Stimar Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Jeg har termin i september og går i dag i 60 % stilling. Ønsker å gå opp i 100 % slik at jeg får utbetalt 80 % i perm.tiden. Noen som vet hvor lang tid i forveien jeg må gå opp i stilling? Er de 4 ukers ferie i sommer inkludert eller kommer det utenom? Takk for svar.
Genusa&Andreas3mnd Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 Dette bør du snakke med nav om, for slik jeg forstod det så tar de et gjennomsnitt på siste tre år ut fra den gjennomsnittelige lønnen din....så hvis man jobber som en gal fram til permisjon vil dette ikke slå noe særlig ut... var iallefall det jeg fikk beskjed om....
Snappie Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 Jeg tror det er slik beregning av permisjonspenger går ut i fra gjennomsnittet av de 6 av de 10 beste foregående månedene. Ut i fra de 10 siste mnd tar de ut de 6 beste og du får da utbetalt 100 eller 80% av gjennomsnittet. La oss si at jeg ikke har vært i jobb i det hele tatt, men skaffer meg jobb akkurat 6 mnd før jeg skal ut i permisjon, så får jeg full opptjening likevel. Skjønner du? Det stemmer ikke med de tre siste årene som svaret ovenfor sier.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #5 Skrevet 26. april 2007 Hør med NAV for sikkerhets skyld, men her er det jeg har funnet ut. Du må ha jobbet 6 av de siste 10 mnd. før permisjonen starter for å få foreldrepenger. Når dette kravet er oppfylt beregnes foreldrepengene på samme måte som sykepenger. D.v.s. Det er lønn de siste 4 ukene som teller. Hvis siste lønn avviker med mer enn 25% fra de andre lønningene i opptjeningsperioden vil du få en individuell vurdering der de bruker gjennomsnittet for en lengre periode. Var i samme situasjon som deg forrige gang jeg var gravid og da anbefalte NAV at jeg jobbet fulltid de 3 siste månedene før permisjonen startet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå