Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 jeg og kjæresten min leter etter hus-jeg har en datter fra før som han skal ta til seg og vi venter barn+vi har allerede planer om flere:=)..begge ønsker stor familie og bo i landlige omgivelser Jeg får ikke lån pga jeg ikke har jobb og vi vil gjerne forsette det slik pga små barn. MEN-hva mener dere?han mener at lånet skal kun stå på han pga det er jo tross alt han som kommer til og betale ned på det... Javel tenker jeg da!!! da ble liksom drømmen litt knust-ikke helt da men det er pga jeg vet hvor lite han vet om sånn+kansje han ikke tenker seg om. Tenker at det var jo sånn at vi vil ha mange barn sammen og ingen av oss ønsker at jeg skal være i full jobb +2-3 små barn+sambo vil være mye borte for han jobber i nordsjøen.. Jeg mener at begge skal skrive under på lånet i banken-at det skal bli vårt hus og ikke sånn at vi bor i hans hus-nei det ønsker ikke jeg-syns ikke det er rettferdig heller. Jeg ønsker ikke ta noe fra han vist det blir slutt i fremtiden men jeg invisterer jo i samboerskapet jeg også.. Hva syns dere om dette? kansje jeg skal komme opp med et forslag om at jeg går ut i full jobb så kan jo han slutte i nordsjøen og ta seg av ungene som vi har og planlegger flere av!!!!
PrinsesseSjefen Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 hvem som har rett vet jeg ikke, men er nok mest enig med deg. Selv om han betaler kronene på lånet gjør du faktisk en stor jobb som ikke betales i kroner og ører. selv om du håper og tror forholdet varer så vet du jo ikke.... Uten deg kan han ikke jobbe i Nordsjøen og ha egne barn (for å sette det på spissen.... Jeg er gift, og lånet står i begges navn, men i praksis betaler han alt(trekkes fra hans konto). Jeg jobber selv og, men betaler små-regninger (små og små....). Han tjener over dobbelt så mye som meg, men begge vet at jeg "jobber" minst like mye som han (sjømann han og). Hvis han står på sitt at huset kun skal stå på han ville jeg kanskje lurt på hvorfor, uten at jeg kjenner dere selvsagt Arbeidsinnsats måles ikke bare i penger.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2007 #3 Skrevet 3. mai 2007 Skjønner din tankegang godt og hadde nok ikke gitt meg på den. Du gjør en jobb du også, dessverre uten så mye lønn men...det bør han forstå. Selv og han tjener pengene og du går hjemme, blir det deres hus og derfor begges lån! Stå på krava! PS. krev samboerkontrakt
Hvitt hus Skrevet 4. mai 2007 #4 Skrevet 4. mai 2007 Veldig enig med de to forrige, jeg!!! ;-) Et hus/en eiendom er en betydelig verdi, både i penger og "emosjonelt". Jeg tror dere vil føle dere mer "likeverdige" i forholdet om dere begge står som lånetakere! Her i huset (hvitt! ;-D ) betaler vi også like mye på lånet hver, sjøl om han har en god del høyere inntekt enn meg. Det betyr jo at han må betale mer av andre fellesutgifter, og at jeg har mindre igjen til mitt helt private forbruk. Men dette har jeg (vi) sjøl valgt, fordi jeg vil ha likt "eierforhold" til eiendommen. Det blir selvfølgelig litt annerledes for dere i forhold til innbetalinger på lånet siden du ikke har inntekt, men jeg syns du skal holde på ditt. Jeg lurer mer på hvordan det vil stille seg i banken, får dere like mye lån om dere står som lånetakere begge to, mot for om han står aleine?
little old lady hoo Skrevet 5. mai 2007 #5 Skrevet 5. mai 2007 Dersom jeg fikk presentert denne problemstillingen av min mann, så hadde jeg begynt å ta meg betalt for den servicen han nyter godt av gratis og slipper å gjøre. Dvs barnepass ca 3000 kr pr mnd pr barn, husarbeid, huspass (mens han er borte), vedlikehold osv. Denne summen vil da bli tilsvarende halvparten av terminbeløpet og betales av hans konto på lånet. Jeg syns det er uhørt at man fordeler arbeidet på den måten, men ikke inntekten. Da ville jeg gjort som du foreslo. Legg opp en plan der DU går ut i jobb, dere må kanskje klare dere med mindre, men han steller hus og hjem og barn, og du EIER det!
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2007 #6 Skrevet 8. mai 2007 Hvis han vil ha hele lånet i sitt navn ville jeg definitivt ikke nektet på dette. Da er det han som er ansvarlig for det lånet. Hvorfor vil du ha en andel av dette? Ville heller vært mer påpasselig på at huset står på dere begge. Hvis dere skulle gå fra hverandre og huset er dere begges er det faktisk du som kommer best ut. Da kan du faktisk kreve din del av huset, mens han sitter igjen med et halvt hus og gjeld som tilsvarer et helt. Mest rettferdig er det selvfølgelig om både gjeld og eiendeler står delt på dere begge. Vi har delt alt som er anskaffet i felleskap, både gjeld og eiendom. Det jeg hadde før vi ble sammen står i mitt navn (en leilighet). Lykke til. Ville nok satt meg ned med han og diskutert saken nøye. Viktig å være enige om slikt nå når alt er OK. Verre å begynne å diskutere slikt om det skulle oppstå problemer
Sissy-mams Skrevet 8. mai 2007 #7 Skrevet 8. mai 2007 Det er ikke riktig at de deler huset og at han sitter igjen med hele lånet om de kom i den situasjonen at de måtte skifte. Først blir lånet trukket fra, så blir verdien av huset delt. Ellers enig i det ovenstående. Når to mennesker inngår et fellesskap er det rett og rimelig at de deler på verdiene de anskaffer felles i den tiden de er i lag, og tar omsorg for hverandre. Inntekt fra arbeid utenfor hjemmet og omsorgsarbeid og annet arbeid i hjemmet er rettslig likestilt. Pass likevel på at den som ikke er i lønnet arbeid utenfor hjemmet får navnet sitt skriftlig på alle større kjøp for fellesskapet. Ellers kan det bli fryktelig mye "styr" og advokatutgifter ved et evt. samlivsbrudd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå