjellige behov sier nå jeg. Selv bor jeg i en bitteliten leilighet mens søstrene mine bor i digre eneboliger og da har vi prioritert ganske forskjellig. F.eks: bleiebøtte. Dersom man bor i enebolig er det mange som bare legger bleia utafor døra og kaster den så snart man går ut. Når man bor i 3 etg, med bekkenløsning og keisersnitt så er det ikke så kult å kaste søpla flere ganger daglig men genialt med bleiebøtte. Når det gjelder stellebord har søstrene mine hatt store benker eller stellebord eller hva som måtte passe best, hos oss har vi ikke plass til noen av delene så vi har en hjemmesnekret dings over doen og plastputa til ikea. Den funker helt topp for oss, men dersom vi hadde hatt større plass ville vi sikkert hatt noe annet. Når det gjelder barnevogn har vi vært heldige og arvet, men etter snart 3 mnd ser vi at den ikke passer vårt behov. Den er diger og kjempetung, dermed funker den ikke for mitt bekken, eller vår bil. Da blir det billigere å kjøpe ny vogn en ny bil. Poenget mitt er at noen trenger forskjellige ting av forskjellige årsaker, og når man har vondt i rygg og bekken er det ikke bare bare å bruke seg selv som leke, men greit for de som kan. Kjempeflott for oss som trenger hjelpemidler at de finnes. Nå kunne jeg sikkert ramset opp masse ting som JEG syntes er unødvendige, for eksempel bære- sele, men det er det jo kjempemange som har behov for, så da velger jeg å være glad på dem sine vegne at bære- sele faktisk finnes.
aanonym Skrevet 27. juni 2007 #11 Skrevet 27. juni 2007 Du har nok rett i at man kjøper mye dill, men mange av tingene du nevner er faktisk ting som gjør hverdagen med nyfødte lettere. Bleiebøtte er etter min erfaring et "must", selv om man alltids overlever uten. Tåteflaske er jo nødvendig dersom amminga streiker, og vippestol er veldig OK. De barnestolene du nevner er nokså ustabile, og bør brukes med stor forsiktighet. Uansett bør man vel kke sette små barn foran TVen når det skal spise? Du har dine meninger basert på din erfaring, andre har andre erfaringer. Ingen av oss har rett eller feil, man må finne ut av det selv.
aanonym Skrevet 27. juni 2007 #12 Skrevet 27. juni 2007 Har ingen problemer med å skjønne at utslitte foreldre venner barnet til smokk for å få et øyeblikks fred, jeg.
Ella i farta Skrevet 28. juni 2007 #13 Skrevet 28. juni 2007 Vippestol er jo så absolut ikke noen hvilepute og uansett om det er det for noen...skal man ikke få ha det i blandt? Nyfødte babyer er sære små vesener som ikke roer seg med hva som helst, husker jeg ikke kunne legge fra meg minsten for noe omtrent da han var nyfødt, da er det greit med vippestol om det gir deg en tur på do el en brødskive før kl 16 når noen kommer hjem..Men absolut...det er best å kjøpe den når ungen er født...for da ser man mer behovene. Han lå mye på magen og trente seg han og ble tidlig sterk i ryggen, men vippestolen var grei til sitt bruk det og...de blir jo slitne og skal jo ikke ligge så lenge av gangen å trene seg heller..
ana baroma Skrevet 1. juli 2007 #14 Skrevet 1. juli 2007 Jeg er førstegangs, og har arvet mye etter storebror heldigvis. Dermed slippr jeg å fundere på hvilken vogn jeg skal ha osv. Men noe måtte vi jo ha, senga var solgt, bilstolen var for gammel også er det diverse saker man trenger. Dermed måtte jeg finne ut HVA vi trenger helt sikkert:) Jeg kom fram til seng, madrass, sengetøy, vippestol (mest fordi vi fikk kjøpt den billig hos en venninne), krabbeteppe, stellebord og kluter. Klær har vi jo en del av + at jeg vet det kommer mye gjennom gaver når bebisen er ute:) Jeg har handla etter tanken om at ingen butikker stenger etter at ungen er ute, man overlevde fint uten det mest fancy utstyr før i tiden, og rent vann er det beste for de små. Ungen ser ikke på hvor mye penger jeg vil spandere nå, da vil jeg heller investere i andre ting som gagner barnet:) Men jeg kikker mye og koser meg stort med det, og det hender en smekke eller noe i den duren finner veien i handlekorga:) Men klart jeg er heldig, det står til og med en bleiebøtte igjen etter storebroren, men den tror jeg at jeg skal greie meg uten, gitt:) Det største problemet er at man ikke greier å definere sine behov utfra seg selv, men hele tiden gjør det utfra andres meningerog erfaringer. Noen liker bleiebøtte og tummytube, andre ikke. Finn din egen vei, og ikke la deg lure av butikker, velmenende ekspeditører og jålete venninner.
