pemonia Skrevet 25. april 2007 #1 Skrevet 25. april 2007 Jeg er litt fortvilet. Ferdig med utdannelsen min i juni og har termin i juli. For å få noen penger å rutte med under permisjon. Ble jeg anbefalt å søke nytt studie til høsten, for så å søke permisjon fra dette- for deretter å søke fødselsstipend i lånekassen. Så alt avhenger av om jeg kommer inn på et studie til høsten!! Og dette får jeg vel ikke vite før i juli?!??? Ikke mye å leve av på engangsstønaden!!! Krysser fingre og tær for at jeg får en studieplass!! Tenker også at det er litt kynisk i forhold til at jeg kanskje tar studieplassen til en som virkelig ønsker å studere, men plassen blir jo ledig når jeg søker permisjon?!!!??! Flere i samme situasjon?? Fant også ut ved å lese flere innlegg her at far ikke har rett til noen permisjon med lønn, siden jeg er student. Han kommer til å bli kjempe skuffet når jeg forteller han om dette. Ikke lett dette her. Svangerskapet var ikke helt planlagt, planene var at jeg skulle få tid til å jobbe meg opp svangerskapspermisjon med lønn. men men... Barnet er veldig velkoment og vi gleder oss veldig. Er nok litt en sånn kontrollfrik, som liker at ting går etter planen. Og nå er situasjonen blitt slik at mye går utenfor denne planen
Jeenie Skrevet 25. april 2007 #2 Skrevet 25. april 2007 det er kommet nye regler ang pappapermisjonen, så du bør sjekke nav.no før du forteller ham dette.. Her er pappapermisjonspengene utregnet fra hans lønn... og ikke min, for da hadde vi aldri hatt råd til at han skulle tatt ut sine 6 uker!
|*Mamma til A*| Skrevet 25. april 2007 #3 Skrevet 25. april 2007 Jeg er i akkurat samme situasjon. Jeg har termin i mai og skolen slutter i juni, så jeg har søkt permisjon. men har ikke fått svar enda. Fikk også vite at d tar 4uker før søknaden til laanekassen er behandlet også Så d er ikke my hjelp og få. Jeg har søkt et nytt "kurs" til høsten og om jeg får penger avhenger jo av at jeg kommer inn neste år. Å så har jeg brukt alle de 3årene som de "er nødt" uansett å skaffe meg plass... Får jeg ikke penger så må jeg flytte fra samboeren min som også er far til barnet. Vi kan jo ikke leve på en lønning:( Litt rotete dette. men håper du forstår..
Mamma mai-07 *på overtid* Skrevet 25. april 2007 #4 Skrevet 25. april 2007 Jo,far har rett på lønnet perm.dersom du er stud.og ikke har opptjent rett på foreldrepenger. Fars rett er imidlertid avhengig av at du enten: 1.studerer eller 2.jobber eller 3.er innlagt på helseinstitusjon eller 4.er syk og derfor ikke kan ta hånd om barnet alene. Hvis din mann har opptjent rett til foreldrepenger,så vil hans rett derfor være avledet av at du oppfyller et av disse kriteriene.Utover det er hans rett selvstendig. Han får i såfall rett på hhv.29 eller 39 uker avhengig av om han vil ta ut full eller delvis perm. Poenget er imidlertid at han ikke mottar foreldrepenger samtidig med at du mottar fødselsstipend fra lånekassen. Engangsstønad har du uansett rett på. Oppfyller dere disse vilkårene så må mannen din sette frem kravet til deres lokale Nav-kontor.Det lønner seg å gjøre det ganske raskt,slik at de får opprettet en mappe på dere og saksbehandlingen kommer i gang.Men selve prosessen vil først komme skikkelig i gang fra Navs side når du har født.Din mann vil ikke kunne ta ut perm.før 6 uker etter fødselen.I deres tilfelle vil derfor ditt mottak av engangsbeløpet nettopp ta sikte på å kompensere det øko.tapet dere lider ved at du ikke har rett på lønnet perm. i de 3 siste ukene før fødsel+i de 6 påflg.ukene etter fødsel.Deretter innter din manns mottak av foreldrepenger. -Jurist Lykke til!
pemonia Skrevet 25. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. april 2007 Vil dette si at han må ta ut 29 uker permisjon da? Vi har snakket om at han skal ha en til to dager i uken over noen måneder. Men alt vil vel avhenge av om jeg kommer inn på skole fra høsten av uansett!!? Har litt tungt for det for tiden, må ha inn ting med teskje. Takker for svar.
Mamma mai-07 *på overtid* Skrevet 25. april 2007 #6 Skrevet 25. april 2007 Ja,han har ikke den samme variasjonsmulighet og uttaksrett som ved ordinær rett på foreldrepenger som f.eks.tidskonto og tre-års grensen. Han har derfor en frist på seg til å ta det ut. ad.:..Men alt vil vel avhenge av om jeg kommer inn på skole fra høsten av uansett!!?..": Nei ,du må oppfylle et av de ovenstående kriteriene.Går du ut i jobb,så har han fremdeles sin rett i behold. Er du stud.,så må du dokumentere at du faktisk studerer.Det er et vilkår. Du kunne jo ha søkt et åpent studium,slik at du garantert vil få opptak. Igjen:Dere får ikke rett på samtidig uttak av fødelsstipend og foreldrepenger. Håper det var ytterligere oppklarende.
pemonia Skrevet 25. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. april 2007 Tusen takk for svar. Skal bare bli ferdig med hovedoppgaven, så skal jeg bestille time på det lokale nav kontoret. De hjelper meg sikkert.
Mamma mai-07 *på overtid* Skrevet 25. april 2007 #8 Skrevet 25. april 2007 Lykke til med å ferdigstille oppgaven din. Men husk at siden det er din mann som har rett på foreldrepengene,så er det han som må ha saksbehandler hos Nav.Men du kan jo selvfølgelig være med ham.Det er jo han som har alle opplysningene fra seg og arbeidsgiver etc.
VinterSol+2 Skrevet 25. april 2007 #9 Skrevet 25. april 2007 du trenger ikke bekymre deg for om du kommer inn på et studium eller ikke da. BAre å søke et sted du kan være ganske sikker på å komme inn, åpent inntak osv. Du trenge rjo ikke ta eksamen noen gang. Lever inn alle papirer, sommerferien går som permisjon, og selvom behandlingstiden kan ta litt tid, får du pengene dine heller litt på etterskudd..
Gjest Skrevet 25. april 2007 #10 Skrevet 25. april 2007 Er i akkurat samme situasjon som trådstarter. Går siste året på vgs, ferdig på skolen i midten av juni og har termin 11 juli. Har jo vært dum som ett brød og kun søkt på to ulike studier på HiV, så alt står jo å faller på om eg kommer inn på ett av de to studiene så eg kan søke permisjon derfra.. Men det eg lurer på, er.. Skal eg fylle ut vanlig skjema for stipend/lån, og sende til HiV dersom eg får plassen der, nokke eg ikkje får vite før etter eg har født? Også skal eg sende inn en egen søknadsblankett til Lånekassen som bekrefter fødsel sammen med en fødselsattest? Går jo år og dag før en får penger ifra lånekassen, min erfaring i alle fall. Så det vil si at eg skal gå uten penger ifra eg er ferdig på skolen i juni, til eg evt får fødselsstipend i august en gang?! Går jo aldri det..
mor til snart 3:o) FØDEKLAR:) Skrevet 25. april 2007 #11 Skrevet 25. april 2007 da jeg var 16 år fikk jeg en datter og spurte på vgs om jeg skulle søke om fødselsstippend de sa det ikke var noen vits, men min vennine hadde også fått et barn og hun søkte og hun fikk over 40 tusen kr. da jeg skulle ha nr 2 tre år senere søkte jeg på skole og fødselsstippend jeg fikk over 80 tusen kroner da trengte jeg ikke søke om permisjon, men det er jo 7 år siden og det er sikkert andre regler nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå