septermor Skrevet 25. april 2007 #1 Skrevet 25. april 2007 hei jeg husker at jeg likte å lese andres fødselshistorier, mens jeg gruet meg for hvordan det skulle gå meg, så her er mine erfaringer. kl 1910 begynte vannet å gå: det sildret jevnt og trutt, men ikke i store kvanta siden hodet lå så godt nedi bekkenet. kl 2300 var det fremdeles ingen rier, så jeg ringte føden og spurte om jeg skulle gjøre noe for å fremskynde dem. De svarte at jeg skulle legge meg og sove. kl 2400 begynte smårier i korsyggen omtrent som milde menstruasjonssmerter, og jeg tenkte at slik holder det vel på en dag eller to. kl 0130 var riene fremdeles milde, men de kom hvert 3. minutt, så vi kjørte inn til føden for å sjekke åpning. Den var bare 3 cm, men livmorhalsen var myk. så vi ble rådet til å dra hjem siden det var umulig å si hvor raskt åpningen kom til å skje. vi dro hjem kl 0500, og jeg lå og kjente på murringene i ryggen som ble gradvis sterkere. Etter hvert satte jeg meg opp for å fordele trykket jevnt nedover, og da sa det "klikk, klikk" i bekkenet fra hodet til babyen som flyttet på seg, og ut fosset det fostervann. Det var litt grønnlig, så vi dro inn til føden. da var kl 0630. På Huakeland ble jeg plassert på føden siden fostervannet var litt grønnlig noe som kunne bety at fosteret var stresset, og de ville overvåke den lille best mulig. Mens jeg gikk gjennom gangen mellom de to fødestuene, begynte pressriene. inne på fødestuen fikk jeg stå i prekestol, som ser ut som en stor rullator man kan holde seg fast i mens magemusklene konsentrerer seg om riene. Den var veldig effektiv for å få fortgang i riene. Plutselig kom det skikkelige pressrier, og jeg krabbet meg opp på fødebenken. Der stilte jeg meg på knærne og lente meg forover. Umiddelbart kom det utrolig sterke pressrier, og det var det eneste tidspunkt jeg følte at dette var forferdelig vondt. Så jeg lente meg lengst mulig fremover og riene bare tok over. jeg presset ut barnet på noe jeg tror var ganske få minutter. Det var egentlig ikke tid til smertestillende, men jeg trengte det heller ikke. Dessuten: Sist gang fikk jeg epidural, men fødselen trakk slik ut at jeg ønsket å prøve å unngå epidural denne gangen. Og så hadde jeg en skjønn jente i armene: 50 cm og 4 kg og hodeomkrets på 36 cm siden jeg ikke revnet så stygt, fikk jeg lov til å bo på barselloftet på Haukeland sykehus hvor boforholdene og oppfølgingen var mye bedre enn på den ordinære barselstuen hvor jeg måtte være sist. Dette tar jeg med meg som nyttige erfaringer: 1. jeg er glad jeg hadde tisselaken i sengen 2. jeg er glad jeg hadde skrevet et brev om hva jeg ønsket og fryktet for fødselen. personalet fulgte det veldig bra opp. 3. prekestol er veldig bra for å få fortgang på riene 4. for meg fungerte det veldig bra med fødestilling foroverlent på knærne: veldig effektivt i forhold til å føde på ryggen og i bøyler. 5. det gikk fint å ha en "storkefødsel" på føden. 6. en ukomplisert fødsel nr 2 er fullstendig overkommelig også smertemessig. 7. En og samme person kan ha veldig forskjellige fødsler. lykke til alle sammen. jeg håper dette kan være til nytte for noen.
limababy Skrevet 25. april 2007 #2 Skrevet 25. april 2007 Først og fremst selvfølgelig: vel overstått og gratulerer med jenta di!! Absolutt til nytte!! Deilig å lese positive historier om å føde, begynner å grue meg nå til fødsel nummer to. Det er syv uker igjen men.. jeg og ønsker i utgangspunktet Storken, men det er jo bare sånn man må ta som det kommer. Greit å være forberedt på, og høre at de er "greie" på Føden og!! Tror jammen jeg og skal lage meg et sånt brev...
lite jentenurk Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 Gratulerer med jenta di. Hørtes ut som en fantastisk fødsel. Lykke til videre med den lille
dikke Skrevet 26. april 2007 #4 Skrevet 26. april 2007 Gratulerer med den lille Gleder meg til det er min tur... jeg skal også på haukeland
@nita+Sebastian Skrevet 26. april 2007 #6 Skrevet 26. april 2007 Gratulerer med jenta og vel overstått fødsel. Enig med de andre over her; utrolig hyggelig å lese om positive fødselsopplevelser. Samtidig flott å kunne høste litt av andres erfaringer:o) Lykke til videre, og kos dere masse masse.
#Aurora har tre gutter# Skrevet 26. april 2007 #7 Skrevet 26. april 2007 gratulerer så masse.Kos deg i barseltiden
Mia_I Skrevet 26. april 2007 #8 Skrevet 26. april 2007 Gratulerer så mye - hørtes jo ut som en fin fødsel!
nillo m jente Skrevet 26. april 2007 #9 Skrevet 26. april 2007 Gratulerer masse=) bestiller en sånn fødsel jeg og=))
AnLin *j07* med januargutt. Skrevet 26. april 2007 #10 Skrevet 26. april 2007 Gratulerer så mye! Det hørtes jo fint ut. :0)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå