Gå til innhold

4 år og tisser på seg hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min datter er drøyt fire år. Har vært tørr på dagen siden hun var tre. Nå er det tilbakefall så det holder. Tisser på seg flere ganger om dagen. Jeg har forsøkt å lokke med ros og også vært sint, da det virker som det er latskap noen ganger.

Noen som har opplevd det samme og har noen gode råd`? Hun er sjekket for at det ikke er blærekatarr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis hun tisser seg ut hele tiden er det ett alternativ som fungerer uansett.

Sett på henne bleie.

Nå vet jeg at du sikkert i utgangspunktet tenker "nei, helvete heller, bleier er for babyer, og datteren min er ikke en baby mer. Ikke på langt nær engang.", men det stemmer ikke. Bleier blir laget for alle former og størrelser på mennesker, så det betyr jo at noen trenger det.

Dersom dette er et tilbakefall og hun faktisk tisser på seg uten å ville det, så vil bleiene beskytte klærne og omgivelsene, samt at de vil spare henne for mange flaue situasjoner. hvordan? Det er jo pinlig å tisse på seg også. Det er mindre sjanse for at folk finner ut om bleiene, enn at folk finner ut at hun tisser på seg. Det er jo tross alt ikke så vanskelig å se.

Dersom dette bare er et rop om oppmerksomhet, eller noe hun "bare gjør", vil hun til slutt finne ut at bleiene er slitsomme og at det er enklere å gå på do. Dersom det er ekte uhell har hun jo ikke stort valg, men dersom det er med vilje vil hun skjønne at det er både ubehagelig og upraktisk.

Sett på ungen bleier, hvis hun oppfører seg som at hun trenger det.

Skrevet

Jeg er enig med anonym her, dersom jenta ikke kan holde seg tørr, så bør hun tilbake i bleier igjen. Ikke fordi det er straff for at hun tisser på seg, men som en konsekvens av at hun ikke klarer å holde seg tørr eller gå på do. Når man ikke klarer dette er det jo behov for å gå med bleie på seg.

Skrevet

Hei. Vi hadde akkurat det problemet med vår 4 åring en periode, og har også bekjente som slet med det i perioder med barnet sitt. Tror det noen ganger,ja, kan være latskap og at de glemmer seg litt. Det hjelper ikke å bli sint, erfaring :). Vær tolmodig og snakk rolig med henne om det at hun må gå på do med engang hun kjenner litt å må tisse. Det gikk ganske fort over. Noen ganger tror jeg ikke de helt har vendt seg til hvor lang tid det går fra de må til det kommer. Ikke sett på bleie, da er du bare tilbake igjen. Ihvertfall vår erfaring. Lykke til!

Skrevet

Vi sliter også med at 4- åringen vår tisser på seg. Har fått råd fra barnhagen og helsestasjonen om å ikke gi henne særlig oppmerksomhet når dette skjer, bare skifte og ferdig med det. Som oftest skvetter hun bare litt i trusen, sjelden at alt bli vått. Men slitsomt er det! Håper hun snart er over denne perioden. Belønningssystem for tørre dager har ikke fungert.

Skrevet

hei..har det samme problemet med min datter på 3 år.. d virker som om at det ikke er fordi hun er lat,trenger oppmerksomhet eller noe annet..det virker rett og slett som om at hun plutselig ikke har kontroll på om det kommer ut eller ikke.. har også vert på legen og skjekket for blærekatar,men det var ikke det heller.så urinprøven vart videre sjekket for andre bakterier,, så nå sitter jeg å venter på svar i posten.. har lest at dette kan forekomme av stress hos barn,men det er så vanskelig å vite med så små barn om de er stresset... håper bare at det går over snart

Skrevet

Vår gutt er nettopp fylt 5 år. Etter å vært tørr i 1,5 år begynte han å tisse på seg hver dag, særlig ute i barnehagen eller når han var opptatt. Masing, kjefting eller ros hjalp ikke.

Vi lagde en kalender med ruter (som en slange) og en gave tegnet inn i ca. hver 6 rute. Gaven hang synlig, innpakket, under taket. Hver dag det gikk bra fikk han tegne et kryss. Når han tegnet kryss over gaven, fikk han gaven.

Nå har vi holdt på med dette i ca 3 uker og kalenderen er snart ferdig.

IKKE ETT UHELL! Øyeblikkelig virkning. Så hos oss var det nok latskap....

Skrevet

takk og lov!!!

her har vi det samme problemet takk...

datteren min har vært tørr siden hun var 2,5 r, men plutselig for ett år siden har det holdt opp har opptil 4 uhell hver dag!!

har vært hos leger og kiropraktorer for å få kontroll over det, men ingenting hjelper.

her fører jeg ikke straffe system, men for hver tørre dag hun har får hun et klistremerke. etter 10 klistremerker blir det en tur på McDonald`s (hennes absolutte favoritt), men ikke ellers.KUN hvis hun har klistremerker nok. Det har hjulpet noe...

Skrevet

Har samme problemet med min datter på 4... dette er særlig nå som det er fine dager og hun er ute i bhg hele dagen, da glemmer/gidder hun ikke springe inn på do... er så slitsomt å vaske klær, utedress, og t.o.m. sko!! Har gitt henne beskjed om at vi må kjøpe bleier som hun må ha på når hun er ute, om ikke dette bedrer seg. er gått en uke siden sist uhell nå.. men skvetter rett som det er i trusa når hun er hjemme, pga venter til siste liten med å gå på do, så vidt hun rekker å hive av seg klærne før det flommer ut...

brukte klistremerkesystem ved bleieslutt og vurderer det nå ang. dette. fungerte veldi bra da ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...