2. gangs Skrevet 4. juli 2007 #15 Skrevet 4. juli 2007 Ingen dom tråd dette =) Var på shopping i dag, og lurte på om me hadde alt til nurket har tenkt å sjå dagens lys. Har nokre sett med klede (korterma/langerma bodyar, sparkebukser, sokkar, luer, jakker), seng/dyne/dyneklede, vogn/dyne/dyneklede, teppe, klutar, vippestol (arva), bordstol (arva) stellekommode, krabbeteppe *hihi* , tisselaken ti vogn og seng (arva) Så kom eg på ein ting: ammebh....da eg håpar eg får den glede =) Elles til meg sjølv, får eg slita desse gamle fillene til eg er "aleine" igjen Sørgelig mykje fine sommarklede
2. gangs Skrevet 4. juli 2007 #16 Skrevet 4. juli 2007 kom på ein ting. Eg har aldri brukt bøtte med lokk eller bleiebøtte før. Ikkje har eg tenkt å bruka den denne gongen heller. Held meg til plastposar, eg kan kasta direkte ut i søppla. Er litt redd for lukt....
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2007 #17 Skrevet 10. juli 2007 Vil nå si at tåteflaske er ganske nødvendig selv om en ammer. Jeg kommer hvertfall til å få bruk for det. Må nok pumpe meg av og til (går skole på deltid) slik at far kan mate den lille når jeg ikke er hjemme. TummyTub har jeg også kjøpt. Den erstatter jo badebalja. Skal du ikke bade ungen din du da HI?? Folk har forskjellige behov, og derfor vil det alltid komme mange ulike forslag til nødvendig utstyr på disse trådene. Det er jo ikke dermed sagt at folk løper å kjøper det. Trur de fleste klarer å "sile ut" hva de trenger/ikke trenger. Kanskje dukker det opp noe som en ikke har tenkt på/glemt.
Gjest Skrevet 15. juli 2007 #18 Skrevet 15. juli 2007 Jeg venter mitt femte barn , og denne gangen har jeg byttet ut en del av det gamle utstyret med mer praktiske ting + at jeg nå ikke ønsker å slite unødig med tung vogn , bilstol-løfting og montering og ugunstige badestillinger . Sliter med hofteprobl. og bekkenløsningsplager og dermed kjøpte jeg nå seng med senkbar side . Ettersom jeg reiser endel med barn kjøpte jeg ny og lett vogn ; EasyWalker Sky . Ammemadrass og vippestol er ting jeg tidligere har klart meg uten , men som jeg nå har skaffet meg . Min erfaring er at babyen liker å få kontakt med de andre under f.eks. fellesmåltider og med vippestol kan jeg også ta med meg ungen på badet når jeg steller meg osv , og med ammemadrass blir det lettere å få ungen opp i sprinkelsenga om den sovner hos meg , pluss at den lager det litt lunere for den lille i en stor seng . Men joda ; ting må ofte erfares og jeg anbefaler å kjøpe inn etterhvert etter behov og plass . Selv hadde jeg helt andre behov i liten leilighet i byen enn jeg har nå ; i stort hus på landet . Man trenger ikke ha alt med en gang , og jeg kommer til å selge det meste etter endt bruk og dermed blir utgiftene ikke så store . Har selv kjøpt\solgt ting gjennom Finn.no og synes det funker helt topp .
kreps-76 Skrevet 4. august 2007 #19 Skrevet 4. august 2007 Jeg er enig med deg. Etter å ha fått to barn og ser alt utstyr vi har som har samlet seg opp, så hender det at jeg har tenkt..oi, trenger vi virkelig alt dette..?? Vi hadde både seng og vogge, og vogga er nesten ikke blitt brukt, da ingen av dem roet seg i egen seng de første månedene. Men vogga er nydelig, og den kommer til å stå framme som et minne fra babytida, så jeg angrer egentlig ikke. Og vi fikk den i gave etter eget ønske, og en slektning har laget den. Men nyttig har den egentlig ikke vært.... Vi endte opp med å bruke bagen til kombivogn som seng de første månedene, da babyene våre roet seg der. Men de første tre månedene lå de mest hos meg om natten, så hadde jeg bagen rett ved siden av i senga, så de lå i den innimellom også (hadde senga helt inntil veggen da, så ikke bagen skulle falle ut) Så erfaringsmessig er seng ikke noe must den første tida heller, faktisk. De nyfødte er så små, og sprinkelsengene så store, at en bag gjør god nytte for seg. Lekegrind har vi også, den ble brukt noe til andremann, men mest som en barriere mot storerbror. Hovedfunskjonen lekegrinda har hatt, har vel vært som ei stor lekekasse og samlested for rot, midt i stua (godt å få den vekk, ja..)Bæremeisen, den var virkelig et MUST, og vi har brukt den fire ganger omtrent, på to barn, da den er tung og vond å bære, myyye bedre med vogn, så vi ender opp å gå turer der det er fremkommelig med vogn, og det er det uansett de fleste stedene vi går tur, så det var et bomkjøp. Babybjørn og ammepute, var likenes "et must"..Men heldigvis kjøpte jeg babybjørnen brukt, og ammeputa på billigsalg, for ingen av delene har jeg greid å bruke. Vanlig sofapute fungerer utmerket, og babybjørnen får jeg vondt i ryggen av.Brystpumpe kjøpte jeg aldri, jeg lånte, men den ble brukt minimalt. Jeg fikk aldri til å pumpe meg, og var heller aldri lenge unna babyen mens jeg fullammet, så det gikk fint uten.Har derfor ikke trengt tåteflaske heller, så de jeg kjøpe er bortimot ubrukt. Men noe har vi jo trengt, og er veldig glad for at vi har: - simo kombivogn, den har som nevnt fungert som vogn og bagen som seng i starten, og den har vi brukt masse. - soveskinn, det har vi brukt både i vogn, seng på som underlag på golvet, alle steder babyen har oppholdt seg da den var "helt fersk" og etterhvert bare i senga. - nøstebarn ullteppe, som jeg strikket selv, det har vi brukt i stedet for vanlige helsetepper, hele tiden i starten. Har hatt et teppe til, som et ekstrateppe. - pose til vogna, enten det er voksi eller lammeskinn. -vippestol, for at jeg i det heletatt skulle få tatt meg en dusj, var vippestolen kjempeviktig i startem da det var enste sted jeg kunne legge fra meg babyen i starten uten ville protester.. - noe klær trenger man såklart, bodyer, sparkebukser, pysjer, sokker. Veldig fancy og tøffe klær til små babyer er ofte upraktiske plagg er min erfaring, som ikke blir mye brukt. - jeg har hatt henge-i-puppen- babyer som jeg tilvendte smokk, for å få å slippe og fungere som smokk selv.. - dyne til seng og vogn, to-tre dynetekk og lakener. - søskenvogn (arvet ei carena tvillinvogn) og den har gjordt nytten sin. Storebror 21 mnd da lillebror ble født, så det var godt for han å også ha en sitteplass i vogna. -bilstol -stellekommode med balje Til førstemann ville jeg helst ha alt nytt, så har jeg oppdaget etterhvert at det finnes mye fint og brukt babyutstyr på bl.a finn.no. Bl.a vogner ser ut til å være noe mange kjøper og selger nesten uten å ha brukt det.
MariaEW- 05.10.07♥ Skrevet 5. august 2007 #20 Skrevet 5. august 2007 vi er førstegangs, og jeg merker presset over alt man "trenger". jeg har heldigvis ei stemor og en far som fikk i januar, så vi hører mye med de iforhold til erfaring, kvalitet ol. arver litt der, men har ellers vært flinke til å kjøpe brukt og på salg. vi har også ett veldig, veldig lite bad, så vi vurderer tummy tub av den grunn.. også for at vi har hørt at barna blir veldig rolige av det. ellers så har vi valgt vogn ut ifra hvilke behov vi har, legger også heller litt ekstra i når det er snakk om førstemann og definitivt ikke den siste.. sverigeturene våre har vi også hatt godt utbytta av, da seng falt over 2000,- under norsk pris.. har vel kjøpt en del ting vi ikke har bruk for, men som vill lette hverdagen vår litt.. så når det er våre penger bestemmer vi vel da selv..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå