Gå til innhold

Hvor farlig kan det være egentlig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på noe: det sies jo at man ikke skal spise rå eller ukokte pølser..men hvor farlig er det egentlig?? Er det en reell fare for den lille i magen hvis jeg spiser det...

Hilsen en som bare elsker rå Finsbråthen Gullwiener...og som har seriøs craving for det nå;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke hørt at man ikke skal det jeg.. :)

hmm jeg spiser røkte kjøttpølser som jeg ikke har stekt men det er kanskje noe annet ? hmm .. dessverre er usikker altså..

Skrevet

pølser er vel som regel kokt, er de ikke det da?

Dersom kjøttet er kokt/varmet opp til over 70 grader er det ikke farlig.

faren er pga toxoplasmose. som er veldig sjeldent i norge, men faren er der.

dersom du har hatt toxo i løpet av livet, er det ikke farlig i det hele tatt, da er både du og baby immun

Skrevet

Aldri hørt at man ikke kan spise ukokte pølser!? Da har nå jeg gjort det store ihvertfall...

Skrevet

Det du ikke skal spise er den typen pølser som ikke er kokt, dvs spekepølser, salami o.l. Sånne vandlige middagspølser er vel stort sett kokt fra fabrikkens side.

Skrevet

merkelig at JM sa jeg kunne spise salamipølse da gitt..Synes det er helt tragisk at det er blitt et slikt "hysteri" om hva man kan spise og ikke.

Glad jeg ikke er førstegangsfødende i dag,nå som man må omtrent gjennom kostholdskurs og svære spørreundersøkelser om hva man kan og ikke kan spise.. forstår engstelsen ,men mener dette har blitt helt hysteri desverre. Jeg har 2 friske barn fra før og de tok ingen skade av at jeg spiste både salami og pølser i brød.

Burde være drastisk nedgang i folkebestanden da om alt man stappa i seg som gravid var farlig.Er blitt folk av dere også,selvom mødrene deres den gangen ikke hadde fått halvparten så mye skremselspropaganda trykt nedover øra sine.

Skrevet

Pølser er røkt og derfor varmebehandlet, så lenge de er ferske skulle det vel ikke være noe i veien for å spise dem ukokt???

Skrevet

....Og det med SALAMI er en MISSFORSTÅELSE!!! Du KAN spise salami, kjøttet er varmebehandlet og det går ikke undr kategorien spekemat, bare spis det ferskt!!! Choriso og andre utenlandske pølsesorter ville jeg holdt meg unna.

Skrevet

....man kan jo kalle det hysteri, men jeg synes ikke det. Jeg har levd i 30 år uten å få toxo, ut av det forstår jeg at sjansen for å få det er liten.... MEN når jeg vet at dersom jeg skulle være så uheldig å få det nå som jeg er gravid risikerer banet mitt store skader, ja da er det en selvfølge for meg iallefall og ta de forhåndsregler jeg kan.

Skrevet

i spis både salami fra gilde,og i spis grillpølser frra gilde,uten å kose/steke først....

(gilde e best:-) )

Skrevet

Alle pølser er røkt og varmebenadlet.Dette gjelder alle bearbeidede kjøttprodukter.(Eks.pålegg,kjøttkaker,pølser etc)

Det vil si at produktene har vært varmebehandlet over 62 grader.

Når ting blir varmebehandlet over 62 grader, dreper dette alle bakterier.

Så spis ivei !

Skrevet

Man kan jo kanskje kalle det hysteri ja...men da er det i såfall enkelte jordmødre som legger opp til dette hysteriet, for det var min jordmor som sa at jeg ikke kunne spise ukokte pølser;)

Men jeg har nå i hvertfall bestemt meg for at jeg skal kose meg med en ukokt wienerpølse i ny og ne, dersom jeg har lyst på det..alt med måte ikke sant?!?!

PS. Finsbråthen er best;)he he..

Skrevet

Hver og en må jo avgjøre hvor forsiktig man gidder å være. Sjansen er jo uansett liten for at det skal gå galt - er jo veldig veldig sjelden det er bakterier i maten.

Hvis man vil være helt sikker holder man seg unna, hvis ikke, spis i vei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...