Anonym bruker Skrevet 25. april 2007 #1 Skrevet 25. april 2007 Økonomien som alenemor er ikke akkurat noe å skryte av, så jeg har allerede sett over hva vi trenger av klær og sko ut over sommer, høst og vinter. Spesielt vintertøy koster litt når det skal holde en viss kvalitet. Hvordan ordner en utgifter til slikt? Skal det skarve barnebidraget dekke alt? Eller er det ok å spørre om pappaen kan kjøpe en vinterdress eller noen sko om jeg ordner alt annet? Hvordan gjør dere det? Og om jeg kjøper alt, hva skal da far ha tilgjengelig av klær og utstyr når han har samvær? Han får jo reduksjon i bidraget for samværet.
winneboo Skrevet 25. april 2007 #2 Skrevet 25. april 2007 Du kan jo seff spørre far om han vil hjelpe deg å betale disse tingene. Jeg har aldri spurt far om penger, å kommer aldri til å gjøre det heller. Å han får uansett med seg de dyre tingene jeg kjøper. Vil jo at vesla skal ha det bra så gidder ikke lage noe kvalme der, å kreve at han skal kjøpe ekstra vinterklær\sko osv.
Ane** Skrevet 26. april 2007 #3 Skrevet 26. april 2007 Klær osv har jeg aldri spurt om penger til... Og trenger han å låne med seg vinterdress, sko osv når hun er der så er det helt greit.
Singelmamma og banden Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 Bidraget er ment å skulle dekke klær og sko etc, og du er egentlig pliktig til å sende det med under samvær. Han plikter å levere det tilbake rent og helt. Private avtaler står man helt fritt til å avtale. Dagens satser er helt utrolige, de dekker ikke alt de er ment å dekke, og det tas utgangspunkt i nøktern levestil. Tidligere var tanken at barna skulle få del i begge foreldre sin levestandard, men de nye bidragene regnes ut fra hva det vil koste å ha barn, dvs dersom man snur hver eneste krone - og helt rett mot barna blir det ikke da.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #5 Skrevet 26. april 2007 "Skal det skarve barnebidraget dekke alt?" NEI! Du skal bidra litt selv også! Dessuten får du helt sikkert dobbel barnetrygs også??
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #6 Skrevet 26. april 2007 Enig med deg anonym,-men OJJ så hissig da! Noen som har slått deg idag?! :oP
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #7 Skrevet 26. april 2007 DA! Klart jeg bruker egne penger også, hvordan hadde vi ellers hatt klær og sko og mat???? Nå har det seg slik at vi begge foreldrene er opptatt av at barnet vårt skal ha gode sko og godt yttertøy. En dyr vinterdress og skikkelig gode sko koster ut over det bidrag og barnetrygd kan dekke, og det er da jeg lurer på om det er ok å spørre far om han kan bidra med litt. HI - som synest du kan få frem poenget ditt på en litt høffligere måte neste gang.
Singelmamma og banden Skrevet 26. april 2007 #8 Skrevet 26. april 2007 Bidraget regnes forresten ut fra 1: Hva det koster å ha barn (det er denne som er noe gal, siden den opererer med for lave tall - fritidsaktiviteter, evt tannregulering etc er IKKE tatt med). 2: Begge foreldre sin inntekt - dvs at begge skal bidra til barnet i forhold til inntekt. Dette oppfattes som rettferdig av de fleste og er en god løsning. 3: Barnetrygden trekkes fra beløpet, likeens evt stønad til barnetilsyn, FØR far får tildelt "sin" del av bidraget. Så far tjener på en måte også på at mor får dobbel barnetrygd og barnetilsyn.Har man derimot barn med flere får begge fedrene godskrevet den ekstra barnetrygden selv om mor fremdeles bare får en ekstra. Og mor må dermed betale den ene ekstra barnetrygden selv.
augustjanuar Skrevet 26. april 2007 #9 Skrevet 26. april 2007 den siste setningen din skjønte jeg ikke : " og mor må dermed betale den ene ekstra barnetrygden selv".
Anonym bruker Skrevet 26. april 2007 #10 Skrevet 26. april 2007 barnebidraget skal dekke dette. skjønner ikke spørsmålet ditt...
M by M Skrevet 26. april 2007 #11 Skrevet 26. april 2007 Jeg har spurt barnefar om vi skal kjøpe ting så det blir likt og dele på det. F.eks sende vintersko og dress mellom oss. Spurte om han ville kjøpte sko så kjøpte jeg dress, men det ville han ikke. Gjelder alt annet også, så vi kjøper dobbelt. Helt hinsides egentlig for hun vokser ut av det så fort og spes klærne hun har hos han som nesten ikke blir brukt siden hun er minst der. men for all del...nå er det foreldrene hans som kjøper det meste hun trenger for han da... jeg har halvparten av hans inntekt og kjøper alt selv... Men men. Jeg er i det minste selvstendig og vi mangler ingenting av den grunn. Hverken jeg eller datteren min.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2007 #12 Skrevet 27. april 2007 Far trenger da virkelig ikke å kjøpe klær og sko??! Det er vel ditt ansvar å sende med det?
Lykkelig tobarnsmor <3 Skrevet 27. april 2007 #13 Skrevet 27. april 2007 Jeg tok dette opp når vi var til mekling, om jeg skulle stå for alt av utgifter til klær siden jeg får bidrag. Og da sa mekleren at det var et kjempevanskelig spørsmål, som det selvfølgelig ikke finnes noe fasitsvar på. Men når barnet er hos far har jo han ansvar for at barnet har de tinga det trenger tilgjengelig. Og klær er jo en nødvendighet. Så i utgangspunktet bør far da kjøpe inn så han har litt klær/sko hos seg. Men når det kommer til vinterdresser/støvler og andre dyrere ting så er igrunn det en vurderingssak. Hadde snakka med barnefaren om han er villig til å legge litt penger i en vinterdress/støvler, men vil han ikke det så må nok du stå for den utgiften. Hos oss har vi gjort det sånn at vi alltid tar en liten prat før bursdagen hennes og jul, og hører om det er noe hun har veldig behov for av klær/utstyr. Hvilke ting vi trenger dobbelt opp av og hvilke ting som faktisk kan sendes med når hun er hos faren. Også ønsker vi oss det av besteforeldre/familie.
Singelmamma og banden Skrevet 28. april 2007 #14 Skrevet 28. april 2007 Jeg får redusert bidrag fra fedre pga at jeg mottar utvidet barnetrygd. Men jeg mottar den bare en gang, selvom begge fedrene får det godskrevet, om du skjønner.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2007 #15 Skrevet 28. april 2007 Jeg syns at yttertøy og sko og sånt burde du holde. Men vanlige klær som barnet bruker under samvær kan han holde selv. Det er vel rundt 100kr i fratrekk pr døgn han har samvær i mnd fra bidraget.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2007 #16 Skrevet 28. april 2007 Jeg syns mor bør/skal sende med klær/skift av den enkle grunn at hun er pliktig til det. Det er hun som mottar bidrag og trygd. Far mottar ingenting, men betaler bidrag. Far har ofte nok av andre utgifter ifm samvær. For å ikke snakke om eget rom til barnet/barna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå