Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Hei lurte på vasker dere alt tøy som er nytt før barnet skal bruke det? har snakket med en del andre, og de gjorde ikke det, derfor lurte jeg på hvorfor det er så viktig å vaske det nye tøyet før bruk?
gullet kom 03.07.07 Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 jeg vasker alt nytt før det taes i bruk... enten det er til babyen el oss andre.. klær og sengetøy...
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 Yttertøy, varme jakker og dresser vasket jeg ikke sist (denne gange får jeg vel ikke bruk for de med en gang) men alt annet tøy vaasker jeg. Det kan være igjen kjemikalier fra fabrikk og det synes jeg er greit å få vasket vekk. Klær som har ligget i nesten 3 år siden sist de ble brukt blir også vasket på nytt før babyen bruker det.
Gjest Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 Jeg gjør det nesten hele første leveåret. Har hørt at det kan sitte igjen litt kjemikalier fra produksjonen, vet ikke om dette er riktig, men synes det er greit å være ekstra påpasselig med den sarte babyhuden. Dette hengerselvfølgelig også sammen med at jeg har atopisk eksem selv og det er arvelig, da er det greit å vite at det jeg kler på barna mine er vasket i mildt, uparfymert vaskemiddel. Av de to barna jeg har, har den ene arvet eksemen, ikke den andre...
Gjest Skrevet 26. april 2007 #5 Skrevet 26. april 2007 Ja, man bør vaske alt nytt tøy før babyen bruker det! Som de andre sier for å få bort evt. kjemikalier/bakterier som er i tøyet. Dette pga forebygging av allergi. Jeg gjør det fortsatt, datteren min er 3 år!
AE❤️ Skrevet 26. april 2007 #6 Skrevet 26. april 2007 Alt nytt tøy/sengetøy osv BØR vaskes om det er til barn eller voksne! Ofte sitter det igjen kjemikalier/fargestoffer som er greit og få bort! Babyer har også mye sartere hud, og kan reagere på sterke fargestoffer/kjemikalier. Jordmoren min sa også at man ikke skal bruke tøymykner annet enn den Neutral som er anbefalt av Norges astma og allergi forbund når man vasker babyens/barnas klær. De andre kan være gasnke sterke da det er parfyme i dem, noe som kan irritere huden.
*Muffin* og mini Muffin * Skrevet 26. april 2007 #7 Skrevet 26. april 2007 Jepp jeg har vaska alt baby tøyet selv om det er nytt...
cgcg Skrevet 26. april 2007 #8 Skrevet 26. april 2007 Jeg ville vasket alt som skal være tett inn på kroppen. Jeg har selv fått erfare hvor dumt det er å ikke vaske det. EN gang har jeg lagt på sengetøy uten å ha vasket det først på sengen, og jeg fikk noe vanvittig eksem og måtte skaffe meg kortisonkrem for å holde ut. Jeg var rødprikkete over hele kroppen en god stund etter bare en natt i sengetøyet. En liten baby har minst like sart hud.
lite jentenurk Skrevet 26. april 2007 #9 Skrevet 26. april 2007 Ja jeg vasker alt nytt tøy. Som noen andre sier her så kan det sitte igjen noe idustrikjemikalier igjen.
fox`y Skrevet 26. april 2007 #10 Skrevet 26. april 2007 jeg vasker allt nytt tøy både til meg selv,lillemann på 21 mnd og d skal jeg gjøre til babyen i magen å når d nermer seg.. syns d lukter grusomt av nytt tøy å d kan oxo føre til allergi...
roru Skrevet 26. april 2007 #11 Skrevet 26. april 2007 Yepp, vasker alt nytt tøy. Det kan inneholde rester av kjemikalier og fargestoffer. Selv reagerer jeg på fargestoffer og ønsker ikke at andre skal reagere på det. Bruker heller ikke tøymykner, da det heller ikke er så bra for sart hud. Har også en gutt på 8 som har atopisk eksem. Bruker kun vaskemiddel i Nøytral serien.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #12 Skrevet 26. april 2007 Vasker alt som er nytt jeg, selv kjøkkenkluter o.l. Det gjelder både til babyer og oss voksne. Til og med ytterplagg faktisk. Ikke at jeg er hysterisk, men jeg føler at det sikkert er mye støv o.l på plaggene ettersom de er laget i store prod.haller, gjerne i fjerne land der det virvler partikler i luften som vi ikke er så vant med her. Deilig med lukten av nyvaskede klær også(:
#Aurora har tre gutter# Skrevet 26. april 2007 #13 Skrevet 26. april 2007 har vasket alt av babytøy og sengeklær,gulpkluter alt for og si det slik.Litt greit synese jeg.
Xenaen Skrevet 26. april 2007 #14 Skrevet 26. april 2007 FORMALDEHYD. Sjekk denne websiten. Synes sjøl det er rimelig skremmende! http://www.gronnhverdag.no/sos.php?faqqa_id=1626&faqc_id=23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå