Gå til innhold

lage babymat selv + oppbevaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil lage egen mat til min 5,5 mnd gamle gutt, og lurer på hvordan det gjøres. Jeg har nettopp begynt å gi ham risgrøt, det har jeg funnet oppskrift på. Hvor mye regnes som en full porsjon grøt? Foreløpig får han bare noen få skjetupper, men han liker det godt.

Hvordan lager man fruktmoser? Skal epler og pærer kokes først? Skal de blandes med noe, f.eks. mme?

Vet at man kan fryse i isbitposer, men foreløpig har vi bare den lille fryseren inni kjøleskapet og den er ikke helt til å stole på, så jeg lurer på hvor lenge jeg kan oppbevare grøt og mos i kjøleskapet, 24-48 timer kanskje?

En siste ting, jeg har lest om jernberiket grøt, er det ferdiggrøt man kjøper? Det er jo jern i mme, men er det ikke nok når jeg bruker det i grøten?

Håper noen kloke kokker kan hjelpe. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg lager litt mat til tulla mi ....jeg koker potetbiter og gulerotbiter sammen Har du dampkoker kan du bruke den.....når det er mykt bruker jeg stavmikseren og tilsetter litt morsmelk erstatning

l

Skrevet

rører i bittelitt plantemargarin når hun skal spise........hun blir snart 5 mnd.........koker også eple med kanel --pære--hun får avocado rett fra skallet --samme med banan..det er lett å skrape--grøt(hirse,havre,mais)

Skrevet

Hirsegrøt er vel den grøten det er mest jern i (som jeg vet om iallefall). Jeg kjøpte hirsemel på helsekosten som jeg lager av. Da koker du opp vann og mel sammen i en kjele, og sper ut med mm/mme etterpå for å få den tykkelsen du ønsker (den blir veldig tykk på bare vann om du følger oppskriften, men du kan jo koke den tynnere med mer vann da)

Har erfart at vesla ikke syntes denne grøten er så god, men den går ned om jeg blander med litt fruktmos.(kan kanskje prøve malt eller sviskesaft også. Barn kan ha en tendens til å bli harde i magen av grøt i begynnelsen, og da hjelper jo malt og sviskesaft)

:-)

Skrevet

Det er litt ulikt hvilken grøt det er hvor stor porsjonen er,men ca 3/4 dl mel og 1 dl vann eller mm/mme.

Det kan være lurt å koke hard frukt som epler,pærer før man moser med stavmixeren,tilsett gjerne en t skje olje for de små behøver fett.Du kan blande mm i om du vil og tilvenningen kan gå lettere,men d er ikke nødvendig.Mix frukter også i mosen,men begynn med 1 sort av gangen først,så vet du om det er noe han reagerer på.

Når barnet er ca 6 mnd.gammel er våre jernreserver de har fått gjennom melken tømt,derfor er det viktig med jern.Tørkede aprikoser bla inneholder mye jern,bløtlegg og kok lenge.Hirseflak kan man koke grøt på,inneholde mye jern.Saften av frukt kan brukes til juice,selv om den beste drikken er vann.

Det er lurt å gi svisker eller malt ved innføring av fast føde,mange får hard mage da.

Ang.oppbevaring av grøt vet jeg ikke.Jeg fryser moser i isbitformer.Har jeg tilovers setter jeg i kjøleskapet,max 2 dager.

Anbefaler barnemat.com

Lykke til:)

Skrevet

Takker for svar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...