Gå til innhold

Trenger hjelp angående BHG...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Småen her skal begynne i bhg i august.... Hvordan er det da med betaling av bhg? Altså hvor mye betaler en som er alenemor, ingen annen inntekt enn OS og barnetrygd. Og må man søke om noe? JEg kan ingenting om dette og håper dere kan hjelpe meg litt:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan søke om stønad til barnetilsyn, da får du dekket 64% at utgiftene til barnehage ol, men ikke for matpenger osv..

Skrevet

Du kan også søke om å få inntektsregulert sats... Tror de fleste bhg praktiserer det, ta og hør med de!...

Skrevet

Det er bare enkelte kommuner som opererer med innteksregulert sats. Men dersom du skal jobbe el gå skole har du krav på å få dekket 64% av tilsynsutgifter (ikke matpenger). Skal du være hjemme må du derimot betale alt selv.

Skrevet

Innlegget ovenfor inneholder misvisende opplysninger. Jeg håper du leser dette.

Er man enslig forsørger så har man krav på å få en del dekket, husker ikke nøyaktig hvor mye, men tror det ligger på minst 60 prosent. Har du lav inntekt kan du også søke barnehage kontoret om å få dekket det resterende beløp--ikke så mange som vet dette;) ergo: gjør du jobben din skal du ikke betale en krone i bh utgifter.

Skrevet

Ja er man aleneforsørger får man dekket 64% av bhg/tilsynsutgifter (gjelder også sfo, og alle barna om man har flere) så fremt man er i aktivitet utenfor hjemmet og ikke tjener over 6G (330 000 i året). Er man derimot hjemme i permisjon med nytt barn får man ikke dekket et rødt øre fordi man da egentig ikke har "behov" for tilsyn. Det med å få dekket resterende beløp var nytt for meg, men tviler sterkt på at det gjelder om man har os, siden man da er registrert med "inntekt". Derimot vet jeg at om man har svært lav inntekt kan barnevernet betale bhg-plassen for deg... Men jeg hadde aldri registrert meg frivillig hos barnevernet likevel.

Der jeg bodde før hadde de inntektsregulert sats på bhg, men jeg har fått vite at det ikke er alle kommuner som har dette. Laaaangt fra alle. Det er mest vanlig i kommuner med mye studenter, altså der det ligger en høyskole/universitet. Det gjelder dessverre ikke her.

Vet du ISA hvor lite man må tjene for å få dekket resterende beløp? Jeg tjener garantert for mye, men det er mange som studererer på bare os her, og hadde vært fint med tips :-)

Skrevet

Når du får plass i bhg, så vil dem sende med et skjema der du fyller ut inntekten din, slik at dem kan regulere bhg utgiften utfra inntekten.

Skrevet

Nei, det gjelder bare de kommuner som har inntektsregulert sats. Jeg har forstått det slik at det skal bli flere slike kommuner etterhvert, men ting tar tid i denne bransjen, og mine er sikkert ute av både sfo og bhg innen det kommer hit...

Huff, stakkars HI, ble mye rart her. HI, ring barnehagekontoret i din kommune og hør om det er inntektsregulert sats i DIN kommune. Deretter kan nok vi andre hjelpe deg med å regne ut kostnad etc :-) Men dekket 64% av utgifter får du uansett, heter stønad til barnetilsyn, så fremt du oppfyller kravene da, og økonomisk gjør du jo det på bare os :-)

Skrevet

Trenger ikke å registrer seg hos barnevernet for å få fri plass i barnehagen..

Her i distriktet har ALLE komunnene ordning med fri plass for foreldre med lav inntekt.

Jeg har OS, bb, bt, bo støtte, stipend osv...ca 20000 utbetalt og får dekket barnehage - matpenger på 220 kr i mnd.

Skrevet

Og stønad til barnetilsyn søker du om på nav. Du må legge ved bekreftelse på hva du skal betale pr mnd når du søker, og dermed får du etterbetalt første mnd ca, siden det som regel går litt tid.

Og som alenemor, du har os, men da skal du også ha utvidet barnetrygd og på bare os småbarnstillegget. Og hva med bidrag fra faren?

Skrevet

Er ikke helt sikker på beløpet, ring barnehagekontoret... ( tror derimot at du skal ha lav inntekt og jeg vet at man kan få det dekket med os som inntekt...) lykke til!

( glad jeg snart er ferdig med den utgiften;)

Skrevet

Kanskje jeg bare har bosatt meg i feil kommune... ;-) Men sfo-prisene er supre her da, jeg betaler under 1000-lappen for full sfo og får dekket 64% av dette, vel og merke ikke mens jeg går hjemme med babyen, så har sagt opp sfo til eldste nå. Men minstejenta skal fortsatt få gå i bhg, selv om jeg må betale alt av egen lomme, for det er tross alt enklere å få bare en bhg-plass neste høst om man har barn der fra før, enn å plutselig skulle ha inn begge to på full plass...

Og jeg har ikke stort mer enn 20 000 utbetalt jeg heller, men snart tre barn. Får vel undersøke dette med dekning av bhg-plass!

Skrevet

Jeg får bare OS.. hmm.. Trodde jeg hadde rett på utvidet barnetrygd også, men har ikke fått noe enda, får 970 i barnetrygd... og småbarnstillegg har jeg heller ikke:S hvor mye er det på i mnd da? Tror jeg må ta meg en tur til NAV og høre med de.. De hjalp meg og fylle ut søknaden når det ble gjort..

Får ikke bidrag av faren da vi deler på utgiftene som har med barnet og gjøre. Det fungerer fint:)

Skrevet

Glemte å skrive at det var HI som skrev:P

Skrevet

Utvidet barnetrygd må man søke om... Og har du da uredusert os får du også småbarnstillegget....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...