Lykkepiller Skrevet 26. april 2007 #1 Skrevet 26. april 2007 Lillejenta er nå snart ni måneder gammel. Hun har fra hun var ca tre måneder hatt ganske så skjev hodeform på grunn av favorittside. Det har nå rettet seg en del ut, men er fortsatt litt skjevt. Vi var hos fysioterapeut igjen på tirsdag og hun mente at hodet mest sannsynlig ikke ville rette seg helt ut. Men jeg har jo aldri sett et voksent menneske med skjevt hode? Hun forklarte det med at dette er et nytt fenomen fordi man før hadde babyene liggende på magen. Noen som har erfaringer? Her er et bilde på hodet hennes nå... http://www.dinbaby.com/content/view/slideshow/459892/offset/7
St. Hans Skrevet 26. april 2007 #2 Skrevet 26. april 2007 Jenta mi var veldig skjev da hun var 2-3 måneder. Helsestasjonen sa at det var null problem, det ville vokse seg symmetrisk når hun ikke tilbrakte store deler av dagen liggende. De hadde aldri sett en toåring med skjevt hode, sa de. Vel, nå er det 6 uker til jenta mi er to år. Hun er fortsatt skjev, men det er ikke påfallende. Det er ingen som sier "åjjj!!!" lenger. Jeg ser det godt både ovenfra og forfra. Hun har fått litt hår etterhvert (litt lenger enn guttesveis) og det gjør at det er mindre påfallende også. Jeg er ikke sikker på om jeg tror hun vil vokse det helt av seg. Det gjør vel strengt tatt ikke noe heller, det som er inni hodet er jo ikke skadet... og utseende er som sagt ikke påfallende skjevt. Jeg tenkte likevel jeg skulle vise det fram på toårskontrollen. Tenkte det kunne være et relevant innspill angående rådene jeg fikk: stimulere fra den siden hun brukte mest, men ikke aktivt få henne til å ligge annerledes. Skulle vel ønske jeg hadde bygd opp senga hennes litt, kanskje noen timer per dag for å unngå dette... Det er andre grunner til at du har gått til fysioterapeut? Eller?
Lykkepiller Skrevet 26. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. april 2007 Vi har vært hos fysio fire ganger, pga favorittside. Vi begynte tidlig med å stimulere henne fra den andre siden på dagtid, men glemte liksom av hvordan hun lå om natta. Det er vel derfor hun fikk så skjevt hode. Fra hun var fem måneder har vi bygget opp senga. Så det er mye bedre nå enn det har vært..
dama Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 kiss kidd og manuellterapaut.... er ikke sikkert det er forseint ennå.... de jobber også med hodeskallen(som alltid puster..)
Lykkepiller Skrevet 26. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2007 Ja, men hun har kjempefin motorikk og favorittside har hun ikke hatt siden hun var tre måneder. Fikk skryt hos fysio nå. Er jo bare hodeformen igjen liksom... Kan det være kiss da?
St. Hans Skrevet 26. april 2007 #6 Skrevet 26. april 2007 Vi fikk beskjed av helsestasjonen at vi ikke skulle bygge opp senga fordi vi da hindret naturlig motorisk utvikling... at vi kunne skape andre og større problemer for henne enn han hadde i utgangspunktet... Har i ettertid skjønt at andre helsestasjoner sier andre ting :-(. Vi har ikke vært hos fysioterapeut for dette. Angående damas innlegg: Jeg har lest om kiss kidd. Ja, hun har skjevt hode, og ja, hun er født som stjernekikker. Men nei, jeg synes ikke diagnosen passer på henne.
Lykkepiller Skrevet 26. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. april 2007 Hindret motorisk utvikling? Når Emeli ble sterk nok til å flytte seg rundt som hun ville gjorde hun jo det uansett. Da fjernet vi putene vi brukte til å bygge opp med. Nå ligger hun som regel med hodet mot "riktig vei" frivillig.
dama Skrevet 26. april 2007 #8 Skrevet 26. april 2007 de kompenserer jo for det etterhvert, og lærer seg å bevege seg ordentlig.. men ikke alle har de samme symptomene heller.... synes du skal sjekke det ut jeg.. for å være på den sikre siden.. sønnen min er 9 nå og han har bare igjen den skeive hodeformen.. den blei litt bedre da han fikk behandling som 8åring.. han var skeiv da han var beibi og vi brukte fysio til å jobbe han opp... fungerer helt fint i dag fysisk.. også før behagndling men det er alle de andre problemene han har hatt som kunne vært unngått hvis vi hadde visst hva vi kunne gjøre da....
Lykkepiller Skrevet 26. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. april 2007 Ja, kanskje skal gjøre det da... Finnes det spesielle manuellterapeuter for barn? Og hva er forskjellen mellom fysioterapeut og manuellterapeut i denne sammenhengen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå